tóth gabi
Május 9-től mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki a sárga fuvarosok szolgáltatását szeretné igénybe venni.
A Metropol számára Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elárulta, hogy a pandémia alatt a taxisok egyharmada elhagyta a pályát, így még nagyobb szükség volt rá, hogy rendezzék tarifaemelési kérelmüket, különben még többen mentek volna el. Kérdéses, hogy a budapestiek hogyan reagálnak majd az áremelkedésre.
24 év alatt most növelik harmadszor a tarifát
1998-ban nappal 300 forintos alapdíjjal kezdtek a fővárosi személyfuvarosok, majd legközelebb 15 év elteltével, 2013-ban Tarlós István főpolgármester rendezte a béreiket. Ekkor az alapdíj 450, a kilométerdíj 280, a percdíj 70 forintra emelkedett.
Ezt követően 2018-ban minimálisan megint megemelték a taxisok fuvardíját, azonban ekkor a Fővárosi Önkormányzat a várható elégedetlenség miatt nem akart hatalmas áremelést, de megértették a taxisok jogos kérelmét is. Így az alapdíjukat 700 forintra, a kilométerdíjukat 300 forintra, a percdíjakat pedig 75 forintra emelték, ez az ár aktuális ma is.
Május 9-től azonban az eddigi legnagyobb tarifaemelkedés következik. Az alapdíj 1000 forintra nő , 400 forintra a kilométerdíj, a percdíj pedig 100 forintra.
Kipróbáltunk 4 alternatív utazás árát
A főtaxi.hu oldalán található útdíj kalkulátorral az emberek naprakészek lehetnek az utazásuk idejével és várható költségét is tervezhetik. A Metropol négy hétköznapi esetet vett alapul, ezeket az adatokat vettük figyelembe a kalkulátorral.
Egy késő esti buliból hazafelé a Gozsdu-udvarból a kispesti Wekerle-telepre.
Útdíj: 3459-4227 forint, 22 perc.
Baráti italozás után irány Buda: Gozsdu-udvarról utazás a Bécsi útra.
Útdíj: 2641-3227 forint, 18 perc.
Egy idősebb hölgy rosszul érzi magát a Wesselényi utcában, ezért el akar jutni a János Kórházba.
Útdíj: 2729-3336 forint, 17 perc.
A balatoni nyaralásról hazatérő csepeli lakos a Déli pályaudvarról szeretne haza taxizni.
Útdíj: 3888-4752 forint, 19 perc.
Ezek az árak még a májusig érvényben lévő tarifákat tükrözik, így ezek a költségek májustól közel 35%-al lesznek drágábbak. Ezek után mindenki eldöntheti, hogy inkább a tömegközlekedést részesíti-e előnyben, vagy alkalmanként, ha szükséges, kifizeti a többletköltséget.
2000 taxis hagyta ott a pályát a koronavírus-járvány alatt
A lapnak Metál Zoltán elárulta, miért vált szükségessé a taxisok tarifaemelési kérelme.
„2019-ben több mint hétezer taxi rendelkezett fővárosi droszthasználati engedéllyel. Jelenleg ez a szám stabilan ötezer taxi, azaz a taxisok közel 30 %- a tekinthető pályaelhagyónak” – mondta el a Metropolnak Metál Zoltán.
Az Országos Taxis Szövetség elnöke kifejtette, a korábbi sofőreik futárkodni, autóbuszozni, vagy az eredeti szakmájukhoz tértek vissza, nagyon kevesen választották újra a taxizást a pandémiás időszakot követően. A taxistarifa-emelés előtt néhány héttel Metál Zoltán azt nyilatkozta a lapunknak, hogy a taxisok kénytelenek voltak kevesebb tarifával járni, mint a vállalkozásaik fenntartása azt indokolta volna, ezért javasoltak 30%-os díjemelést a Fővárosi Önkormányzatnak, ami most meg is történt.