tóth gabi
Nem elég a stoptábla, sokkal erősebb figyelmeztetés kell! Rövid időn belül két autós is rossz irányba hajtott fel a sztrádára – a halálig. Nemrég egy anya a fiával az M5-ösön ütközve egy vétlen autóst is megölt, most egy idős sofőr ment szemben 6 kilométert, majd karambolozott a 4-es főút osztott pályás, 2x2 sávos szakaszán. Ő meghalt, felesége súlyosan megsérült, a vétlen sofőr túlélte.
Szinte megismétlődött a két héttel ezelőtti M5-ös autópályán történt baleset vasárnap délután Törökszentmiklós mellett. A 4-es főút frissen felújított, 2x2 sávos, szalagkorláttal elválasztott szakaszára a forgalommal szemben hajtott fel egy piros Suzuki, aki jó 6 kilométert hajtott szemben a forgalommal. Az út vége végzetes volt: frontálisan ütközött egy fehér Mercedessel. A szabálytalanul közlekedő kisautóban egy hajdúszoboszlói idős úr ült a feleségével. A sofőrt a tűzoltók csak feszítővágóval tudták kiemelni, ám az életét már nem sikerült megmenteni. Mellette ülő felesége súlyosan megsérült, kórházba szállították. Az eltalált Mercedest egy német férfi vezette, ő sérülések nélkül megúszta. A rendőrség arról tájékoztatott, hogy még vizsgálja a baleset körülményeit és pontos okát.
Így lesz a lehajtósávból felhajtósáv
„Miért van az, hogy a több éve vezető autósok is szembe mennek fel autópályára vagy a szalagkorláttal elválasztott, kétszer két sávos autóútra, illetve a kisebb településeken az egyirányú utcákba?” – kérdezte a Ripost Pausz Ferenc közlekedés biztonsági szakembert.
„Egyszerű a válasz: mert benézik! A behajtani tilos tábla valószínűleg nem elég! Jó lenne, ha mindenhol ott lenne a sárga táblás nagy tenyér, amit pár helyre már kitettek, ennek messziről „üvöltenie” kéne, akár a felirattal is, hogy „Erre ne!” Sokat vitatkoznak azon, hogy egy bizonyos kor után vegyék el a jogosítványt. Én 62 évesen amellett vagyok, hogy ne vegyék el tőlem. Láttam már 20 évest is, aki nem tudott vezetni és olyan 60-ast is, aki meg tud. Szerintem egy megfelelő orvosi vizsgálat után idősebb korban sincs akadálya a jogsi engedélyezésének” – vélekedik a szakember.
Vannak helyek, ahol már ott a tenyértábla
Budapesten húsznál is több híd-, illetve sztráda, továbbá osztott pályás felhajtójához helyezett ki a Budapesti Közlekedési Központ tenyértáblát. Ezek a másfél négyzetméteres méretükkel és rikító neonsárga alapjukkal a tekintetet magukra vonzó figyelmeztetések fekete tenyeret, Stop táblát és Stop! feliratot ábrázolva figyelmeztetik az óvatlan sofőrt. A számos autópályát és autóutat felügyelő Magyar Közút jelezte a Ripost-nak, hogy a legveszélyesebb helyeken az út mindkét oldalán élénksárga behajtani tilos táblákat raktak ki. Ám a mostani baleset tanulsága az: jó lenne, ha mindenhová kikerülnének ezek a táblák, lehetőleg minél feltűnőbben!
Azonnal megállítja a kocsit a tüskesor
Drasztikus, ám hatékony megoldást jelent az Egyesült Államokban már sok autópálya felhajtóhoz is telepített tüskesor. Ezek a szerkezetek, melyekre tábla figyelmeztet, úgy működnek, hogy kampóik csak a rossz irányból érkező autó kerekeit lyukasztják ki, a menetiránynak megfelelően haladók gumiabroncsai vízszintbe nyomják azokat. Bár egy garnitúra gumi drága mulatság, még mindig olcsóbb, mint az általában frontális ütközéssel és tragédiával végződő szembeközlekedés.
Nem először ütköznek frontálisan a 4-esen
A szeptember 20-ai tragikus baleset előtt is történt már halálos kimenetelű frontális ütközés a 4-es úton. 2011 nyarán egy 79 éves sofőr Budapest irányába akart kanyarodni, de helyette a Debrecen felé tartó sávba, a forgalommal szembe fordult és balesetet okozott. Az idős autós életét vesztette, a 49 éves vétlen sofőrt pedig kórházba szállították.
Szembe ment a szövetségi kapitány
Nagy vihart kavart a nyáron Ausztriában Dietmar Constantini korábbi osztrák szövetségi kapitány balesete: a sportember rossz irányban haladt az autópályán és karambolozott. A vétkes és a vétlen sofőr is könnyebben sérült. Időközben kiderült: a tréner demenciában szenved, mégis volán mögé ült.
Így enyhíthető a baj
Ha a tiltások és figyelmeztetések ellenére valaki véletlenül mégis rossz irányból hajt egy főútra, akkor kapcsolja be a vészvillogót és óvatosan közelítse meg a leállósávot. Ahol nincs leállósáv, ott próbáljon meg a lehető legjobban lehúzódni. A vészvillogó alkalmazása mellett az autóban maradva hívni kell a rendőrséget, hogy segítsenek az útról való biztonságos lejutásban.