A Budapesti Közlekedési Központ igazgatósági elnöke korábban Gyurcsány Ferenc pénzügy-, majd igazságügyi minisztere volt. A 2019-es baloldali budapesti győzelem után természetesen ő is egyből magas pozíciót kapott Karácsony Gergely főpolgármestertől. Draskovics nagy ívben kerüli a nyilvánosságot, a Pesti srácok riporterének azonban sikerült elcsípnie, de csak fenyegetőzésre futotta Gyurcsány bizalmasától.
„Nem szeretnék Önnel beszélgetni, viszontlátásra, minden jót kívánok. Ha látszik a rendszámom a felvételükön, beperelem Önöket. Viszont látásra!„ A Karácsony Gergely vezette főváros egy olyan cégtől akart buszokat bérelni, amely egyáltalán nem rendelkezik járművekkel, a pályázat kiírásakor még nem is létezett, illetve offshore hátterű, a tulajdonosok mögött pedig a szocialista oligarcha Leisztinger Tamás tűnik fel.
Leisztinger egyébként korábban Karácsony helyettesének, az MSZP-s Tüttő Katának volt az élettársa, tehát a biznisz kiindulópontja akár ez is lehetett. A több száz milliós mutyiról, az új buszok nélkül maradt budapestiekről a riporter megkérdezte volna Karácsony Gergelyt és Tüttő Katát is, azonban menekültek az interjú elől.
A riport készítése közben a főpolgármester írt egy Facebook-posztot, arról, hogy a BKV nem köti meg a szerződést az offshore céggel. A kijelentéssel az a legfőbb probléma, hogy azt már megkötötték több mint egy hónapja. A riporter birtokába jutott dokumentum szerint október 30-án megszületett az egyezség, tehát Karácsony Gergely ismét nem mondott igazat.
A Magyar Nemzet szerdán arról írt, hogy a BKV buszbérlési tenderét megnyerő kamucég nem létező buszok alvázszámát írta be szakmai ajánlatába, valamint a pályázatban szereplő adatok több helyen is ellentmondtak egymásnak. Hatalmas a káosz a kamubuszbotrány körül.
Nem létező buszok alvázszámát írták bele a BKV buszbérlési közbeszerzését megnyerő, ciprusi offshore hátterű kamucég, a CR-Facilities pályázatába. Még az ajánlatban és a sémarajzban szereplő adatok is ellentmondtak egymásnak, tehát még arra sem ügyeltek, hogy legalább első látásra hitelesnek tűnjön az ajánlatuk – írja a lap.
Nem létező buszok alvázszámait adták meg
Mint a lap írja, ez a BKV tenderén másodikként kihozott cég, a Truck-Trailer and Parts Kft. (TT&P) iratbetekintéséből derült ki több, további részletekkel együtt. A Tüttő Kata főpolgármester-helyettes egykori élettársa, Leisztinger Tamás nagyvállalkozó érdekkörébe tartozó
CR-Facilities a „szakmai” ajánlatában
- homogén flottára utaló műszaki adatközlést tett, ugyanakkor az adatokból egyértelműen kiderül, hogy a megajánlott flotta nem egységes sorozat, ezért a műszaki paraméterek sem egyezhetnének meg;
- feltüntetett két olyan alvázszámot, amely a MAN európai adatbázisában nem is létezik;
- a megajánlott buszok 45 ülésesek, ám a becsatolt sémarajzon csak 43 ülés látható. A pályázatban a férőhelynél egyébként konkrét adatot nem, csak körülbelülit adtak meg, amelyből nem is állapítható meg, hogy az megfelel-e az ajánlatkérő előírásainak. Tehát a pályázat alapján annak elbírálója nem is lehetett biztos abban, hogy az ajánlat megfelel-e az elvárásoknak.
Mégis szerződést kötöttek
A Magyar Nemzet kérdéseire a BKV annyival intézte el a botrányos ügyet, hogy „a felvetéseket” a közbeszerzési eljárás során előzetes vitarendezésben, illetve jogorvoslati eljárásban vizsgálták, s az ezzel kapcsolatos dokumentumok a BKV honlapján, illetve az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben elérhetők. Ezen a ponton ugyanakkor fontos kiemelni, hogy
a később visszamondott szerződést október 30-án bizonyíthatóan megkötötte a BKV.
Mint a Magyar Nemzet megjegyzi,
Láng Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője a cikk megjelenését követően további kérdéseket tett fel Karácsony Gergely főpolgármesternek. Egyebek mellett arról, hogy a CR-Facilities valóban hasraütésszerűen, tényalap nélkül írt-e be adatokat az ajánlatába, illetve hogy hamis volt-e az offshore hátterű cég referenciája.
Tegnap a Magyar Nemzet alapján
számoltunk be arról, hogy még referenciát sem szerzett a CR-Facilities, amely egy svájci vállalat számára kiállított ajánlást igyekezett eladni a sajátjaként.
A BKV gyanús buszbérlési tenderéről kiderült újabb részletekből látszik, hogy a közbeszerzést megnyerő CR-Facilities Zrt. ellentmondásoktól hemzsegő ajánlatának nemhogy szakmailag értékelhető része nem volt, hanem számos adatot egyszerűen hasraütésszerűen írtak be. A BKV kamubuszbotrányában vesztes Truck-Trailer and Parts Haszongépjármű- és Alkatrész-kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (TT&P) kikérte a CR-Facilities szakmai ajánlatának iratait, amelyek alátámasztják a győztes pályázat érvényességével kapcsolatos kételyeket.
Az iratokból egyebek mellett az derült ki, hogy még a referencia sem volt valódi. Azt ugyanis a Volvo Austria GMBH meghatalmazottjaként Walter Punz írta alá, azonban a dokumentációból hiányzott Punz meghatalmazása. Ráadásul az árbevételi és referencianyilatkozaton két külön jogi személy cégszerű aláírása szerepelt.