kulcsár edina
Sikeres volt a posta technikai fejlesztése: kitűnően működik az egész országban a szeptember elején bevezetett új rendszer. A Magyar Posta a fejlesztés óta naponta körülbelül 200 ezer levelet kézbesít digitális eszközökön.
Szeptember eleje óta járnak országszerte egy új, digitális mobileszközzel (PDA-val) a postások, és ennek segítségével adják át az ügyfeleknek az ajánlott és tértivevényes leveleket. Az ügyfeleknek nem tollal kell aláírniuk, hanem a kütyü segítségével. Csaknem 3000 postásnál ott a mobil nyomtató is, így nyomtatott értesítőt dobnak be a levélszekrénybe, ha nincs otthon a címzett vagy a jogosult átvevő. Az új rendszernek köszönhetően a Magyar Posta digitális eszközei alkalmasak az e-személyi igazolvány elfogadására is. Több mint 2000 postán, mintegy 4600 digitális aláírópadon írhatnak alá az ügyfelek levelük postai átvételekor.
A papíralapú tértivevény kivezetését kormányrendelet írja elő. Január 1-től csak elektronikus kézbesítési igazolást kaphat a levél feladója.
2020-tól jelentősen csökkenni fog a hivatalos iratokhoz kapcsolódó ügyintézési idő, hiszen ezentúl a tértivevényes leveleket, hivatalos iratokat feladó közintézmények, bíróságok nem papíron kapnak tértivevényeket, hanem elektronikusan, on-line kapnak kézbesítési információkat.
A fejlesztésnek rengeteg előnye van: csökken az adminisztráció és nyomon követhető lesz a küldemények útja. A feladástól a kézbesítésig nyomon lehet majd követni az internetes felületen a csomagok útját, így nem csak elveszni nem tudnak a küldemények, hanem azt is láthatjuk, hogy melyik nap érkezik meg a csomagunk. Ha feladók vagyunk, akkor elektronikus értesítést kapunk, ha a címzettünk átvette a levelet.
A postánál már fejlesztik a rendszert kiegészítő mobiltelefonos applikációt is. Ez még könnyebbé teszi a dolgunkat: aki letölti, annak majd üzen a rendszer, ha ajánlott levele érkezik, és meg tudja nézni ezen át is, hol tartanak az ő küldeményei.