tóth gabi
Két egymást követő este is engedély nélküli drónröptetés miatt kellett lezárni a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. Hétfőn közel 30 percig, kedden mintegy másfél órán át okoztak gondot az illegális drónozók. Ferihegyen már dolgoznak azon az egyedülálló drónfelismerő rendszeren, amivel kivédhetők a hasonló esetek.
Őrült játék, sajátos bosszú vagy puszta kalandvágy? Egyelőre nem tudni, mi ösztönözte a drónröptetőket, hogy szerkezeteiket a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében, illetve a futópályánál használják, s ezzel komoly fennakadásokat okozzanak.
A Budapest Airport előbb hétfőn jelezte: „Drón észlelése miatt a HungaroControl légiforgalmi irányítás 23 percre lezárta a légteret. A Budapest Airport a drón távozása óta, 21:29-től normál üzemben működik.” Majd kedd este közölték: „Drón észlelése miatt átmenetileg nem indít és nem fogad járatokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér.” Este kilenckor részlegesen újra megnyílt a repülőtér, fél tíztől pedig ismét normál üzemben fogadott és indított járatokat.
„Öt repülőgép és a rajtuk lévő több száz utas nem tudott leszállni, mert megint drón repült a futópályák fölé és le kellett zárni a repülőteret. Nem vicces” – írta közösségi oldalán a légi forgalomért felelős HungaroControl kedd este.
De miért veszélyeztet egy kis drón egy hatalmas repülőt, és miért kell miatta lezárni a repteret?
„A repülőgép felszállási sebessége nagy, egy drónnal való ütközés úgy hathat rá, mint egy puskalövés. Ha betöri az ablakot, akkor sérülést okozhat, de amennyiben a drónnak akár csak egy alkatrésze is a hajtóműbe kerül, annak beláthatatlan következményei lehetnek. A karambolozó drón bárkire rázuhanva halált okozhat” – sorolta a veszélyeket Török Ágnes repülésbiztonsági elemző.
Pokoraczki András repülésbiztonsági szakértő a közvetlen fizikai sérülések mellett egy másik veszélyre is felhívta a figyelmet.
„A reptéren röpködő drón a repülőgép kommunikációs rendszereit is megzavarhatja, ami fel-, illetve leszállásnál balesetveszélyes” – mondta.
Egyre gyakrabban jelentenek problémát a Ferihegyi repülőtéren illegálisan megjelenő drónok. 2018-ban tucatnyinál is több gép személyzete jelezte, hogy drónokat látott a közelben, a HungaroControl szerint egy év alatt megnégyszereződött a drónokkal kapcsolatos bejelentések száma.
„A biztonságos közlekedést veszélyeztető drónok jelenléte radikálisan nő a légiközlekedésben, fontos tehát, hogy egy biztonságért felelős szervezet tisztában legyen ezek tevékenységével” – nyilatkozta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az Infostartnak. – „Mivel jelenleg nincs a felderítést szolgáló késztermék a piacon, ezért a HungaroControl a világelsőséget megcélozva drónfelderítő rendszer telepítésén dolgozik.”
A történtek kapcsán kerestük a reptéri rendőrséget, a Budapest Airportot és a HungaroControlt, ám lapzártánkig egyik helyről sem kaptunk választ.
Az internet népe egy emberként tiltakozik a drónröptetés ellen. A két egymást követő este történt eset kapcsán többen is szándékosságot emlegetnek.
„Kinek az érdeke a légi közlekedés biztonságának a veszélyeztetése, illetve miért teszi? Mert amellett, hogy a repülőtér közelében drónozni törvénybe ütközik, a menetrendet is felborítja, járatok késhetnek, illetve nem tudnak leszállni... Egyre hülyébbek a világon” – írja Sz. Richárd.
„Nem lehet, hogy azon XVIII. kerületi lakosok valamelyike drónozik, akik mindig hőbörögnek a forgalom miatt? Azoknak szúr szemet ennyire az esti légiforgalom…” – írja K. Sz. Emese.
Angliában katonai védelmet építettek
Engedély nélkül reptetett drónok miatt három napra bezárt a londoni Gatwick repülőtér a tavalyi karácsonyi időszakban. Ezernél is több járatot töröltek, ami 140 ezer utast érintett. Sajtóértesülések szerint ezt követően a repülőtéren egy izraeli Drone Dome nevű, katonai szintű rendszert telepítettek, amely nemcsak a drónok radarfelderítésére alkalmas, hanem képes befolyásolni a drón és irányítója közötti kapcsolatot, sőt át is veheti a szerkezet feletti irányítást.