tóth gabi
Egyre többen keresik a különleges sört, de a gyümölcsös a magyaroknak még mindig nem jön be. Többet iszunk viszont az alkoholmentesből. Itt a nagy sörmustra!
Megkérdezte az utca emberét a Metropol, vajon milyen sört ismernek és szeretnek?
Lajos: "Nekem a barna sör jön be, mert kesernyés. Megvan a kedvenc márkám, az jött be nekem. Egyszer próbáltam egy gyümölcsös, meggyes sört, de az nem igazán volt jó."
Béla: "A világos sört szeretjük, ami nem keserű. Inkább német sört iszom, másabb az íze. Ami gyümölcsös, az már nem sör. Vagy sört iszok, vagy gyümölcsöt eszem. Tiszta sört iszik az ember, és az inkább normális, német sör legyen!"
Zoltán: "Inkább a világost iszom. Kéthetente hétvégén, amikor buli van, előszeretettel fogyasztom, legurul pár üveggel. Egyszer kóstoltam csapolt meggyest, az ízlett, de más gyümölcsös nem jött be."
Világos, barna, félbarna, szűretlen, kézműves, IPA, APA, meggyes, citromos, alkoholmentes. Szinte felsorolni is nehéz, hányféle sört lehet inni ma Magyarországon. Egyre többen keresik a különlegességeket, a kézműves sörfőzdék egyedi kínálatát, és erre rájöttek a nagy sörgyártók is: igyekeznek hozni a kézműves főzdék ízvilágát, ez pedig a boltok polcain is látszik.
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója elárulta: az öt legnagyobb hazai sörgyártó cég 6,46 millió hektoliter sört adott el 2022-ben. Ez a szám egy leheletnyivel magasabb a 2021-esnél, de nem érte el a rekordévnek számító 2019-es adatot, amikor 6,68 millió hektolitert értékesítettek.
A sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, valamint az ebből eredő termelési nehézségekkel, de végsősoron nagyobb visszaesés nélkül zárták az évet
– nyilatkozta az igazgató. A hotelek, éttermek és kávéházak forgalma is kisebb volt még a pandémia előttinél: hordós, csapolt sörből negyedével, újratölthető üveges sörből harmadával kevesebbet adtak el, mint 2019-ben, a pandémia előtti utolsó évben.
Kántor Sándor arról is beszélt, hogy a középkategóriás sörök még mindig több, mint a felét teszik ki az eladott mennyiségnek, ám a prémium és a szuperprémium kategória hatodik éve növekszik, a részarányuk tavaly elérte a 30 százalékot. Az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalma is emelkedik, míg a csökkentett alkoholtartalmú termékek (1,5-2 százalékos sörök) eladása szemmel alig látható. Az sem mindegy, hogyan visszük haza a folyékony kenyeret: az alumínium dobozos sör változatlanul a legnépszerűbb, a teljes forgalom 69 százalékát ez a kiszerelési forma adja, ezt követi a visszaváltható üveges kiszerelés. A vissza nem váltható üveges sörök forgalma nőtt, ám a PET-palackos italok aránya csökkent 2022-ben.