1 hónapja

Rezsicsökkentés: újra divatba jött nagyanyáink sparheltje

A rezsicsökkentés szabályainak megváltozása a vásárlási szokásainkra is hatással van.

Mostanában a kutyának se kellenek az energiafaló klímaberendezések, a korábbi mennyiség felét-harmadát, ha eladják. Az új rezsicsökkentési szabályok júliusi bejelentése óta viszont mindenki az energiatakarékos háztartási gépeket keresi. Több üzletet megkerestünk kérdésünkkel, hogyan nyomja rá a bélyegét a rezsicsökkentés változása a vásárlók igényeire. 

Fotó: Wolf Géza

Jóllehet, a nyári kánikulában a hűtőszekrény mindig slágerterméknek számít, a rezsicsökkentési szabályok változása után most csaknem negyedével többet adnak el belőle, és július közepe óta egyre intenzívebb az érdeklődés a keveset fogyasztó hűtők iránt. 

Egyértelmű, hogy a vásárlók rezsicsökkentési céllal rendelik ezeket, hiszen a tíz legnépszerűbb modell mindegyike D, E vagy F energiabesorolású, tehát kedvező fogyasztású

– mondták el a Ripost érdeklődésére az eMAG-nál, ahol a fagyasztók eladása is csaknem 40 százalékkal nőtt a rezsicsökkentéssel kapcsolatos bejelentés hetében, és azóta is folyamatosan nő az érdeklődés. Augusztus első hetében 60 százalékkal több fagyasztót vettek náluk, mint egy hónappal korábban, amiben közrejátszhat az élelmiszerárak emelkedése is.

Grafika: eMAG

Ezeket a háztartási gépeket rendelték az eMAG.hu-n július 1. és augusztus 7 között legtöbben:

  1. hűtőszekrény,
  2. mosógép és mosó-szárítógép,
  3. klímaberendezés (mobil és split),
  4. fagyasztó.

A növekvő keresletet az is okozhatja, hogy az emberek igyekeznek mielőbb megvenni a szükséges dolgokat, nehogy később többet kelljen fizetni értük. A legkeresettebb háztartási gépek ugyanis az előző év hasonló időszakához képest 11,1 százalékkal drágultak az online kereskedelemben, míg a műszaki és számítástechnikai eszközök körében mindössze 1,1 százalékos volt az átlagos árnövekedés.

Grafika: Olcsóbbat.hu

Az Olcsóbbat.hu árösszehasonlító portál mintegy 90 termékkategória éves árváltozását vizsgálva azt állapította meg, hogy a legkeresettebb e-kereskedelmi termékek szinte minden kategóriában jobban drágult, mint átlagosan más termékek, ami azt jelenti, hogy aki egyébként is tervezi ilyesmi beszerzését, annak most érdemes vásárolnia, mivel az euró árfolyamának emelkedése előbb-utóbb érezteti hatását az árakban.

A kereskedőknek az importált árukért mintegy 15 százalékkal többet kell forintban kifizetniük most, mint egy évvel korábban. Emellett a beszerzési árak euróban is növekedtek. Mindez az online piactereken tapasztalható éles árverseny miatt eddig inkább az árrést csökkentette, de ez nem marad így örökké

– vélekedik Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője, aki szerint emiatt az elmúlt években egyre népszerűbbé vált black friday idején és karácsony környékén is a korábbinál szolidabb akciózásra lehet majd számítani. 

A MediaMarktnál a top10-es terméklista így néz ki:

  1. Okostelefon
  2. Hűtő
  3. TV
  4. Mosógép
  5. Beépíthető konyhagépek
  6. Notebook
  7. Padlóápoló készülék
  8. Konyhai kisháztartási gépek
  9. Klimatizáló készülékek
  10. Kávéfőző

Szokatlanul alakult a mosó- és szárítógépek eladása is: a rezsicsökkentést módosító kormánybejelentés nyomán nagyjából ötödével visszaestek az eladások, a hónap utolsó hete óta azonban olyan stabil a növekedés, hogy augusztus első hetében már ötödével több gépet rendeltek ilyenekből, mint a bejelentés előtt. Beszédes, hogy a tíz leggyakrabban rendelt típus között csak mosógépeket találunk, mosó-szárítókat nem, vagyis a vevők nem akarnak arra is energiát fordítani, ami anélkül is megoldható, még ha kissé nehézkesebb és tovább is tart a levegőn megszárítani a ruhát.

Forrás: Vatera.hu

A vaterázók is igyekeznek csökkenteni rezsiköltségeiket: a cserépkályha és a sparhelt szavak kerültek a 10 leggyakrabban beírt keresőkulcsszó közé. Ezek tavaly ilyenkor nem szerepeltek a top 10-ben, 2022. harmincadik hetében viszont rengetegen kerestek rá, akárcsak a napelemre és az elektromos rollerre, míg a medencék és mobilklímák iránti érdeklődés visszaszorult.

Míg a sparhelt, a cserépkályha és a napelem egyértelműen kapcsolódik a rezsicsökkentés témájához, az elektromos rollerek iránti kereslet felfutását vélhetően az okozza, hogy sokan a benzinárak növekedésétől tartva váltanának autóról elektromos rollerre, mivel ez a kifejezés sem tavaly ilyenkor, sem az előző héten nem volt benne a top 10-ben

– mutattak rá a Vateránál.

Az első helyen szereplő kerékpár nyáron mindig is slágerterméknek számított. Az autókhoz hasonlóan kerékpárból is sokan keresnek használtat, hogy pénzt takarítsanak meg, így nem meglepő, hogy ez a termékkategória is jól fogy. Az viszont, hogy a sparhelt a második helyen szerepel, érdekes, bár jogos: fűteni és főzni is lehet vele, csak fa kell hozzá. 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!