tóth gabi
Hiányos a vadvédelmi kerítés az M3-as autópálya kisbagi pihenőhelye közelében, ezért tudott egy hatalmas szarvas bejutni az autópályára. Egy arra haladó autó, aminek a vezetője nem számított állatra, nagy sebességgel elütötte. A hatalmas szarvast már korábban is látták arrafelé legelészni, jelentették is a hatóságoknak.
Szinte mindennaposak a vadbalesetek a közutakon most, a szarvasok párzási és vonulási időszakában, az azonban meglehetősen ritkán fordul elő, hogy az autópályákon kerülnek az autók elé. Vasárnap azonban az M3-as autópályán, a kisbagi pihenőnél egy hatalmas szarvas ugrott a salgótarjáni Ágnes Ford Mondeója elé. Az ütközés során az autó baloldala teljesen összeroncsolódott, és kész csoda, hogy nem történt nagyobb baj.
„Óriási szerencsénk volt, hogy ez a hatalmas állat az agancsával együtt nem jött be a szélvédőn. Felületi sérüléssel megúsztam, bár kicsit most már ég a helye” – mondta el az asszony a Budapesti Autósok Közösségének. „Az nem vadháló, ami ott van az út mentén! A vadháló teteje sárga színű, mert a vad azt a színt látja legjobban. A másik baj az, hogy a terményes autókról lehullanak az ételek, és a vadak követik a szagot a pálya közepéig.”
A Ripost a helyszínen járva pontosan azt tapasztalta, amit Ágnes mondott: bár a vadkerítés teteje általában sárga színű és a környéken lévők mindenütt ilyenek, pont azon a szakaszon valamiért hiányzik a kerítés tetejéről a rikító színű huzal.
„Ez a sárga vagy narancsszínű huzal azért nagyon fontos, mert egyrészt a vadak jobban látják, másrészt riasztó számukra, mert természetidegen színe van” – adott magyarázatot a huzal fontosságára Földvári Attila, a Vadászati Védegylet főmunkatársa. „Az útügyi szabvány egyébként kötelezővé teszi a használatát az autópályákon és gyorsforgalmi utakon.”
Az autópályát kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. kötelessége időről időre ellenőrizni a vadvédelmi kerítések állapotát, és javítani, pótolni a hiányt. Ezen a környéken már 20-25 éve is honos volt a szarvas, az autópálya közvetlen közelében sem a múlt hétvégén jelentek meg először. A közösségi portálon többen írják, hogy láttak már arra vaddisznócsaládot, rókát, volt, aki szarvassal is találkozott már a Bag melletti sztrádán.
„Egy héttel ezelőtt láttunk egy hatalmas szarvasbikát legelészni a leállósáv mellett a bagi csomópont közelében. Akkora agancsa volt, mint annak, amelyiket a hétvégén elgázoltak. Lehet, hogy ugyanazt az állatot láttam” – fejtegette Szegedi Attila a Ripost-nak. „A navigáció előre jelezte nekem, úgyhogy más is láthatta, nemcsak én, így készültem a veszélyre. Hívtuk az Útinformot és a Közútkezelőt is. A telefonos kisasszony megígérte, hogy azonnal értesíti az illetékeseket, de úgy tűnik, intézkedni nem sikerült.”
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Ripost kérdésére azt írta: munkatársaik a baleset előtt néhány nappal végeztek védőkerítés ellenőrzést az M3-as autópálya Bag környéki szakaszán, mindkét pályaoldalon, és elvégezték a szükséges beavatkozásokat. A szigorú útügyi műszaki előírásoknak megfelelően valamennyi szakaszon meghaladja a háló magassága a 2,4 métert. A baleset után ismételten megvizsgálják a térség védőkerítéseit. „A csomópontok, hidak, felhajtók térségében, ahol a járművek is felhajtanak a pályára, akár állatok is bejuthatnak, valószínűsíthető, hogy így tévedhetett be a szarvas is a pályára” – tették hozzá.
Ki fizeti a kárt?
A vadgázolások nem csak veszélyesek, sokba is kerülnek az autósoknak, mert az állatok által okozott kárt a legritkábban téríti meg a vadásztársaság. Ha autópályán vagy gyorsforgalmi úton történik az ütközés, az útkezelő kötelessége a kártérítés, mert az ő felelőssége, hogy ne kerüljön vad a pályára.