tóth gabi
Áll a bál a Ryanair körül, az ír fapados légitársaság csúnyán megszívatta a Budapestről Gran Canariára induló utasait. Az utasok 6 órán át ültek a gépen indulás előtt, és nem engedték le őket, mert a kapitány túlsúlyosnak találta a gépet. Az utasoknak pénzért kínálták az ételeket – majd a 6 órányi üldőgélés után következett az 5 és fél órás út... Az ügyben vizsgálat indult.
Hiába büntették meg a Ryanairt, miután 2018-ban két egymást követő hétvégén is túlsúly miatt Budapesten hagyta a Gran Canariára igyekvő utasai csomagjait. Most kedden szintén ennél a járatnál akadt túlsúlyprobléma, melyet ismét aggályosan kezelt a légitársaság. A gép órákig állt, illetve körözött Ferihegyen a földön, hogy égesse a kerozint, az utasokat közben nem engedték le. A gondot végül az oldotta meg, hogy egy utas rágyújtott egy cigire. Erre kihívták a rendőrséget és kizárták az utazásból, majd erre a családja is visszalépett az úttól, leszálltak, és így megszűnt a túlsúly…
A gépen tartózkodott K. Nóra is, aki így mesélt a kálváriájukról a Ripost-nak:
„Rémálom volt az egész! Nem tudtuk, hogy mi van. A kapitány ritkán mondott valamit, azt is elég nehezen lehetett érteni, vagyis az információáramlás nem volt megfelelő. Idővel kiderült, hogy túlsúlyos a gép. Úgy döntöttek, hogy az üzemanyagtól kell megszabadulni úgy, hogy elégetik. Hiába szerettünk volna leszállni, nem lehetett, mindig csak azt mondták, 45 perc és indulunk. Órák teltek el így!„ – sóhajtja Nóra, aki ráadásul klausztrofóbiás, így még inkább megviselte a bezártság.
„ A gép ajtaja egy darabig nyitva volt, ott álltam sokáig, mert onnan jött friss levegő… Ráadásul, aki utazott már fapadossal, tudja, érdemes nagyon kiszámítani, hogy mit visz fel magával az ember a fedélzetre. Mivel ötórás repülésre számítottam, pont annyi vizet és élelmiszert vittem magammal, ami erre az időre elég. De a hatodik órában meg mindig kinn rostokoltunk a pályán, s nem engedtek ki senkit. Vizet nem adtak, sőt felajánlották, hogy akinek kell, vegyen magának, természetesen fedélzeti áron. A mosdót lehetett ugyan használni, de óriási sorok álltak előtte. Összesen 13 órát ültünk a gépen, sétálni, mozogni maximum a mosdóig tudtunk ”– számolt be a történtekről Nóra.
Az Utazás Mánia Facebook oldalát üzemeltető Hart Anikó két videóbejegyzést is közzétett a közösségi oldalon, a fia utazott a tetemes késéssel indult repülőn.
„Hiába kötelező késés esetén 3 óránként 15 eurónyi élelmiszerkupont adni az utasoknak, a Ryanair nem tett ilyet. Sőt, csak felszállás után juthattak az utasok ételhez és italhoz a fedélzeten, akkor is csak pénzért. A fiam, ismerve a szabályt, számlát kért, hogy a későbbi kártérítési igénye során azzal igazolja a fogyasztását a Ryanair felé, de nem adtak neki. Természetesen megtesszük a szükséges lépéseket„ – fogalmazott az édesanya.
A gép végül az üzemanyagégetéssel, illetve egy, tiltott dohányzás miatt leszállított utassal és a hozzá csatlakozó családjával együtt elérte a repüléshez szükséges súlyt, így hat órával később elindult.
A dohányos esete kapcsán megkerestük a rendőrséget, mely közölte: egy, a gép fedélzetén cigarettára gyújtó utas miatt kért a repülőgép személyzete rendőri segítséget. Rendőri intézkedésre azonban nem volt szükség, mivel az illető önként alávetette magát a személyzet kérésének és elhagyta a gép fedélzetét, mert kizárták az utazásból.
A friss Ryanair-botrány kapcsán Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és György István területi közigazgatásért felelős államtitkár közölte: „felháborítónak tartjuk, ahogyan a légitársaság kezelte a felmerült problémát. Az utasoknak joguk van a tájékoztatáshoz, a légitársaságtól pedig elvárható, hogy mindent megtegyenek a kényelmetlenségek csökkentése érdekében”.
A politikusok nyomatékosították: minden esetben szigorúan fellépnek az utasok jogainak védelme érdekében, ezért fogyasztóvédelmi vizsgálatra utasították Budapest Főváros Kormányhivatalát, hogy megállapítsák: az eset kezelése során a Ryanair eleget tett-e jogszabályi kötelezettségeinek.
Az egyik repülős kártérítésekkel foglalkozó cég máris felhívást tett közzé a gépen tartózkodó utasoknak, jelezve, hogy a hatályos jogszabályok értelmében kártérítésre jogosult, akinek a gépe 3 óránál többet késett. Mint írják: „vannak olyan esetek, amikor kétséges, hogy jár-e vagy se, nem mindig egyértelmű. Ebben az esetben viszont biztosak a szakértők: hét óra késés, ellátás nélkül.”
6:30 A menetrend szerinti indulási idő. Az utasok időben felszálltak a gépre, de az a kifutópálya előtt le is parkolt. Az utasok nem tudták, hogy mi történik, miért nem indul a gép. Információ morzsákat kaptak az egyre türelmetlenebb utazok. Egy türelmetlen férfi leszállt a gépről és hazament.
7:30 Az utasok információkra várnak, de hiába, a légikísérők azt mondják, ők sem tudják, miért nem szállhatnak fel.
8:30 Jönnek az első információk a légikísérőktől: túl nehéz a gép, ezért állnak. Megkérdezik: akad-e önként jelentkező, aki visszalépne.
9:30 Mivel senki sem akart önként leszállni a túlsúlyos gépről, az a döntés születik, hogy az üzemanyagtól kell megszabadulni, ezért égetni kezdik azt, állnak még egy órát Ferihegyen, majd Madridban tankolnak, hogy elég legyen az üzemanyag az úti célig.
9:40 Elindul a gép a futópálya elé. Ekkor volt egy dilemma, Madrid azt mondta, hogy nem tudja fogadni a gépet, Barcelonában kell megállni.
11:30 5 óra várakozás után egy utas nem bírja tovább a késéssel járó nyomást és rágyújt. A gép visszagurul.
12:00 A tiltás ellenére dohányzó utas elhagyja a gépet. Az ablakból látták, hogy megjelennek a rendőrök. A rendőrök fél órát álltak kint, a gépen mindenki egyre idegesebb lett. Egyszer csak a dohányzó férfi családja is úgy dönt, leszáll, így megoldódik a súlyprobléma – és a gép így elindulhat!
12.18-kor 296 utassal elindult a gép, 45 percet állt Madridban, ahol tankolt, majd tovább repült és délelőtt 10 óra 55 perc helyett – bő hétórás késéssel – 18 óra 12 perckor érkezett meg Gran Canariára, a Las Palmas repülőtérre. A jelentős késés ellenére szerencsére a fedélzeten nem volt pánikhangulat, senki nem lett rosszul.