tóth gabi
Utazótáska és bőrönd nem fogy, az energiatakarékos gépeket viszont kipucolták az üzletekből a vevők.
Körbeérdeklődtünk a boltokban, hogy mik a slágercikkek azóta, hogy július közepén a kormány kihirdette az energia-veszélyhelyzetet és azzal együtt a rezsicsökkentés új szabályait, amelyek értelmében többet kell fizetnünk a gázért és a villanyért, ha az átlagnál többet fogyasztunk belőlük. Úgy gondoltuk, mindenki kicsit meghúzza a nadrágszíjat, hogy benn maradjon a rezsicsökkentett keretben, ám úgy tűnik, ennél fifikásabb a magyar.
Több üzletben azzal szembesültek az eladók, hogy a vevők rárepültek az alacsony energiafogyasztású háztartási gépekre, olyannyira, hogy egyes helyeken már csak E, F és G kategóriájú hűtők és mosógépek kaphatók. Az ennél takarékosabb osztályokba sorolt termékekből a teljes áruházi készletet felvásárolták. Ugyanígy roham indult az okoskonnektorokért és a dugaljba csatlakoztatható fogyasztásmérőkért, ezekre az egyszerű kütyükre közel ötször akkora érdeklődés mutatkozik most, mint tavaly ilyenkor.
A kormányzati bejelentést követő napokban webáruházunkban a fogyasztásmérő szóra kerestek rá a legtöbben. A szigorítás hatása leginkább itt tettenérhető, mivel az előző hónap forgalmának a tizennyolcszorosát realizáltuk
– mondták el a Ripost-nak a MediaMarktban.
De a legegyszerűbb megoldás mellett is többen tették le a garast: olyan hosszabbítókat vesznek a leginkább, amelyeken egyetlen kapcsoló átkattintásával lehet megszüntetni minden hozzá csatlakoztatott fogyasztó áramellátását. Vagyis látszik, hogy az emberek nem akarnak azért többet fizetni, hogy standby állapotban várják a készülékeik a legközelebbi bekapcsolást, amire talán csak egy nap múlva kerül sor ismét.
Mivel tapasztalatunk szerint abszolút nőtt a kereslet az energiatakarékos árucikkekre, szaktanácsadóink is egyre több ilyen vásárlási helyzetben adnak tanácsot – így arra kell következtetnünk, hogy nőtt a lakossági fogyasztók ilyetén érzékenysége
– fejtette ki az egyik legnagyobb hazai műszaki üzlethálózat menedzsere.
Töltőkből a napelemes powerbankek lettek a legkeresettebbek, ami pedig nagyobb testvéreiket, a napkollektorokat illeti, azok piacán is háromszorosára nőtt az eladás. Ezen a fronton egyre inkább az okoz gondot, hogy kifogyóban vannak az inverterek, amelyek nélkül lőttek a háztáji energiatermelésnek.
A háztartási gépek mellett a szórakoztató elektronika területén is az energiatakarékos eszközök viszik a prímet. Tévéből már csak LED-est lehet eladni, a játékkonzolok meg amúgy is folyamatosan megújulnak, nem kell attól tartani, hogy egy régebbi típus többet eszik, mert azon a régebbin úgy sem futnának már a mai játékok.
Arról már írtunk nemrégiben, hogy a tűzhelyek és vaskályhák eladásai a bejelentés hatására ugrásszerűen megnőttek, aminek a hatására pillanatok alatt hiánycikké váltak ezek a fűtőeszközök, akárcsak a téli tüzelőfa. Bár ezek a készlethiányok annak is betudhatók, hogy ilyenkor nyáron értelemszerűen kevesebbet tartanak raktáron az efféle szezonális cikkekből.
Ugyanakkor ennek a fordítottját is tapasztalhatták az eladók a napokban. Az ilyenkor slágercikknek számító kerti medencék eladásai harmadára csökkentek, ami azt jelzi, hogy a vízhasználattal kapcsolatban is tudatosabbá kezdenek válni a fogyasztók. És még egy megdöbbentő adat: felére estek vissza az utazótáskák és bőröndök eladásai, tehát a szabadságra indulók láthatóan a nyaralás költségein is megpróbálnak spórolni. A mobilklímák és ventilátorok viszont – talán a hirtelen jött kánikulának köszönhetően – ugyanolyan kelendőek, mint korábban.