kulcsár edina
A közép-európai folyosó összes hozzánk tartozó elemét megépítettük.
A Via Carpatia autópálya folyosója hét országot köt össze Litvániától Görögországig, észak-déli irányú összeköttetést teremtve a balti-tengeri, az égei- és a fekete-tengeri kikötők között, ami eddig hiányzott.
A magyarországi M30-as autópálya ősszel készült el, az M3-as autópályát és a szlovákiai határt köti össze, megszületett a folyosó utolsó magyar eleme.
Az újonnan épült Miskolc-Tornyosnémeti szakaszon Budapestről autópályán Kassa (Szlovákia) felé lehet eljutni – írja a Transilvanian Business.
A gyorsforgalmi út elkészültével Magyarország minden feladatát – a határidőhöz képest öt évvel korábban – teljesítette a teljes Via Carpatia megépítésére vonatkozóan, ami 2026.
Ám a jelenlegi tervek szerint az országokon belüli bővítés folytatódik majd 2026 után is. Hazánkban például a folyosó az M3-as autópályán megy tovább, majd az M35-ös autópályával Debrecen irányába, végül az M4-es autópályával Nagyvárad irányába.
„Magyarországnak sikerült kialakítania saját közlekedési infrastruktúráját: 2010-ben a belső autópálya-hálózat teljes hossza nem érte el az 1300 kilométert, most megközelíti a 2000-et” – mondta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára.
Románia területén az útvonalnak két iránya van, egy a konstancai kikötő felé, a Nagyvárad – Arad – Temesvár – Lugoj – Déva – Nagyszeben – Pitești – Bukarest – Konstanca útvonalon, egy pedig a román-bolgár határig, a leendő Duna-híd Calafat – Vidin felől, Nagyvárad – Arad – Temesvár – Lugoj – Drobeta Turnu Severin – Vinju Mare – Calafat útvonalon.
Nagyváradról a Via Carpatia a leendő Nagyvárad – Arad gyorsforgalmi úton halad tovább Arad felé, amely a projekt műszaki dokumentációjának elkészítésére irányuló tanulmányok és előkészítő munkák fázisában tart.
A Nagyvárad – Arad gyorsforgalmi út (DX) 119 kilométeres lesz, mindkét irányban két sávon. A projekt becsült értéke 1,38 milliárd euró, a kivitelezési idő 36 hónap. Az autópálya-profil 2025 végére készülhet el. Ezenkívül Romániában már léteznek a Via Carpatia funkcionális szegmensei, amelyeket már lehet használni. Ezek az Arad – Temesvár – Lugoj – Nagyszeben autópálya és a Pitești – Bukarest – Konstanca autópálya szakaszok.
Számos útépítés befejeződött idén Magyarországon. A cél az, hogy bárhonnan 30 percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út.