tóth gabi
Évről évre egyre több kerékpárlopási eset van Budapesten. A Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint minden azon múlik, hol parkolunk és milyen a lakat.
Mindegy, hogy a sportolás élménye, az egészségmegőrzés, a környezet védelme, a koronavírus vagy a növekvő üzemanyagárak miatt, de egyre többen közlekednek kerékpárral. Közülük sokan nincsenek tisztában vele, hogyan tudják letörni a kerékpártolvajok lelkesedését. A Ripost Kürti Gábort, a Magyar Kerékpárosklub elnökét kérdezte tapasztalatairól.
Olcsó bringa, drága lakat, sokáig a tiéd marad!
– osztotta meg velünk mottójukat a Magyar Kerékpárosklub elnöke, akinek az a tapasztalata, hogy némi odafigyeléssel megnehezíthető a tolvajok dolga.
Ellophatatlan bicikli és feltörhetetlen lakat nem létezik. Megnehezíthetjük ugyanakkor, hogy valaki könnyedén elvigye szeretett járművünket. A megfelelő lakat és parkolási hely megválasztása egyaránt fontos
– fogalmazott Kürti Gábor, majd hozzátette:
Éjjel is olyan helyen hagyjuk a kerékpárunkat, ahol van világítás és forgalom. A lakótelepi, társasházi épületekben lakókra jellemző például, hogy az eldugott, kivilágítatlan körfolyosón láncolják le járművüket, pedig onnan könnyebb elvinni. Emellett azt is érdemes szem előtt tartani, hogy mihez láncoljuk, hiszen legtöbbször könnyebb elvágni azt, mint magát a láncot.
Ezt egyébként a Budapesti Rendőr-főkapitányság is megerősítette:
Különböző anyagú, súlyú és méretű kerékpárlakatok elérhetők a boltokban, általában a magasabb árfekvésűek nagyobb védelmet kínálnak. A kerékpárlakat vásárlásakor érdemes a bicikli értékét is figyelembe venni. Javasolt a MABISZ minősítéssel rendelkező eszközök használata. A tekercs (spirálzár) viszonylag könnyen elvágható, így az inkább csak kiegészítő védelemként ajánlott. Legmodernebb eszköz a kerékpár-nyomkövető készülék, amely azonnal riasztást küld a telefonjára, ha illetéktelenek elmozdítják a kerékpárját.
Kürti Gábor továbbá felhívta a figyelmünket, hogy mindenképpen a vázat és a hátsó kereket érdemes rögzítenünk. Legalkalmasabbnak a láncot és az U-lakatot tartja.
A lánc nehezebb, de azt átvágni is nehezebb. Hallottam olyanról, aki tartott egyet otthon és egyet a munkahelyén, hogy menet közben ne kelljen cipelnie. Ez is egy megoldás lehet.
Megkérdeztük a Budapesti Rendőr-főkapitányságot, ők mit tapasztaltak az utóbbi években.
Budapesten 2020-ban 373 lezárt kerékpárlopási esetet regisztráltak, csak decemberben 116 esetet. Ez a szám 2021-ben a fővárosban összesen 391-re nőtt.
Érdemes regisztrálni a kerékpár vázszámát a BikeSafe rendszerben. Ha eltűnne a bicikli, annak segítségével tudjuk keresni. Legegyszerűbb, ha a vásárlást követően azonnal regisztráljuk a https://bikesafe.hu weboldalon.
A rendszert a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság a Székesfehérvár és Környéke Közbiztonságáért Vagyonvédelmi Alapítvánnyal közösen fejlesztette ki és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával tették országossá. A BikeSafe szolgáltatás legfontosabb eleme a kerékpár-nyilvántartás, amelyben a kerékpár és a tulajdonos adatai is rögzíthetők, elérhetők.