tóth gabi
A Digital Twin segítségével valós időben versenyezhetünk a versenypályán lévőkkel egy szobai szimulátor segítségével.
Ritka pillanat a Hungaroringen, amikor az ember nem az előtte elterülő pályát, hanem a monitort nézi. Pénteken mégis ez történt, amikor bemutatták a magyar fejlesztésű Digital Twin projektet, mely lehetővé teszi, hogy a kocsiban ülő, odakint száguldó versenyzővel egy szobai szimulátoron mérjük össze a tudásunkat – valós időben!
Képzeljük csak el, milyen élmény lehet egy élő futam során – a technika segítségével – a legnagyobbakkal versenyezni!
A bemutatón részt vett Talmácsi Gábor MotoGP világbajnok, a HUMDA Academy szakmai mentora, aki örül a Digital Twinnek.
Gondoljuk bele, hogy otthonról is be tudunk csatlakozni egy versenysorozatba, és mondjuk, tudunk menni Hamilton mögött pár kört a saját szimulátorunkkal
– mondta a Ripostnak Talma, aki nem tagadja, kíváncsi a Digital Twin nyújtotta élményre.
Nagyon várom már, hogy kipróbálhassam! A szimulátorozás főleg a téli időszakban nagyon sokat segíthet a versenyzőknek, s itt nem csak magamra gondolok, hanem arra a 29 fiatal akadémiai versenyzőnkre, akik az autó-motor sportokban támogatást kapnak, akikből értéket, hősöket lehet kovácsolni.
– magyarázta a sportember. Talmácsi hozzátette: „Nagyon sokat dolgozunk azon, hogy olyan eredményeket érjenek el a fiatal versenyzők, mint az autósportban Michelisz Norbi vagy a motorsportban én. Ezért is hoztuk létre a HUMDA akadémiát. A mai világban a gyorsaság, az nem elég, a tehetség nem tör utat magának az autó-motor sportokban, ez egy nagyon komplex menedzsment munka, amelyet mi megteremtünk a fiataloknak.”
Ami az egyik oldalról izgalmas szórakozásnak tűnik, az másfelől elképesztő kihívás és lehetőség. Erről beszélgetett a Ripost Palkovics László technológiai és ipari miniszterrel.
„Ez mindenképpen egy fejlesztési eszköz is, hiszen itt arról van szó, hogy egy valós környezetben, de távolról vezetem az autómat. Ha kicsit továbbgondoljuk, hogy mi mindenre alkalmas ez még, ebben a valós környezetben például tudok vezetni egy autonóm járművet is, tudok funkciót, logikát fejleszteni” – árulta el lapunknak Palkovics László. Majd így folytatta:
A Digital Twint elkezdtük megvalósítani más helyeken is. Például, ha van egy forgalmasabb és baleset szempontjából kritikusabb helyszín, ahol, ha meg tudjuk becsülni, hogy miképp mozognak a járművek, akkor tudunk információt küldeni az ott lévő vezetőknek. Ha pedig egy kicsit elvonatkoztatunk az autóktól és megnézünk egy másik környezetet, például egy munkakörnyezetet, ahol robotok vagy drónok között vagyunk, akkor kiderül, hogy nagy számú felhasználási lehetősége van ennek a módszernek.
Komoly kihívás elé állította a szakembereket a Digital Twin megvalósítása, az összefogásnak pedig meglett az eredménye. A kocsikba szerelt kísérleti eszköz 10 centinél nagyobb pontosságú, valós idejű GPS helymeghatározást használ, a megfelelő látvány elérését szenzorok adatai is segítik a kormányszögről, a kerekek fordulatszámáról vagy a lengéscsillapítók pozíciójáról. A másodpercenként akár 800 mBitnyi adatot a Magyar Telekom 5G-s cellái a versenypálya teljes területén akár 10 ms késleltetéssel képesek továbbítani.
A HUMDA Lab Nonprofit Kft. által koordinált egyedülálló együttműködésben a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország Zrt., a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség és a Technológiai és Ipari Minisztérium vett részt.