RETRO RÁDIÓ

Nagyot emeltek mostanában a mobilszolgáltatók: így válthatsz egyszerűen másikra!

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2023. 04. 26. 14:30

Díjkorrekcióra hivatkozva sok helyen emelték az árakat az elmúlt hetekben. Van olyan mobilszolgáltató, ahol húsz százalékkal kell többet fizetni. Hogyan lehet olcsóbb csomagra váltani?

A három legnagyobb mobilszolgáltatónál a számlás díjcsomag kínálatban jelentős változások történtek 2023 első negyedévében: az infláció miatt mindegyik emelt az árain. Hogyan lehet mobilszolgáltatót váltani a legegyszerűbben? Mennyi időt vesz igénybe a váltás és hogyan tarthatjuk meg a jelenlegi mobilszámunk? Íme a válaszok!

mobil, mobiltelefon, mobilszolgáltató
Van olyan mobilszolgáltató, amelyik 20%-nál is többet emelt. Fotó: fizkes / Shutterstock

Már tavaly rákészültek a mobilszolgáltatók az emelésre

2022-ben a három nagy mobilszolgáltató -Vodafone, Yettel, Telekom- kiegészítette az üzletszabályzatát leíró általános szerződési feltételeit (ÁSZF) egy olyan bekezdéssel, ami lehetővé teszi, hogy évente egyszer a fogyasztóiár-index mértékével változtassák a szolgáltatások havi díját-olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében.

Ennyit emeltek a szolgáltatók a díjaikon

A Vodafone már 2023 januárjában élt a lehetőséggel, és 9,39%-kal emelte a díjait, majd március 15-től újabb díjcsomagstruktúra-változást vezetett be. A Vodafone-hoz hasonlóan a Yettel is az első negyedévben vezetett be új díjcsomagstruktúrát, és ekkor történt a társaság díjkorrekciója is. Március 14-én 14,5 százalékkal emelte meg a havi díjakat. A díjkorrekció az újonnan bevezetett (pluszos) díjcsomagokra nem vonatkozott. Ellentétben a Vodafone-nal és a Yettellel, a Magyar Telekom nem vezetett be az első negyedévben új díjcsomagot a piacra, díjkorrekció viszont náluk is történt, méghozzá március egytől 14,5%-os.

Ennél a szolgáltatónál a 20%-ot is meghaladta az emelés

Az NMHH jelentése szerint a Vodafone esetében az új díjcsomagok díja csak 0–7,7 százalék között változott, a Yettel esetében viszont az új díjcsomagok havi díja -11 hónap hűségvállalás és e-komfort esetén- húsz százalék körüli mértékben haladta meg a korábbi díjakat. Ha a Vodafone esetében a január 1-jén érvényes havi díjakkal vetjük össze az új díjcsomagok díjait, az árnövekedés akkor is jóval húsz százalék alatt maradt: 9,1 és 17,7 százalék között változott – tették hozzá.

Hogyan lehet a legegyszerűbben mobilszolgáltatót váltani? Fotó: Pixabay.com (Képünk illusztráció)

Hogyan válthatunk mobilszolgáltatót?

Az új szolgáltatónál kell bejelenteni, hogy a jövőben tőle szeretnénk a szolgáltatást igénybe venni, akár a korábbi telefonszámunk megtartásával (számhordozásra vonatkozó igény bejelentése). Az igényt a leendő szolgáltató személyes, telefonos, illetve online ügyfélszolgálatán egyaránt be lehet jelenteni. Ha az igényünket adott munkanapon délután 4 óráig bejelentjük, az átvevő szolgáltató még aznap este 8 óráig köteles értesíteni erről a régi mobilszolgáltatónkat. Ezt követi egy szerződéskötés az új szolgáltatónkkal, aki innentől intéz mindet a régivel. A számhordozást a munkanapon délután 4 óráig beérkezett igénybejelentéstől számított második munkanapon végre kell hajtani.

Mikor hiúsulhat meg a szolgáltatóváltás?

Például akkor, ha a lakcímünk vagy nevünk nem pontosan ugyanúgy szerepel a szolgáltató adatbázisában mint a hivatalos okmányainkon vagy ha 30 napon túli lejárt tartozásunk van a régi szolgáltatónk felé. De az is problémás lehet, ha tíz számot meghaladó üzleti előfizetést vinnénk át másik szolgáltatóhoz. A részletes szabályokat ez az NMHH rendelet tartalmazza.

Mire figyeljünk szolgáltatóváltáskor?

Kerüljük el a hűségidős szerződés idő előtti megszüntetését. Ha akár az 1-2 nappal a hűségidő lejárta előtt váltanánk mobilszolgáltatót, elveszítjük a hűségidőre járó kedvezményeket és jelentős összegű kötbért kérhetnek tőlünk.

Hogyan lehet a legegyszerűbben mobilszolgáltatót váltani?

Mi lesz a régi telefonszámunkkal, ha mobilszolgáltatót váltunk?

A hírközlési szabályok lehetővé teszik a szolgáltató váltást, méghozzá a régi mobilszámunk megtartásával. Számhordozásra szolgáltatóváltással akkor kerül sor, ha előfizetésünket a korábbi szolgáltatótól átvisszük egy másik szolgáltatóhoz. Utólagos számhordozásra is lehetőségünk van: a régi előfizetői szerződésünk felmondását követő 31 napon belül kérhetjük a megszűnt szerződésben szereplő hívószámra vonatkozó számhordozást. Nincs mód utólagos számhordozásra abban az esetben, ha erről a jogunkról az előfizetői szerződésben lemondtunk.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.