Létrehozva: 2020.06.05.

A tanárok most a szülőket osztályozzák

Elképesztő erőfeszítéseket tettek tanárok, diákok, szülők, hogy a koronavírus-járvány ellenére ne kelljen lefújni ezt a tanévet: pár nap alatt átállt a digitális oktatásra az ország. Itt a vége: most osztályoznak... De hogyan?

„Egyest kapott a harmadikos kisfiam, mert a tanár nem kapta meg a mailemet! Most ez rontja le az év végi jegyét” – dühöng Judit, a kétgyerekes anyuka újságírónknak.

„Értekezlet közben gyorsan megoldottam a lányom utolsó négy algebrafeladatát, mert nem boldogult vele a témazárón” – meséli László, akinek elsős a lánya a gimnáziumban.

„Videóbeszélgetésben felelt a lányom, az asztal alól súgtam neki” – mondja Tamás, akinek ötödikes a kisebbik fia.

Rengeteg ilyen sztori van, amiből kiderül: sokszor a szülőkön múlik, hogy áll helyt a gyerek a digitális oktatásban. Akinek nincs otthon számítógépe, vagy a szülők nem törődnek az előrehaladásával – veszített. Akinek viszont minden feltétel adott, és még a szülei is besegítenek – nyert. Sok gyerek nagyon jól járt a digitális oktatással, mert megtanult önállóan dolgozni, mások viszont nagyon megjárták vele – és ez nem a képességeken, szorgalmon, hanem a család helyzetén, vagy sokszor a gyerek alkatán múlt.

Már a digitális oktatás első hetében kiderült: nemcsak digitális oktatás lesz, hanem „családi” osztályozás is. A tanárok felhívták a szülők figyelmét, hogy mindent pontosan, tantárgyanként, dátumozva kell visszaküldeni, mert az alapján kapják a jegyeket a gyerekek – várhatóan már ezen a héten.

Fotó: Pixabay

„Így nem derül ki, milyen hiányosságai vannak a diáknak”

A visszaküldött feladatok és a Skype-felelések alapján kell most osztályoznom. Nehezebb a dolgom, mint általában, mert sok esetben tudom, hogy nem a gyerek valós tudását tükrözik a beküldött anyagok. Az nem gond, ha a szülő is ellenőrzi a feladatot, de ha én már a kijavított verziót kapom meg, nem tudom, hogy mit rontott el a gyerek. Ez nem csak az osztályozás miatt gond, hanem azért is, mert így nem derül ki, hogy milyen hiányosságai vannak még a tanulónak„ – mondta a Ripostnak Eszter néni, aki a 13. kerületben tanít alsó tagozaton.

Van olyan diákja is, aki korábban egész évben nagyon ügyes volt, ám amióta otthon kell tanulni, alig csinálja meg a feladatokat. A nagyszülők nevelik, nem értenek a technikához. Így nem töltik fel, nem küldik el e-mailen s bármennyire sajnálja, ez alapján kell osztályoznia. Hozzátette: sok gyerek izgul a kamera miatt, és a lámpaláz hatására nem mond el mindent, amit tud, a másik gyerek apukája meg az asztal alatt ül a könyvvel és súg, de az ő kameráján az nem látszik.

Ládiné Szabó Tünde pedagógus távoktatásban tanít a 4. E osztály tanulóinak az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézetében.
Fotó: Komka Péter / MTI

Online olyan a tanítás, mintha játszanánk

Sok szülő szerint a gyerek a digitális feladatokat nem veszi annyira komolyan, mert online. A rajzfilmek, online játékok hatására sok gyerek játéknak fogta fel a digitális oktatást is. De ez közben előny is. Játékosan a legtöbb gyereknek könnyebb tanulni, mint befeszülve, hagyományos keretek között.

„A Skype-on ha elrontom, mondja a tanító néni, hogy kezdjem elölről. Olyan, mintha több életem lenne. Pause-t nyomok neki, ha megunom”- hasonlították a játékhoz a gyerekek a digitális oktatást. Viszont sokan most, hogy jegyeket kapnak, nem pontszámokat, kezdik felfogni, hogy nem játék volt.

„Sok szülő fordult hozzám a héten, hogy a gyerek nevében haladékot kérjen vagy lehetőséget a be nem küldött feladatok pótlására. Olyan is előfordul, hogy szorgalmi feladattal szeretnék kiváltani a meg nem oldott feladatokat” – meséli egy 10. kerületi tanárnő, aki szerint sok szülő sem érti, hogy ez nem egy játék, ahol több életed van.

Fotó: Sulyok László

Ahány tanár, annyi felület – sok szülő sem bírta

„Nekünk ahány tantárgy annyi féle felület. A hetedikes fiam minden tantárgyból más módszerrel kapott jegyet: volt aki Classroomba kérte, másik tanár Redmentán, a harmadik Zoom-on feleltetett, a negyediknek e-mailben kellett beküldeni a megoldott feladatokat. Nagyon nehéz volt ezt adminisztrálni, volt olyan, hogy a technika miatt nem sikerült időben elküldeni a házi feladatokat. Én is itthonról dolgozom, a kistesó is itthonról tanul, egyszerűen nem tudtunk mindent időre megcsinálni, nagyon remélem, hogy ez nem fog meglátszani a fiam jegyein„ – mondta lapunknak egy anyuka.

A figyelemzavaros gyerekek jobban jártak a digitális oktatással

Amióta otthonról tanulnak az iskolások, sok figyelemzavaros és különféle tanulási, beilleszkedési problémával küzdő gyerek jobban teljesít, jobb jegyeket kap, szívesebben végzi el feladatait. Nekik nagy segítség, hogy tudnak a saját tempójukban haladni, vissza tudják hallgatni a leadott anyagot. Nem kell egy helyben ülni, nincsenek feszélyezve és ha valamit nem értenek, kéznél a szülő, aki segít.

„Ákos hiperaktív, amikor az online óra van nem kell egy helyben ülni, részt vehet állva, hason fekve is, így jobban figyel a konkrét tananyagra” – mondta el még korábban lapunknak a 7.-es kisfiú édesanyja.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek