kulcsár edina
A Titan merülőkapszula tragédiája óta rengetegen felszólaltak a történtekkel kapcsolatban. Szakértők szerint nem lehetett volna élve megúszni a merülést.
Ahogy arról lapunk már többször beszámolt, a Titan merülőkapszula a Titanic roncsaihoz tartott éppen, amikor elvesztette a kapcsolatot a külvilággal. A haditengerészet csapatai hosszú napokig kutatták a kapszula nyomát, egyik nap még reményt keltő dörömbölő zajokat is észleltek, azonban a forrást nem találták meg. A fedélzeten öten utaztak, köztük a francia haditengerészet veteránja, Paul-Henri Nargeolet is, akit barátja próbált lebeszélni az útról.
Bár több szakértő is aggodalmát fejezte ki a merülőkapszulával kapcsolatban a bevetése előtt, az OceanGate mégis úgy gondolta, hogy a tengeralattjáró készen áll arra, hogy a 4 milliárdost biztonságban az óceán fenekére szállítsa. Don Walsh kapitány, az amerikai haditengerészet svájci felfedezővel, Jacques Piccarddal együtt ereszkedett le a trieszti Mariana-árokban lévő Challengerhez, ami 10 ezer méter mélyen található. Akkoriban előttük senki sem ment oda, ahová ők. A Titan turisztikai merülőhajójának június 18-i összeomlása után ők maguk is kifejtették a véleményüket a történtekről.
Walsh elmondása szerint a merülés korántsem biztonságos, viszont 70 év alatt csupán 6 ember életét követelte ez az extrém turisztikai forma.
Vannak kifejezetten turisztikai tengeralattjárók, amelyek fizető utasokat szállítanak 45 méter mélységig. Ezek már 1985 óta léteznek.
A kanadai Atlantis Submarines cég elsőként helyezett egy ilyen merülőt üzembe. Azóta 14 cég alakult meg, hogy több millió turistát vigyenek a tenger mélyére. Ezek a cégek az összes egységet a szabályoknak megfelelően osztályozták és építették
– kezdett bele mondandójába.
Walsh felidézte, hogy 2018-ban az OceanGate gyárba utazott, hogy személyesen megfigyelje az épülő merülőhajót:
Nagyon szkeptikus voltam azzal kapcsolatban, amit csinálnak. Stockton Rush, a cég tulajdonosa megkért, hogy legyek tanácsadó, én pedig visszautasítottam, és elmondtam neki, hogy nem biztonságos a kapszula
– mondta.
Elmondása szerint az utasok már indulás előtt halálra voltak ítélve. A kapitány szerint ugyanis egyáltalán nem tartották be a szükséges biztonsági protokollokat.
Elcsalták az egészet, ugyanis kitalálták a módját, hogyan kerüljék meg az összes előírást. Emiatt a felelőtlenség miatt az utasok meghaltak
– zárta gondolatait Walsh.