tóth gabi
Díjkorrekcióra hivatkozva sok helyen emelték az árakat az elmúlt hetekben. Van olyan mobilszolgáltató, ahol húsz százalékkal kell többet fizetni. Hogyan lehet olcsóbb csomagra váltani?
A három legnagyobb mobilszolgáltatónál a számlás díjcsomag kínálatban jelentős változások történtek 2023 első negyedévében: az infláció miatt mindegyik emelt az árain. Hogyan lehet mobilszolgáltatót váltani a legegyszerűbben? Mennyi időt vesz igénybe a váltás és hogyan tarthatjuk meg a jelenlegi mobilszámunk? Íme a válaszok!
2022-ben a három nagy mobilszolgáltató -Vodafone, Yettel, Telekom- kiegészítette az üzletszabályzatát leíró általános szerződési feltételeit (ÁSZF) egy olyan bekezdéssel, ami lehetővé teszi, hogy évente egyszer a fogyasztóiár-index mértékével változtassák a szolgáltatások havi díját-olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében.
A Vodafone már 2023 januárjában élt a lehetőséggel, és 9,39%-kal emelte a díjait, majd március 15-től újabb díjcsomagstruktúra-változást vezetett be. A Vodafone-hoz hasonlóan a Yettel is az első negyedévben vezetett be új díjcsomagstruktúrát, és ekkor történt a társaság díjkorrekciója is. Március 14-én 14,5 százalékkal emelte meg a havi díjakat. A díjkorrekció az újonnan bevezetett (pluszos) díjcsomagokra nem vonatkozott. Ellentétben a Vodafone-nal és a Yettellel, a Magyar Telekom nem vezetett be az első negyedévben új díjcsomagot a piacra, díjkorrekció viszont náluk is történt, méghozzá március egytől 14,5%-os.
Az NMHH jelentése szerint a Vodafone esetében az új díjcsomagok díja csak 0–7,7 százalék között változott, a Yettel esetében viszont az új díjcsomagok havi díja -11 hónap hűségvállalás és e-komfort esetén- húsz százalék körüli mértékben haladta meg a korábbi díjakat. Ha a Vodafone esetében a január 1-jén érvényes havi díjakkal vetjük össze az új díjcsomagok díjait, az árnövekedés akkor is jóval húsz százalék alatt maradt: 9,1 és 17,7 százalék között változott – tették hozzá.
Az új szolgáltatónál kell bejelenteni, hogy a jövőben tőle szeretnénk a szolgáltatást igénybe venni, akár a korábbi telefonszámunk megtartásával (számhordozásra vonatkozó igény bejelentése). Az igényt a leendő szolgáltató személyes, telefonos, illetve online ügyfélszolgálatán egyaránt be lehet jelenteni. Ha az igényünket adott munkanapon délután 4 óráig bejelentjük, az átvevő szolgáltató még aznap este 8 óráig köteles értesíteni erről a régi mobilszolgáltatónkat. Ezt követi egy szerződéskötés az új szolgáltatónkkal, aki innentől intéz mindet a régivel. A számhordozást a munkanapon délután 4 óráig beérkezett igénybejelentéstől számított második munkanapon végre kell hajtani.
Például akkor, ha a lakcímünk vagy nevünk nem pontosan ugyanúgy szerepel a szolgáltató adatbázisában mint a hivatalos okmányainkon vagy ha 30 napon túli lejárt tartozásunk van a régi szolgáltatónk felé. De az is problémás lehet, ha tíz számot meghaladó üzleti előfizetést vinnénk át másik szolgáltatóhoz. A részletes szabályokat ez az NMHH rendelet tartalmazza.
Kerüljük el a hűségidős szerződés idő előtti megszüntetését. Ha akár az 1-2 nappal a hűségidő lejárta előtt váltanánk mobilszolgáltatót, elveszítjük a hűségidőre járó kedvezményeket és jelentős összegű kötbért kérhetnek tőlünk.
A hírközlési szabályok lehetővé teszik a szolgáltató váltást, méghozzá a régi mobilszámunk megtartásával. Számhordozásra szolgáltatóváltással akkor kerül sor, ha előfizetésünket a korábbi szolgáltatótól átvisszük egy másik szolgáltatóhoz. Utólagos számhordozásra is lehetőségünk van: a régi előfizetői szerződésünk felmondását követő 31 napon belül kérhetjük a megszűnt szerződésben szereplő hívószámra vonatkozó számhordozást. Nincs mód utólagos számhordozásra abban az esetben, ha erről a jogunkról az előfizetői szerződésben lemondtunk.