
Nem volt elég az illegális SMS-cunami, most a telefonhívásokkal csinálják ugyanezt.
Az SMS-küldések után hatalmas telefonos akciót hajtott végre a Márki-Zay Péter kampányát bonyolító DatAdat-csoport. A Bajnai Gordon volt szocialista kormányfőhöz köthető vállalkozások ugyanúgy az illegálisan beszerzett adatok felhasználásával hívtak fel egymillió választót − adta hírül a Mediaworks Hírcentruma.
Ezek lényege, hogy személyre szabott üzenetekkel olyanokat tartsanak otthon a választások napján, akik bizonyosan a kormányoldalt erősítenék, illetve azokat a szavazókat mozgósítsák, akik a baloldalra húzhatják az ikszet.
A közösségi médiumokon keresztül a mesterséges intelligencia és a chatbotok, vagyis beszélgető robotok segítségével térképezik fel a a Facebook-felhasználók politikai preferenciáit, de az ő számukra láthatatlanul végzik az adatgyűjtést, egyebek között kvíznek álcázva. A kérdésekre adott válaszokból és más interakciókból képesek megállapítani, hogy kik azok a szavazók – ahogyan Bajnai egykori titokminisztere, Ficsor Ádám fogalmazott –, „akik hajlandóak egy lépéssel közelebb lépni a kampányodhoz”.
Nem hiába volt Ficsor a titkosszolgálatok felügyelője, jól kitanulta, hogyan lehet rejtett eszközökkel adatokat gyűjteni úgy, hogy ebből ne származhasson baja. Egyrészt a különböző kérdőívek kitöltése előtt a felhasználóknak hozzá kell járulniuk az adatkezeléshez, amivel szinte szabad utat engednek az adatmágusoknak. Másrészt a DatAdat-csoport egyes cégei Észtországban vannak bejegyezve, ahol lényegesen lazábban kezelik az adatvédelmi szabályok betartatását - írja a Magyar Nemzet.
Márki-Zay Péter Facebook-oldalán is jelentek meg hasonló anyagok, és ha a gyanútlan felhasználó kitöltötte őket, azzal automatikusan feliratkozott a baloldali jelölt levelezési listájára, és innentől a Messenger alkalmazásban kapja az üzeneteket. Utóbbiak egyébként akkor is aktiválódnak, ha a felhasználó egy kommentet ír Márki-Zay valamelyik bejegyzéséhez. Megjegyzendő, hogy a kvízszerű feladványok az adatgyűjtés mellett propagandaanyagként is funkcionálnak, amelyekben az ellenzéki miniszterelnök-jelölt a politikai üzenetét „rejtette el”.
A kvízek közül talán a legbizarrabb, amikor Márki-Zay azt ígéri a facebookozóknak, hogy egy kérdőív kitöltéséből megtudhatják, mini-Putyin-e Orbán Viktor kormányfő. A hasonló, szórakoztatónak álcázott tartalmakkal a fiatalabbakat próbálja megszólítani és magához kötni a baloldal, ugyanis az ifjabb generációk használják aktívabban a közösségi médiumokat. Az is előfordulhat, hogy a chatbotok ismerősnek jelölnek más felhasználókat, hogy ily módon gyűjtsék be a nem nyilvános adataikat.

A következő lépés, hogy megvizsgálják, ki mit és kit kedvel, és az összegyűjtött információt politikai profilírozásra használják. Meg fogtok lepődni, mennyi adat elegendő ehhez:
- 70 lájk elemzése alapján a felhasználó viselkedését jobban kiismerik, mint az illető közeli barátja,
- 150 kedvelésnél már annyit tudnak az adott személy viselkedéséről, mint a saját szülei,
- 300 lájk felett pedig már többet, mint az illető élettársa.
A kinyert adatok elemzésének hatékonyságára a Cambridge Analytica (CA) botránya világított rá. A CA befolyásolni tudta a brexitnépszavazást és az amerikai elnökválasztást is. Számos szakértő meggyőződése, az Egyesült Királyság szavazóinak többsége emiatt voksolt az EU-ból történő kilépésre.
A rendszerváltás óta példa nélküli magyarországi adatlopást és a közösségi médiumokon keresztül történő befolyásolást már most a Cambridge Analytica botrányához hasonlítják. A Nemzeti Választási Bizottság a hatóságokhoz fordult a baloldali sms-ek miatt. Hasonló választási jogsértésre azóta nem volt példa, hogy Magyarországon ismét szabad választások vannak.






