kulcsár edina
A kormány célja, hogy Budapest élhető, fejlődő, működő nagyvárosként méltó otthona legyen az itt élőknek és méltó fővárosa Magyarországnak. A kormány ezért jelentős támogatást adott Budapest fejlesztésére és működtetésére az egyik leggazdagabb helyhatóságnak számító Fővárosi Önkormányzat részére – tájékoztatta a Miniszterelnökség szerdán az MTI-t.
Az összegzés szerint a Budapest működésére adott költségvetési támogatások összegét idén harmadával emelték tavalyhoz képest, a 2020-as 88,3 milliárd forint után 2021-ben 111,4 milliárd forint állami hozzájárulás segítette a fővárosi és a kerületi önkormányzatok feladatainak ellátását.
„A jómódúnak minősülő önkormányzatok közül egyedüliként a Fővárosi Önkormányzat kapott kedvezményt a szolidaritási hozzájárulás megfizetése alól, 2017-2020 között közel 50 milliárd forint értékben” – olvasható a közleményben.
Mint írják, a kormány kiemelten hozzájárul Budapest fejlesztéséhez is. Az Egészséges Budapest Programban a kormány 2020 és 2024 között 50 milliárd forintot biztosít a Fővárosi Önkormányzat és a 23 budapesti kerület számára a járóbeteg-szakellátás fejlesztése és a várólisták csökkentése érdekében.
A Fővárosi Önkormányzat pénzügyi terheinek csökkentését segíti, hogy a kormány magára vállalta a budai fonódó villamos meghosszabbítását, a kelenföldi intermodális csomópont és részben a pesti alsó rakpart fejlesztését. Több olyan folyamatban lévő projekthez nyújtott támogatást a kormány, ahol a beruházó a főváros. Teljes egészében „finanszíroztuk az M3 metróvonal 220 milliárd forintos felújítását. A Lánchíd 6 milliárd, a Blaha Lujza tér pedig 1 milliárd forint kormányzati támogatással újulhat meg. A 2010 óta megvalósult és még folyamatban lévő budapesti beruházások értéke több mint 2300 milliárd forintra tehető” – olvasható a közleményben.
Magyarországon a helyi közügyek intézése a kormánytól függetlenül működő önkormányzatok feladata, a budapestiek a Fővárosi Önkormányzat jelenlegi vezetését bízták meg a képviseletükkel. A kormány Budapestre a nemzet fővárosaként tekint, ezért a város az állami támogatások egyik legnagyobb haszonélvezője, de a főváros vezetése helyett nem tud a kormány döntéseket hozni, gazdálkodni – írták.
A Miniszterelnökség közleményében emlékeztet arra, hogy a Fővárosi Önkormányzat anyagi helyzete stabil, 2021. október végén 87,3 milliárd forint készpénzzel és 46,7 milliárd forint állampapírral rendelkezett. Jelentős részben a kormányzati válságkezelésnek köszönhetően a helyi iparűzési adóból származó bevételek idén várhatóan jelentős meghaladják a tervezett összeget, 139 helyett 150 milliárd forint körüli összegre számíthat a főváros.
„Budapest jó pénzügyi helyzetét igazolta az is, hogy a Moody's nemzetközi hitelminősítő 2020 őszén, a koronavírus negatív gazdasági hatásai ellenére javította Budapest adósosztályzati besorolását, jelenleg stabil kilátással értékelve a főváros anyagi helyzetét, cáfolva ezzel a főpolgármester állításait” – tartalmazza a közlemény.
Az önkormányzatnak jutott pénze luxusszálloda vásárlására 5 milliárd forintért, jutalmakra és tanácsadói díjakra, brüsszeli képviselet fenntartására milliárdos nagyságrendben.
„A fővárosi vezetés késlekedése egyes fővárosi nagyberuházások elindításával is tízmilliárdos többletkiadást okozott. Ezek nem egy csődközeli helyzetben lévő önkormányzatra jellemző kiadások, ezért arra kérjük a főváros vezetését, hogy Budapest érdekében az ellenzéki politikai akciók mellett a rájuk bízott önkormányzat gazdálkodásával is érdemben foglalkozzanak” – olvasható a közleményben.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium is közleményt adott ki a fővárosi tömegközlekedés idei finanszírozásának ügyéről. Leírták, hogy a Fővárosi Önkormányzat elsődleges feladata a tömegközlekedés biztosítása Budapesten. A pénz kifizetésének feltétele a szerződés aláírása. A Fővárosi Önkormányzatnak törvényben előírt elsődleges feladata a tömegközlekedés biztosítása Budapesten. Ha a Főváros még ezt sem tudja megoldani, akkor a főpolgármester tényleg alkalmatlan!
Minimális együttműködési hajlandóság esetén már hosszú hónapokkal ezelőtt rendezhette volna a budapesti tömegközlekedés idei finanszírozásának ügyét a Fővárosi Önkormányzat. Bár alkalmatlanságból vagy legújabban figyelemelterelési szándékkal nem tett érte semmit, a kérdés megoldásának kulcsa még mindig a főpolgármester kezében van.
A helyi tömegközlekedés biztosítása a települési önkormányzatok törvényben rögzített, kötelezően ellátandó feladata. A finanszírozáshoz a központi költségvetés jelentős összeggel járul hozzá. A támogatás kifizetését megalapozó megállapodások véglegesítése kizárólag a Fővárosi Önkormányzaton múlik. A városvezetés azonban nem hajlandó az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatások finanszírozásából a valós teljesítés alapján rá eső részt megfizetni, és a finanszírozási megállapodást ennek megfelelően megkötni.
A könnyen rendezhető kérdés felhabosítása átlátszó, ezért kudarca ítélt próbálkozás arra, hogy a Városháza eladása körüli botrányról másra tereljék a figyelmet. A megoldás kulcsa a fővárosi vezetés kezében van, a helyzet mielőbbi rendezésének felelőssége így Karácsony Gergelyt terheli - írja az ITM.