tóth gabi
A világ egyetlen üzemképes Li-2-esével még fel is szállhatnak az utasok.
A repülés és a repülőtér mind a mai napig sokak számára misztikus világ. Ennek kulisszái mögé enged betekintést ezen a hétvégén az Aeropark repülőmúzeum és a repülőtér éjszakájához csatlakozó partnerei.
Reptéri járművekkel és oldtimerekkel, üzemelő pilótafülkékkel, hajtóműindításokkal, nosztalgiarepülésekkel, mesélő pilótákkal, repülős talkshow-val és éjszakai reptérlátogatással várják a látogatókat, akik két különleges géppel is találkozhatnak: egy Schweizer 300-as helikopter is landol a történelmi repülőgépek között, a világ egyetlen üzemképes Li-2-esével meg fel is szállhatnak az utasok. A Li-2 volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első utasszállítója: a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. Mára ez az egyetlen példány maradt, ami még képes a levegőbe emelkedni, amiben 50 ezer munkaórája fekszik a felújítását végző Goldtimer Alapítványnak.
Ezen az éjszakán megtekinthetők lesznek azok a monstrumok is, amelyek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér folyamatos téli üzemét biztosítják: óriási hómarókat, hótolókat nézhetnek meg testközelből a program résztvevői. Mellettük két jégtelenítő jármű is beköltözik erre az estére a repülőmúzeumba, ahol a szakemberek azt is megmutatják, hogyan történik a hideg, csapadékos téli hajnalokon az utasszállítók jégtelenítése felszállás előtt.
A szervezők azt is megmutatják, mi minden szükséges ahhoz, hogy egy 180 férőhelyes repülőgép két út között mindössze 30 percet töltsön a földön, és időben indulhasson a következő járatra. Két pilótaiskola is kitelepül az eseményre: a Tréner Kft. és a Cavok Aviation szakemberei azt mutatják meg az érdeklődőknek, milyen út vezet a vitorlázó repülőgépektől a mai nagy utasszállítók pilótafülkéjéig. Külön standdal fogadja a vendégeket a Hungarocontrol, ahol a légiforgalmi irányítás kulisszatitkaiba avatnak be mindenkit, és abba, hogy milyen képességekkel kell rendelkeznie annak, aki a radar előtt ülve egyszerre több utasszállítónak ad utasításokat. Akit pedig a mai modern repülőgépek javítása, ápolása érdekel, az Aeroplex of Central Europe gördülő kiállításán ebből is kaphat ízelítőt.
Az este vendége lesz Mónus Ferenc kapitány, aki 50 év alatt 25 ezer órát töltött a levegőben, de az érdeklődők találkozhatnak Hajdu Gergellyel is, aki a világ egyik legmodernebb repülőgépén, a Boeing 787 Dreamlineren dolgozik, Antal Lajos pedig arról mesél, milyen kalandok várták a müncheni repülőtér betonján.