kulcsár edina
Megmutatjuk a szintén titokban készült felvételeket.
Mezőkövesd határában igazi szellemváros fogadta a Ripost stábját. Omladozó épületek, lerabolt raktárak, életveszélyes romok. És a valaha volt legnagyobb európai titkos légibázis maradványai: 657 hektáron több párhuzamosan elhelyezkedő 80 méter széles kifutópálya, amelyek hossza egyenként is meghaladja a 3 és fél kilométert. Összehasonlításképpen: a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren egy 3700 és egy 3000 méteres felszállópálya van, és mindkettő 45 méter széles. Felmászunk a hajdani irányítótoronyba is, ahonnan elénk tárul a végtelen betontenger, ameddig csak a szem ellát.
Ha az alábbi képre kattintasz, galéria nyílik meg.
Hogy miért volt szükség az országnak ebben a rejtett zugában ekkora repülőtérre? Azért, mert háborús konfliktus esetén ide települtek volna a szovjet nagy hatótávú atombombázók. A katonai szakzsargonban Klementina néven nyilvántartott légikikötőt a második világháborút megnyerő és utána csaknem fél évszázadra itt felejtődött csapatok építették az 1950-es években, és egészen a rendszerváltást követő kivonulásukig a Varsói Szerződés ellátó reptereként használták titkos katonai bázisként.
Ha az alábbi képre kattintasz, galéria nyílik meg.
Nem csoda, hogy nem verték nagydobra: egyetlen térképen sem tüntették fel, sőt megközelíteni is alig lehetett, szándékoltan rossz közúti összeköttetéssel próbálták láthatatlanná tenni a hatalmas erődrendszert. Ha pedig valaki mégis arrafelé vetődött, mindenfelé sorompók, szögesdrót kerítések és fegyveres őrök tántorították el attól, hogy közelebb merészkedjen. Volt viszont saját vasútvonala, de azóta a használaton kívül maradt síneket a fémgyűjtők módszeresen eltüntették, hogy értékük töredékét bezsebelhessék a tolvajlás felett szemet hunyó méh-telepeken. Érték tehát nem sok maradt itt, távozó „felszabadítóink” arról viszont gondoskodtak, hogy hosszú ideig ne lehessen rehabilitálni a területet: szép kis kerozinszennyezést és rengeteg lőszermaradványt hagytak maguk után.
Ha az alábbi képre kattintasz, galéria nyílik meg.
A légtér annak idején évente kétszer vált igazán forgalmassá: amikor eljött a váltás ideje és a Szovjetunióból utánpótlás érkezett. De szívesen szálltak le itt azok a kiküldetésből hazaérkező magyar katonatisztek is, akik a ferihegyi vámvizsgálatot szerették volna elkerülni a – vámtisztviselők híján – tax free módon üzemelő Klementinán.