kulcsár edina
Elképesztő erőfeszítéseket tettek tanárok, diákok, szülők, hogy a koronavírus-járvány ellenére ne kelljen lefújni ezt a tanévet: pár nap alatt átállt a digitális oktatásra az ország. Itt a vége: most osztályoznak... De hogyan?
„Egyest kapott a harmadikos kisfiam, mert a tanár nem kapta meg a mailemet! Most ez rontja le az év végi jegyét” – dühöng Judit, a kétgyerekes anyuka újságírónknak.
„Értekezlet közben gyorsan megoldottam a lányom utolsó négy algebrafeladatát, mert nem boldogult vele a témazárón” – meséli László, akinek elsős a lánya a gimnáziumban.
„Videóbeszélgetésben felelt a lányom, az asztal alól súgtam neki” – mondja Tamás, akinek ötödikes a kisebbik fia.
Rengeteg ilyen sztori van, amiből kiderül: sokszor a szülőkön múlik, hogy áll helyt a gyerek a digitális oktatásban. Akinek nincs otthon számítógépe, vagy a szülők nem törődnek az előrehaladásával – veszített. Akinek viszont minden feltétel adott, és még a szülei is besegítenek – nyert. Sok gyerek nagyon jól járt a digitális oktatással, mert megtanult önállóan dolgozni, mások viszont nagyon megjárták vele – és ez nem a képességeken, szorgalmon, hanem a család helyzetén, vagy sokszor a gyerek alkatán múlt.
Már a digitális oktatás első hetében kiderült: nemcsak digitális oktatás lesz, hanem „családi” osztályozás is. A tanárok felhívták a szülők figyelmét, hogy mindent pontosan, tantárgyanként, dátumozva kell visszaküldeni, mert az alapján kapják a jegyeket a gyerekek – várhatóan már ezen a héten.
„A visszaküldött feladatok és a Skype-felelések alapján kell most osztályoznom. Nehezebb a dolgom, mint általában, mert sok esetben tudom, hogy nem a gyerek valós tudását tükrözik a beküldött anyagok. Az nem gond, ha a szülő is ellenőrzi a feladatot, de ha én már a kijavított verziót kapom meg, nem tudom, hogy mit rontott el a gyerek. Ez nem csak az osztályozás miatt gond, hanem azért is, mert így nem derül ki, hogy milyen hiányosságai vannak még a tanulónak„ – mondta a Ripostnak Eszter néni, aki a 13. kerületben tanít alsó tagozaton.
Van olyan diákja is, aki korábban egész évben nagyon ügyes volt, ám amióta otthon kell tanulni, alig csinálja meg a feladatokat. A nagyszülők nevelik, nem értenek a technikához. Így nem töltik fel, nem küldik el e-mailen s bármennyire sajnálja, ez alapján kell osztályoznia. Hozzátette: sok gyerek izgul a kamera miatt, és a lámpaláz hatására nem mond el mindent, amit tud, a másik gyerek apukája meg az asztal alatt ül a könyvvel és súg, de az ő kameráján az nem látszik.
Sok szülő szerint a gyerek a digitális feladatokat nem veszi annyira komolyan, mert online. A rajzfilmek, online játékok hatására sok gyerek játéknak fogta fel a digitális oktatást is. De ez közben előny is. Játékosan a legtöbb gyereknek könnyebb tanulni, mint befeszülve, hagyományos keretek között.
„A Skype-on ha elrontom, mondja a tanító néni, hogy kezdjem elölről. Olyan, mintha több életem lenne. Pause-t nyomok neki, ha megunom”- hasonlították a játékhoz a gyerekek a digitális oktatást. Viszont sokan most, hogy jegyeket kapnak, nem pontszámokat, kezdik felfogni, hogy nem játék volt.
„Sok szülő fordult hozzám a héten, hogy a gyerek nevében haladékot kérjen vagy lehetőséget a be nem küldött feladatok pótlására. Olyan is előfordul, hogy szorgalmi feladattal szeretnék kiváltani a meg nem oldott feladatokat” – meséli egy 10. kerületi tanárnő, aki szerint sok szülő sem érti, hogy ez nem egy játék, ahol több életed van.
„Nekünk ahány tantárgy annyi féle felület. A hetedikes fiam minden tantárgyból más módszerrel kapott jegyet: volt aki Classroomba kérte, másik tanár Redmentán, a harmadik Zoom-on feleltetett, a negyediknek e-mailben kellett beküldeni a megoldott feladatokat. Nagyon nehéz volt ezt adminisztrálni, volt olyan, hogy a technika miatt nem sikerült időben elküldeni a házi feladatokat. Én is itthonról dolgozom, a kistesó is itthonról tanul, egyszerűen nem tudtunk mindent időre megcsinálni, nagyon remélem, hogy ez nem fog meglátszani a fiam jegyein„ – mondta lapunknak egy anyuka.
Amióta otthonról tanulnak az iskolások, sok figyelemzavaros és különféle tanulási, beilleszkedési problémával küzdő gyerek jobban teljesít, jobb jegyeket kap, szívesebben végzi el feladatait. Nekik nagy segítség, hogy tudnak a saját tempójukban haladni, vissza tudják hallgatni a leadott anyagot. Nem kell egy helyben ülni, nincsenek feszélyezve és ha valamit nem értenek, kéznél a szülő, aki segít.
„Ákos hiperaktív, amikor az online óra van nem kell egy helyben ülni, részt vehet állva, hason fekve is, így jobban figyel a konkrét tananyagra” – mondta el még korábban lapunknak a 7.-es kisfiú édesanyja.