tóth gabi
Gyanúsítottként hallgatta ki a Nemzeti Nyomozó Iroda V. Jánost, a veronai busztragédia sofőrjét – tudta meg a Ripost. Nem közvetlenül a baleset miatt vonták felelősségre – ez Olaszországban folyamatban van -, hanem azért, mert nem értesítette a munkáltatóját súlyos apnoés betegségéről, és ennek szerepe lehetett a 17 ember halálát okozó tragédiában. A gyanúsítást azonban a Kecskeméti Járási Ügyészség megszüntette.
V. János majdnem egy éve tudta, hogy súlyos alvási apnoéban szenved, ami miatt nem tudja kipihenni magát éjszakánként. Ezt mégsem jelentette a munkáltatójának, és nem kérte, hogy csak rövidebb utakra ossza be, vagy a javulásig egyáltalán ne kelljen dolgoznia. Emiatt hallgatta őt ki gyanúsítottként a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda december 9-én, közel három évvel a 17 ember életét követelő tragédia után. A férfi azonban nem volt sokáig gyanúsított: úgy tudjuk, a Kecskeméti Járási Ügyészségen panasszal élt, és ott elfogadták az érvelését. Az áldozatok családjait már csak erről a döntésről értesítették.
Mint ismeretes, a szörnyű baleset 2017. január 20-án éjfél környékén történt. Az olasz hatóságok szakértői szerint a Szinnyei Merse Pál Gimnázium diákjait Franciaországból Magyarországra szállító busz sofőrje elvesztette uralmát a jármű felett az A4-es autópályán Verona közelében, és a szalagkorlátnak ütközött.
Az autópálya konstrukciós hibája miatt azonban a járművet egy túl közel elhelyezett betonoszlop szinte kettévágta, majd ezután tűz ütött ki. Tizenheten veszítették életüket, köztük a busz egyik sofőrje is. Az olasz hatóságok egy évvel később, 2018. márciusában fejezték be a vizsgálatot, az ügyészség pedig abban az évben májusban emelt vádat gondatlanságból elkövetett, több ember halálával járó közúti baleset okozása miatt. A büntetőper, melynek hat vádlottja van, köztük V. János, már javában tart, január 24-én lesz a következő tárgyalás. V. János a perben vitatja, hogy ő vezetett.
Mindeközben itthon a rendőrség vizsgálta mások felelősségét is. 2019 nyarán azt állapították meg, hogy nem a busz műszaki állapota miatt történt a tragédia. Az első gyanúsítottat csak a baleset után majdnem két évvel, 2018. december 14-én hallgatták ki. Ő az az orvos volt, aki nem korlátozta V. János jogosítványát, pedig tudomása volt alvászavaráról.
Az alvási apnoéja ugyanis nagyon súlyos: a szakértő jelentése szerint éjszakánként percenként felébredt, a vér oxigénszintje a fele volt a normális értéknek, jóformán minden éjjel haldoklott. A betegséget alvássegítő készülékkel kezelte, amit minden éjjel használnia kellett, ha ugyanis kihagyja, akkor visszatér az eredeti állapot. Ezt a buszsofőr már régóta tudta, sőt kezeltette is magát, mégis munkába állt és elindult a végzetes franciaországi túrára.
„Amikor a síutat szervező tanár megkereste a busztársaságot, kifejezetten azt a sofőrpárost kérte, akikkel nem sokkal korábban Bécsben jártak. Az indulás előtt három nappal derült ki, hogy Kalmár Zoltánt nem az eredeti váltótársa, hanem V. János kíséri majd. Hogy miért, azóta sem tudjuk” – mondta Szendrei Endre, az egyik áldozat, Eszter nagybátyja.
A Nemzeti Nyomozó Iroda pusztán arra a kérdésre kereste a választ: miért ült egyáltalán volán mögé az, aki ennyire beteg? Az ügyészség azonban úgy látta, V. Jánost ténybeli és jogi alap nélkül gyanúsította meg a magyar rendőrség ugyanazzal, aminek következménye miatt Olaszországban már a vádlottak padján ül.