kulcsár edina
Újfajta csalási hullám ütötte fel a fejét a legnagyobb közösségi oldalon – figyelt fel rá a Mashable internetes portál. Mindez annyira ügyesen szervezett, hogy még a csalásokra kiélezettek sem biztos, hogy elkerülik.
A lényeg a következő: számos webáruháznak álcázott oldal vesz a Facebookon hirdetést, amellyel könnyen eljuthatnak a felhasználókhoz. Mindez azonban csak a trükk része: megéri nekik a hirdetés árát kifizetni, mivel rengeteg embert húznak csőbe és lopják el a pénzüket.
A csalás úgy működik, hogy a Facebookot görgetve szembe találja magát a felhasználó a hirdetéssel, ahol jó minőségű, divatos ruhákat, cipőket, technikai eszközöket, és egyéb tárgyakat kínálnak potom összegekért. A vásárlónak megtetszik az áru, megadja a bankkártya adatait és a nevét, címét, majd várakozik, hogy a nem létező terméket kiszállítsák neki, hiába. A webáruház ugyanis a képeket, videókat, grafikákat mind csak ellopta egy másik webáruháztól, azt a látszatot keltve, hogy ők ugyanazt árulják, csak olcsóbban.
Példaként a Kickstarter és Indiegogo oldalról való lopást említették, ezekről emeli le a képeket a howwayforsh.site. A kínálatban mobiltelefonok, töltők, hordozható akkumulátorok és konyhai kisgépek is megtalálhatók – legalábbis elméletben, a gyakorlatban senki sem kap kézhez semmit, miután fizettek.
A Kickstarter arra figyelmeztet, tehetetlenek a csalással szemben, terjedése ellen a Facebooknak kellene valamit tennie.
„Ezeket a weboldalakat nem mi csináltuk„ – szögezte le a WarpDrives szóvivője, akinek a termékével visszaéltek és lemásoltak a Kickstarter oldalról.” „Az ár, amit feltüntetnek, nevetségesen alacsony, sokszor nem is fedezi még az eszközökhöz szükséges anyagokat sem.„
A vásárlók mindössze annyit tehetnek, hogy rákeresnek a weboldalról szóló véleményekre, elolvassák a kommenteket, és a gyanúsan alacsony árú termékeknél, ahol előre kell fizetni, még óvatosabbak, akár rákeresnek az elérhetőségeknél a szállítás feltételeire, telefonszámra, amit hívni lehet panasz esetén.