kulcsár edina
Hétfőtől iskola, vége a nyárnak: az egész ország útnak indul! Noha ettől a naptól kezdve már végig utazhatunk a nagykörúti villamosokkal, a fővárosban több helyen óriási közlekedési dugó várható. Összeszedtük, hol dolgoznak az utakon, melyik pontokat érdemes elkerülni hétfő reggel!
A Buda szívében fekvő forgalmas úton több ütemben dolgoznak a munkások, az autóutat és a járdákat felújítják, de rendezik a parkolási helyzetet is. Örömhír, hogy augusztus utolsó hetében már csak az utolsó simításokat végezték a Szilágyi Erzsébet fasor és Gábor Áron utca közötti egyirányúsított szakaszon, ám a Gábor Áron utca felett egészen a Pasaréti térig most kezdenek csak neki igazán a munkálatoknak, ahol szintén egyirányúsítanak a belvárosból kifelé. A felújítás érinti a főváros egyik legforgalmasabb buszvonalát, az 5-ös járatot, a buszra a Pasaréti tér és Városmajor között a Kelemen László utcai és Szilágyi Erzsébet fasori megállókban lehet felszállni.
Bár a metrómegálló miatt igen forgalmas Podmaniczky tér felújításával augusztus 31-ig végezni kellett volna a tervek szerint, az ott tapasztalható állapotok még nem ezt tükrözik. Bár látszólag a munkások gőzerővel dolgoznak, még nincs kész a felújítás során parkosított régi trolibusz végállomás. Az ígéretek szerint nemcsak a gyalogutakat és a közvilágítást újítják fel, de több tucat fát is elültetnek.
A II. kerületi Pusztaszeri úton nyár közepe óta dolgoznak a munkások és a tervek szerint október végéig nem is lesz változás. A felújítási munkálatok miatt a Felső Zöldmáli út és a Cimbalom utca közötti szakaszon irányonként csak egy-egy sávon halad a forgalom. Ugyanakkor a Szépvölgyi út alján, a Lajos utca és Árpád fejedelem útja közötti tér felújítását befejezték. Rendbe tették a térkövezést, új közvilágítást is kapott és rendezték a parkolási helyzetet.
Távhővezeték-építés miatt továbbra is kaotikus a helyzet az Erzsébet híd pesti hídfőjénél, a Szabad sajtó úton és a Kossuth Lajos utcában. Mindez legalább november közepéig így is marad. Az autósok sávszűkítéssel és sáveltolással számolhatnak, emiatt pedig garantált a hatalmas dugó, szinte a nap minden szakában. Ugyanakkor a híd Március 15. téri lehajtóját is egyirányúsították a rakpart irányába, illetve a híd alatti Belgrád rakparton is csak egy-egy sáv járható irányonként.
Csaknem egyhónapos csúszással indult meg a Szentendrei út felújítása Óbudán, a Mátyás király utca és Pünkösdfürdő utca között és legalább tavaszig számítani lehet dugókra. Ezen a felújítandó szakaszon kicserélik a régi, elhasználódott aszfaltot, ám a korábbi tervekkel ellentétben a járdákhoz nem nyúlnak és a parkolási helyzetet sem tudják rendezni a zöldfelület rendezése körül kialakult helyzet miatt.
Az egyik budai menekülő útnak számító Rómer Flóris utca teljes szélességében járhatatlan az ott dolgozó munkagépek miatt a Margit körút és a Zivatar utca között. A környék kisebb utcáiban is forgalmi változásokra lehet számítani. A lezárás érinti a 91-es, 191-es és 291-es buszok közlekedését is.
Több hónapnyi munkálatok után végre újra teljes szakaszon közlekednek a 4-es és 6-os villamosok szeptember másodikától. A Corvin-negyed és a Móricz Zsigmond körtér, valamint Újbuda-központ között június 15. óta dolgoztak a munkagépek, ám július 6-tól a Margit körúti szakaszt is felbontották. A csaknem két kilométer hosszúságban megbontott villamospályán korszerű, könnyen karbantartható vágányokra cserélték a sínpályát, így remélhetőleg kevesebb zűrzavar lesz a későbbiekben a világ egyik legforgalmasabbnak számító villamos vonalán.