tóth gabi
Módosítaná az idősebb autóvezetők jogosítványának megújítását az Európai Unió. Az új elképzelés szerint a 70 év feletti sofőröknek alkalmassági teszteken kellene bizonyítaniuk, hogy még alkalmasak a vezetésre.
Az Európai Unió változtatna a jogosítványok megújításának módján, az előzetes elképzelés szerint 70 éves kor felett 5 évente vezetési alkalmassági vizsgát kellene tenni. Ezt azzal indokolják, hogy túl sokan halnak meg az utakon - azt azonban egyetlen statisztika sem igazolja, hogy ez az idősebb vezetők miatt van.
Jelenleg előre meghatározott időnként kérnek az országok orvosi vizsgálatot a jogosítvány meghosszabbításához, a tagországokban más-más szabály van érvényben.
Magyarországon 70 év felett 2 évenként,
Dániában 80 év felett minden évben,
Spanyolországban 65 év felett 5 évente,
Nagy-Britanniában 71 év felett 3 évente,
Olaszországban 70 év felett 3 évente, 80 év felett 2 évente
van szükség orvosi vizsgálatra. Németországban a jogosítvány egy életre szól. Más alkalmassági vizsgálathoz sehol sem kötik a jogosítvány meghosszabbítását.
A Ripostnak Dr. Nemes György traumatológus, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnöke azt mondta, nincs arra adat, sem tapasztalat, hogy a 70 éven felüliek több balesetet okoznának, mint mondjuk a 25 éven aluliak. Szerint a magyarországi szabályozás szigorúbb, mint az Európai Unió sok országában.
Nálunk a jogosítvány hosszabbítást a családorvosnál kell intézni, aki jobban ismeri a pácienst, mintha azt idegen végezné. Ismeri a gyógyszereit, a betegségeit, küldheti szemészetre vagy akár kardiológushoz is
- fejtette ki. "Igaz ugyan, hogy az idősebb sofőrök reakcióideje magasabb a fiatalokéhoz képest, ugyanakkor az is igaz, hogy lassabban és átgondoltabban közlekednek: odafigyelnek az autó műszaki állapotára, betartják a biztonsági előírásokat, jellemzően nem vezetnek alkoholos befolyás alatt, sem pedig éjszaka vagy rossz időjárási körülmények között. A szakirodalomban a 65 év felettieket tekintjük idős vezetőknek. De az idős vezetők nem okoznak több balesetet, mint a 25 év alattiak. Azt nehezen tudom elképzelni, hogy kétévente tesztvizsgára küldjék a hetven felettieket, mert ez a magas létszámuk miatt szinte képtelenség" – mondta Dr. Nemes György.
Valóban szigorúbb nálunk a szabályozás, mint ami az EU-ban jelenleg általános
- erősítette meg Székely Gyula vezetéstechnikai szakértő, aki úgy gondolja, nem az életkor a meghatározó.
"Döntő szerepe a vezetőnek és a háziorvosnak van. A vezetőnek az életkorától függetlenül tisztában kell lennie a pillanatnyi állapotával. Ha nem érzi jól magát, ne üljön volán mögé! A háziorvosnak abban van felelőssége, hogy ne legyen engedékeny. Ha egy idős ember alkalmatlan már a vezetésre, akkor se adja meg az engedélyt, ha „csak” a falu határain belül vezet. Ha ugyanis elnéz egy stoptáblát, rosszul lesz, rosszul lát, nem hall, mindegy, hogy a község széléig vagy Frankfurtig megy. Korábban vezetéstechnikai tréningpályát működtettem és jött egy 82 éves bácsi is, aki tökéletesen vezetett. Nem igaz, hogy az idős ember hanyagabbul vezet, mert akkor nem érné meg a magasabb kort" – vélekedett Székely Gyula.
Tibor szerint nem ártana időnként megismételni a KRESZ-vizsgát, de szerinte nem életkor kérdése, ki a jó sofőr. Ezzel szemben Anett úgy gondolja, idős korban csökken a reakcióidő és ez veszélyes lehet.
Én is vezetek, és az utakon többször látom, hogy az idősebbek esetleg már nem úgy reagálnak vagy nem úgy figyelnek, mint a fiatalabbak. Az idősebbek közül kevesebben vezetnek, ezért lehetséges, hogy arányaiban kevesebb balesetet okoznak.
Gábor véleménye szerint nem kor kérdése a balesetmentes vezetés:
Nekem még van kocsim, és bár már 87 éves vagyok, jól megy a vezetés. Nem mindig az öregek csinálják a bajt. Ha az ember vezet nap mint nap, akkor szükségtelen még külön vizsgát tenni, elég az orvosi vizsgálat.
Ha valaki leteszi a tesztvizsgát, az szerintem elég. Felesleges még egyszer vizsgáztatni az embereket. Elég, ha valaki megtanulja a közlekedési táblákat a közlekedési szabályokat
- mondta Sándor.