INSIDER

Szerző Ripost

1 hónapja

Így hozhatjuk ki a sportból bármely életkorban a maximumot

Interjút adott dr. Téglásy György, az Országos Sportegészségügyi Intézet orvos igazgatója a Ripost7-nek.

Szerző Ripost

Ahogy közeleg a nyár, úgy csábítja a természet az embert ki a szabadba, mozogni. A Ripost7 dr. Téglásy György belgyógyászt, sportorvost, az Országos Sport­egészségügyi In­­tézet orvos igazgatóját kérdezte, hogyan érdemes idős korban sportolni.

Dr. Téglásy György felhívja a figyelmet a bemelegítés és az izomerő fejlesztésének fontosságára (Fotó: Facebook)

Ripost7: A sport kedvező hatása idős korban is megtapasztalható. Aki fiatalabb korában nem sportolt rendszeresen, hány éves korig kezdheti el?
Dr. Téglásy György: „Ha valaki nem mozog rendszeresen, csak időnként belevág egy-egy sporttevékenységbe, túlterhelheti a szervezetét. A fokozatosság fontos, máskülönben keringési vagy mozgásszervi tünetek is jelentkezhetnek. De soha nem késő elkezdeni.”

Ripost7: Hogyan kezdjen hozzá az, aki nyugdíjas korában ér rá végre a mozgásra?
T. Gy.: „A fokozatosságot hangsúlyoznám, és azt sem szabad elfelejteni, hogy az ember szervezete az idők folyamán veszít a képességeiből, például a vitálkapacitásából, csökken az izomerő, nő a reakcióidő, kisebb a terhelhetőség. Az edzettségi állapot megalapozását célszerű fiatalon elkezdeni és rendszeres sportolással megőrizni. Ha ez nem történt meg, idősebb korban fontos tisztázni az egészségi állapotot. Vannak-e korlátozó tényezők, mire érdemes figyelni? Az általános orvosi vizsgálat mellett fontos a vércukor-, a húgysav- és a koleszterinszint meghatározása, hasznos egy EKG-vizsgálat. Az idős­kori sportolásnak egyébként szinte nincsenek határai, Magyarországon is számos példa bizonyítja, hogy 70 éves kor felett is lehet komoly sportteljesítményt nyújtani. Van 80 év feletti korosztályos világbajnok súlyemelőnk, de megemlíthetem azt az ejtőernyőst, aki a 90. születésnapját ugrással ünnepelte.”

Group,Of,Active,Senior,Women,Doing,Aqua,Gym,In,Outdoor
Fotó: Shutterstock

Ripost7: Ha nincs egészségügyi akadálya a mozgásnak, miként vágjon bele az, aki korábban nem sportolt?
T. Gy.: „Figyelni kell arra, hogy fokozatosan növelje a sportoló a terhelést. Először annak időtartamát, majd az intenzitását célszerű növelni. Van egy egyszerű módszer annak megállapítására, megfelelő intenzitással sportolunk-e: sportolás közben beszéljünk, és ha nem kapkodjuk a levegőt beszéd közben, nem alakult ki légszomj, akkor nem terheltük túl a szervezetünket. Fontos a megfelelő sportruházat is: a nagy melegben a hőleadás, hűvös időben pedig a hőtárolás legyen biztosított. Legyen megfelelő statikájú a sportcipő, megfelelő a sport­zokni, hogy a lábon ne keletkezzenek sebek, vízhólyagok. Az idősebbek a folyadékfogyasztásra érzékenyebbek, ezért a folyadékpótlásról is mindig gondoskodni kell.”

Group,Of,Four,Smiling,Senior,Women,Toning,Their,Arms,With
Fotó: Shutterstock

Ripost7: Milyen sportot érdemes választani?
T. Gy.: „Mindenképpen olyat, amit szeret, amiben örömét leli. A túrázás például nem csupán a testet, de a lelket is fel­üdíti. Sportolásra már az intenzív tempójú gyaloglás is alkalmas. A kocogás, futás, kerékpározás, sífutás, úszás olyan mozgásformák, amelyek javítják az állóképességet. Ezek mellé érdemes súlyzós edzéseket vagy saját testsúllyal végzett gyakorlatokat beiktatni, amelyek az izomzat, az izomerő megtartását segítik. Az olyan ügyességi sportágak, mint például az asztalitenisz, a szem- és kézkoordináció fejlesztését, karbantartását segíti elő. Ha kiválasztottuk a sportágat, megvan a jó felszerelés és a helyszín, akkor ügyeljünk arra, hogy megfelelő bemelegítéssel kezdjünk és a levezetésre, nyújtásra is szánjunk időt!”

Szerző Ripost

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!

Ez is érdekelhet

origo.hu

Megszökött az elvonóról, de pár nap után megtalálták az eltűnt tévésztárt

borsonline.hu

Soha nem látott felvételek a hétfőn leomlott homlokzatú ház elől

vg.hu

Tele van a város időzített bombákkal

ripost.hu

Csak óvatosan – Ez a 3 csillagjegy csalás áldozatává válhat a héten

hirtv.hu

Végzetes hiba a műtőben, összetört a család a sebész tévedése miatt

mindmegette.hu

Jéghideg finomság, amivel még fogyhatsz is: itt a 3 napos dinnyediéta!

travelo.hu

HORVÁTORSZÁG TELE VAN TERMÉSZETTEL…(x)

ripost.hu

Ezzel vajon a saját eljegyzésére utalt Vajna Timi?

ripost.hu

Érzéki sztriptíz, teljesen meztelenre vetkőzött a teraszon a bomba testű üzletasszony

ripost.hu

Halálos baleset Püspökladánynál: itt vannak ez első helyszíni fotók

További cikkek

INSIDER

Ma dönt a Fővárosi Közgyűlés az új parkolási díjakról, az autósok lehúzásnak tartják az emelést - videó

INSIDER

Fesztiválok és 1000 forintos táborok: nyáron is segít az Egyszülős Központ

INSIDER

Baloldali késdobáló – Megjelent a Ripost7 legújabb száma!

INSIDER

Ryanair-ügy: durván beégett a baloldal

INSIDER

Az utolsó pillanatban karjaiban hozta ki fiát a lángok közül egy anya Dunaharasztin

INSIDER

Hatalmas váltás - igazgatóból lett pék Anita

INSIDER

Megrázó részletek a budapesti házomlásról: ez vár az életéért küzdő Nikolettre

INSIDER

Hat megyére adtak ki riasztást: ekkor érkezhet az enyhítő eső