tóth gabi
Május 14-étől jelentősen módosul az M3-as metró és a pótlóbuszok közlekedése.
Utolsó szakaszához érkezik az M3-as metró 2017 ősze óta tartó felújítása. Május 14-től, jövő hét szombattól megváltozik az eddig megszokott közlekedési rend a vonalon: a déli szakaszon a szerelvények Kőbánya-Kispest felől már elérik a belvárost. Az eddigi Nagyvárad téri végállomás helyett két hét múlva már egészen a Kálvin térig utazhatunk a metrón, miután befejeződik a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin tér állomások rekonstrukciója. Ezzel egy időben elkezdődik a Nagyvárad téri állomás átépítése, ezért ott a szerelvények nem fognak megállni.
Az északi szakaszon is folytatódnak a munkák, ezért május 14-től, szombattól csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A kimaradó szakaszon a sűrűbben közlekedő metrópótló buszokkal, illetve alternatív járatokkal lehet utazni.
Az öröm azonban mindössze 6 hétig tart: június 18-tól augusztus végéig csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között közlekedik a metró, Kőbánya Kispest és Göncz Árpád városközpont között pótlóbusz jár. Az újabb lezárásra azért van szükség, mert vannak olyan munkafolyamatok, amelyek kizárólag folyamatos lezárás mellett végezhetők el – mondta el a Ripost-nak a projekt kommunikációs irányítója.
Az anyagszállításokra normál utasforgalom mellett nagyon szűk időkeretek állnak rendelkezésre, gyakorlatilag csak az éjszakák és a hétvégék. Ráadásul sok olyan munka is van, ami nem végezhető el ilyen rövid idő alatt. Ilyen a kitérők megújítása, ami sínfelszedéssel jár és a nagyobb volumenű azbesztmentesítés is
– indokolta az ismételt nyári leállást Vincze Júlia.
A metrópótlás miatt a fővárosban közúton közlekedőknek a megszokottnál nehezebb eljutási körülményekre kell számítaniuk, különösen azoknak, akik az északi városrészek felől, a Váci úton közelítik meg a belvárosi területeket.
A legfontosabb változások az M3-as metró közlekedésben május 14-től június 18-ig:
Május 16-tól, hétfőtől hétköznap az M3-as metró két szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér, illetve a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár, a kimaradó szakaszon pótlóbuszok közlekednek. Az M3-as metrópótló busz hétköznap – a Lehel téri állomás felújítása, valamint a Dózsa György úti megálló akadálymentesítése miatt – a Göncz Árpád városközpont és a Kálvin tér között jár. Emellett a belváros terheltségének csökkentése és a várhatóan megnövekvő utazási igények kiszolgálása érdekében M3A jelzéssel a Nyugati pályaudvarig sűrítő pótlóbuszok közlednek a Göncz Árpád városközponttól. A metrópótló buszok végig a buszsávban haladnak.
Május 14-től hétvégén, illetve hétköznap esténként kb. 21:00-tól a metró csak az északi szakaszon, Újpest központ és a Göncz Árpád városközpont között jár, a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között az M3-as metrópótló busszal lehet utazni.
A Göncz Árpád városközpontnál a belváros irányába tartó metrópótló buszok két buszsávon haladhatnak át a kereszteződésen, ezért a Váci útról észak felől nem lehet majd balra kanyarodni a Róbert Károly körútra. Dél felől továbbra is lehet a Váci útról az Árpád híd felé kanyarodni.
A metrópótló buszok a Kálvin térnél a Szentkirályi utcán keresztül fordulnak vissza, ezért a Szentkirályi utca Baross utca és Üllői út közötti szakaszán kétirányú forgalmi rend lép életbe, valamint az érintett részen nem lehet majd parkolni. Az utca ezen szakaszán a közúti forgalom változatlanul haladhat a Baross utca felé, az ellenkező irányba viszont csak a pótlóbuszok közlekedhetnek.
Május 16-tól, hétfőtől a 254M járatok helyett újra a korábbi 254E gyorsjárat közlekedik a Népliget metróállomás és az Alacskai lakótelep között. Pestszentimre térségéből a Boráros tér az 54-es és az 55-ös buszokkal továbbra is elérhető marad.
A 254E autóbuszról a 3-as villamosra az átszállási lehetőséget a belváros felé a Nagykőrösi út/Határ út megállóban, az Alacskai úti lakótelep felé pedig az Ecseri út metróállomásnál biztosítják.
A Gyál és Pestszentimre felől a metrópótlás előtti időszakban megszokott módon, a 84E, 94E és 294E járatokkal lehet a Határ út metróállomásig utazni, ahonnan a metró jár tovább a belvárosig.
Rákoshegyről sűrűbben közlekedik és gyorsabban jut el Kőbánya-Kispestig a 98E járat.
Pesterzsébet térségében nem változik a 223M járat közlekedése, továbbra is gyors eljutást kínál a Szentlőrinci úti lakótelep felől a Boráros térre.
A kék metró jövő év áprilisától jár ismét a teljes vonalon. A projekt fizikai befejezésének határideje ugyan 2023. június 29-e, de ez a föld alatti forgalmat nem érinti. A metróvonal átadása után ebben az időszakban zajlik majd a megszűnő buszpótlás miatti felszíni helyreállítás, vagyis a forgalomtechnikai rendezés és az ideiglenes buszmegállók elbontása.
A Budapesti Közlekedési Központ azt kéri, hogy a következő hetekben ne megszokás szerint közlekedjünk a fővárosban, mert számos változásra kell készülni a metrópótlás újabb üteme miatt.