Létrehozva: 2022.07.23.

Megnőtt a tudósok pulzusa, szívdobogásszerű rádiójeleket fogtak a világűrből

Lehet, hogy végre társakra lelünk az univerzumban?

Szerző Ripost

„Egy messzi-messzi galaxisban...” – kezdődhetne tudósításunk a Földtől több milliárd fényévre felfedezett különös rádiójelekről, de egyelőre aligha kell tartani a Csillagok háborúja inváziós űrhajóitól, mondjuk is mindjárt, miért.

A CHIME nevű kanadai rádióteleszkóp segítségével ugyanis a történelem legtitokzatosabb földön kívüli szignálját fogták a világűrből. Az „adás” három másodpercig tart, ami kivételesen hosszúnak számít, de nem is ez a lényeg, hanem hogy a jelek 0,2 másodpercenként ismétlődnek tiszta, periodikus mintázatban, hasonlóan a szívdobogáshoz – számolt be róla a Nature című, tudománytalansággal aligha vádolható folyóirat.

Fotó: mit.edu

Bumm, bumm, bumm

A massachusettsi Kavli Asztrofizikai és Űrkutatási Intézet kutatásvezetőjének szívét is megdobogtatta a szokatlan jelenség.

A jelsorozatban időszakos csúcsok vannak, amelyek rendkívül pontosak, és a másodperc minden töredékében szabályszerűen ismétlődnek, mint a szívverés: bumm, bumm, bumm

– mondta el a lapnak Daniele Michilli, hozzátéve, hogy nem sok olyan dolog van az univerzumban, ami ilyen szigorúan periodikus jeleket bocsát ki. Ez ugyan a Földön kívüli életben reménykedők számára akár jó hír is lehetne, de az amerikai tudós rögtön le is hűtötte a kedélyeket, sorolva a példákat, amelyek hasonló jelenséget produkálhatnak.

A saját galaxisunkban is ismerünk ilyeneket, vannak rádiópulzárok és a magnetárok, amelyek forognak, és egy világítótoronyhoz hasonló sugaras emissziót produkálnak. Úgy gondoljuk, hogy ez az új jel is valami ilyesmi lehet.

Fotó: Pixabay

Ismerj meg egy új fogalmat: ez az FRB

A jelet úgynevezett FRB-nek minősítették, ami az ismeretlen asztrofizikai eredetű rádióhullámok intenzíven erős kitörését rövidíti. A bökkenő csak az, hogy az eddig észlelt hasonló jelenségek alig néhány ezredmásodpercig tartottak, ez az új jel viszont 1000-szer hosszabb, mint az átlagos FRB. Hogy pontosan mi lehet a forrása, az továbbra is rejtély, bár a csillagászok azt gyanítják, hogy valamilyen neutroncsillagról származhat – vagyis egy rendkívül sűrű, gyorsan forgó óriáscsillag összeomlott magjából.

Az első FRB 2007-es felfedezése óta több száz hasonló rádióvillanást észleltek az univerzumban. A kanadai CHIME négy hatalmas parabola-reflektorból álló óriásteleszkópja folyamatosan figyeli az eget, ahogy a Föld forog, és úgy tervezték, hogy felfogja a rendkívül rövid ideig tartó rádióhullámokat is. Az eddig megfigyelt FRB-k túlnyomó többsége egyszeri volt – ultrafényes rádióhullám-kitörések, amelyek néhány ezredmásodpercig tartottak, mielőtt kialudtak. A mostani az első olyan szignál, ami négy napon keresztül, változó szünetekkel ismétlődik, majd 16 naponta újra észlelhető. Ez a 16 napos ciklus időszakos aktivitást jelez.

Hasonlóságot találtak

Az újonnan felfedezett jelek mintázatának elemzése során Michilli és munkatársai hasonlóságot találtak a galaxisunkban ismert rádiópulzárokkal és magnetárokkal. A rádiópulzárok olyan neutroncsillagok, amelyek rádióhullám-nyalábokat bocsátanak ki, és úgy tűnik, hogy a csillag forgása közben pulzálnak, míg a magnetárok hasonló sugárzást keltenek szélsőséges mágneses terük miatt.

A fő különbség a saját galaktikus pulzárjaink és magnetárjaink sugárzása és az új jelek között az, hogy utóbbiak több mint egymilliószor intenzívebbnek tűnnek.

A CHIME mára számos, különböző tulajdonságokkal rendelkező FRB-t észlelt. Láttunk olyanokat, amelyek nagyon viharos felhőkből származtak, míg mások úgy néztek ki, mintha tiszta környezetben lennének. Ennek az új jelnek a tulajdonságaiból azt mondhatjuk, hogy a forrás körül egy plazmafelhő található, aminek rendkívül turbulensnek kell lennie

– magyarázta Michilli.

Képünk illusztráció (Forrás: Pixabay)

Idegen civilizáció?

Bár a fentiek elvben azt erősítik, hogy inkább mesterséges jelsorozatról van szó, mintsem kozmikus „háttérzajról”, a tudósok szerint mégsem földönkívüliek próbálnak kapcsolatba lépni velünk. A CHIME mindenesetre sikeresen elcsípte azt. Ha netán nekünk vagy más értelmes élőlényeknek címezték, az is lehet, hogy egy haldokló civilizáció utolsó segélykiáltásait sikerült észlelnünk.

Szerző Ripost

Remegve menekült a kérdések elől Magyar Péter - videó

Kitálalt az uralkodó bizalmasa: ilyen volt valójában II. Erzsébet királynő

hirtv.hu

Magyar Péter barátnőjének elszólása miatt vizsgálatot indít a Szuverenitásvédelmi Hivatal

metropol.hu

Dárdai fiának súlyos döntést kell meghoznia: mi lesz a magyar válogatott új sztárjával?

Így búcsúznak a sztárok Azahriah menedzserétől

astronet.hu

Ennek a 4 csillagjegynek bőséget hoz a Bika hava

she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

videa.hu

Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)

Tart a Gulácsi-mágia, milliárdokat érhet a magyar kapus visszatérése

Senkinek sem kell Zámbó Jimmy egykori nyaralója, drasztikus lépésre szánta rá magát a család

Fontos bejelentést tesz ma Szentkirályi Alexandra

Megdöbbentő videó: Magyar Péter szóról szóra lenyúlta Orbán Viktor beszédét

Bábként rángatja Karácsony Gergelyt a Gyurcsány-házaspár

Videón, milyen gyanús alakokkal bútorozott össze Magyar Péter

INSIDER

„Harcolni fogok azért, hogy élhessen!” - sokan támogatják Dominikot, akin csak az 1,3 milliárdos terápia segíthet

INSIDER

Megtörten nyilatkoztak a szülők: patkány harapta össze kiságyában a csecsemőt Pest vármegyében

INSIDER

Hátborzongató, ami a tragédiák sújtotta óbudai ház lakóival történt: Tóth Veráék azonnal elköltöztek

INSIDER

Csekkold le most, hogy be vagy-e jelentve!