tóth gabi
Vasárnap is rengetegen kíváncsiak a kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató programjára, mégsem zavaró a tömeg, olyan sok helyszín és látnivaló van. Ma a beengedés is olajozottabban ment, mint szombaton. A Ripost-nak nyilatkozott Lénárt Kinga pilótajelölt többek közt arról is, hogyan győzi le a félelmet.
Vasárnap is sokan utaztak Kecskemétre, hogy megnézhessék a honvédség harci járműveit és eszközeit, a legújabb haditechnikát és tegyenek egy kört valamelyik harci járművel, körbejárják a teherszállító gépeket és bekukkantsanak a rakterükbe.
Nemcsak a gyerekek, a felnőttek is élvezik, hogy közelről megnézhetik a szárazföldi bemutatókat és megcsodálhatják a cseh, horvát, olasz és magyar pilóták légi bemutatóit.
Az este 6-ig tartó programon arra is lehetőség van, hogy egy pillanatra pilótának érezzük magunkat: be lehet ülni egy pilótafülkébe. De hogyan érzi magát az, aki valóban pilótának készül? A Ripost kérdéseire Lénárt Kinga válaszolt.
Ripost: – Ön vadászpilótának készül. Miért választott ilyen férfias hivatást?
Lénárt Kinga: – Pontosítanék: pilótajelölt vagyok, aki az egészségügyi minősítése alapján sugárhajtású gép vezetésére is alkalmas. Ma már ezt nem nevezném férfias hivatásnak, a világon mindenütt vannak női pilóták, a katonaságnál is.
Ripost: – Összefügg ez azzal, hogy ma már inkább ész és technikai tudás kell a vadászgépek vezetéséhez, mintsem fizikai erő?
L. K.: – Nagyon fontos, hogy a pilóta mind fejben, mind fizikálisan jelen legyen, megfeleljen. Ez a képesség nem attól függ, férfi vagy nő-e valaki, sokkal inkább attól, milyen mentális és fizikai állapotban van.
Ripost: – Milyen képesség a legfontosabb ahhoz, hogy valaki jó pilóta legyen?
L.K.: – A koncentráció nagyon fontos, sok mindenre kell egyszerre figyelni és jelen lenni az adott pillanatban. A pilótaképzés során az is fontos, hogy a jelölt kitartó legyen és céltudatos.
Ripost: – Mondják, nem az a bátor, aki nem fél, hanem aki képes legyőzni a félelmét. Hogyan sikerülhet ez a levegőben?
L. K. – A félelem legyőzése egyéni feladat. Kétségtelen, hogy a pilótaképzés mentálisan nagyon nehéz, és az esetleges kudarcokat is fel kell dolgozni, tanulni belőlük. A kiképzők azonban mindenben támogatnak.
Ripost: – Mit szóltak a szülei ahhoz, hogy pilótának jelentkezett?
L. K.: – Szerencsés vagyok, a szüleim nagyon támogatnak és megértik, hogy ez nekem mennyire fontos.
Ripost: – Milyen karrierben gondolkodhat egy leendő pilóta?
L. K.: - A Magyar Honvédség pilótaképzésének első fázisa Magyarországon zajlik, a következő három fázis Kanadában, akkor dől el, hogy valaki vadászpilóta lesz-e, helikoptert vagy szállítógépet fog vezetni. Ezt nemcsak a jelölt képességei határozzák meg, hanem az is, mire van szüksége a Magyar Honvédségnek. Mindig az adott képzési fázisban kell jól teljesíteni, erre koncentrálok és ott fogok tanulni, dolgozni, ahol szükség lesz rám.
Ripost: – Itt, a repülőnapon a Magyar Honvédséget képviseli a fiatalok számára. Mit mond nekik, miért érdemes katonának lenni?
L K.: – A katonai hivatás nem munka, hanem a haza szolgálata, és ez óriási motiváció. Ha szeretnének kilépni a komfortzónájukból, kipróbálni magukat, mire képesek és fejlődni szeretnének, akkor ez remek lehetőség.
Ilyen volt az idei Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató: