RETRO RÁDIÓ

Hableány-katasztrófa: megszereztük a vallomását, hazudott a Viking kapitánya

Hableány-katasztrófa: megszereztük a vallomását, hazudott a Viking kapitánya
H. N.
Szerző
H. N.
Létrehozva2019. 08. 27. 05:50

Döbbenetes dolgok derültek ki a Hableány sétahajót legázoló, 28 ember halálát okozó Viking Sigyn kapitányának eddig eltitkolt vallomásából. A Ripost megszerezte a jelenleg rácsok mögött ülő ukrán Jurij C. rendőrségi kihallgatásának részleteit!

A Viking ukrán kapitánya se látott, se hallott az utolsó végzetes percekben: csak azzal foglalkozott, hogy az ő hajója átférjen a Margit híd alatt. Azt sem tudta, milyen hajók vannak körülötte, és bár a Viking minden műszere jól működött, neki fogalma sem volt róla, hogy az általa vezetett óriási szállodahajó közvetlen közelében mi van – nem csoda, hogy gyorsítás közben elgázolta a Hableány sétahajót. Ez derül ki a jelenleg letartóztatásban lévő Jurij C. Vallomásából, amelynek a Ripost megszerezte a részleteit.

Valótlanságot állított a vallomásában

Nem érzi magát felelősnek

Jurij C. ügyvédje, Tóth M. Gábor a Ripostnak azt mondta: az ügyfele nem érzi magát felelősnek, és minden felmerülő kérdésre választ adott a nyomozó hatóságoknak. Sőt, a tanúvallomását akkor is fenntartotta, amikor gyanúsított lett. Ám hogy pontosan mit hozott fel a védelmére, azt nem fejtette ki bővebben, mint ahogy a sértetti képviselőkhöz sem jutott el – a törvény ellenére – sem a kapitány, sem a Viking Idun szolgálatban lévő kapitányának és matrózának tanúvallomása. A hajózási szakértővel azonban megvizsgáltatták Jurij C. vallomásának állításait, így a Ripost megtudhatta, mit is mondott.

Csak a hídra figyelt a kapitány, a hajókra nem

Kiderül a Ripost által megszerzett nautikai jelentésből, hogy az ukrán kapitánynak percekig fogalma sem volt, hol a Hableány – miközben a műszerek jeleztek. Mint a jelentés írja: „látható hajót ért utol, amit a radarképernyő kijelzett, és mindent figyelmen kívül hagyva ráutazott”.

A kapitány ezt így írja le a vallomásában: „ A balesetben érintett hajót egy darabig láttam. Jobb oldalról előzött minket (…) A kis hajó 5-6 méterre volt tőlünk. Ez nagyon közeli távolság. A kishajót a fentiek után nem figyeltem, ekkor láttam utoljára a hajót. Ezt követően nem figyeltem, mert a hidat figyeltem, hogy rendben átmenjünk alatta. (…).”

Percekkel korábban még látta is a Hableányt

Állítása szerint tehát látta, hogy a közelében van egy jóval kisebb hajó, és tudhatta volna, hogy ha gyorsít, utol fogja érni, mégis csak arra figyelt, hogy hatalmas szállodahajójával átférjen a híd alatt.

Nem véletlenül: a Margit híd a nehezen hajózható hidak közé tartozik, két hajó csak szűkösen fér át egyszerre a pillér alatt. Ráadásul a Viking cégnek már volt korábban egy hasonló balesete: 2016-ban a Viking Freya nem tudta időben leereszteni a kormányállását, ezért egy vasúti hídnak ütközött, és a szolgálatban lévő magyar kapitány és matróz, K. István és H. Ferenc szörnyethalt.

Hazudott a rendőröknek

„A Viking Sigyn tevékenysége ellentétes a Hajózási Szabályzattal és a jó szakmai gyakorlattal is, mert mindent figyelmen kívül hagyva ráutazott a Hableány motorosra úgy, mintha a térségben rajta kívül nem is tartózkodott volna hajó” – ezt már a nautikai, vagyis hajózási szakértői jelentés állapította meg a balesetről. Ennél azonban súlyosabb dolgot is állít a szakértő: azt, hogy Jurij C. nem mondott igazat a vallomásában.

„ A gyanúsított vallomása az előzésre vonatkozóan nem felel meg a valóságnak” – fogalmaztak.

A szakértői jelentés szerint ugyanis a Hableány még korábban, a Parlamentnél előzte meg a Viking Sygint, a bal oldalról. A Margit híd közelében a Hableány már lassabb volt, a Viking pedig gyorsított, így akkor már a Viking előzött. Erről pedig nem csak hogy nem értesítette a L. Lászlót, a Hableány kapitányát, hanem a jelentés szerint az adott helyzetben nem volt biztonságosan kivitelezhető, tehát bele se kellett volna kezdeni, csak a Margit híd elhagyása után.

6 percig se látott, se hallott a kapitány

A szakértői jelentés szerint „kérdés, hogy miért nem észlelte a Viking kapitánya a két hajó közti távolság vészes csökkenését az utolérés több mint 3 perce alatt, majd a Hableány elsüllyedéséig eltelt további 2 és fél perc alatt az egymás mellett haladást és az érintkezést”. A kapitány, akinek, saját bevallása szerint, sem volt fogalma arról, hogy egy másik hajó van a közelében, mit csinált ebben a 6 percben, amikor, állítása szerint, csak arra koncentrált, hogy ne menjen neki a hídnak? A végeredmény: 28 ember halála…

Elmulasztott segítség

A vízbe esett turistákat először a Viking Sigyn matrózai kezdték el menteni: bedobták a vízbe a mentőgyűrűket, és leeresztették a csónakot. Minderről tudott a hajó vezetője, Jurij C. is, azonban sem a NAVINFO-nak, sem a többi hajónak nem jelezte. „A térségben tartózkodó hajók nem tudtak az eseményről semmit. A mentés a fentiek miatt indult nehezen. A Viking Sigyn személyzete öntevékenyen és nagyon helyesen megkezdte a mentést, míg a hajó vezetője „nem értette, hogy mi történt” – fogalmazott a szakértő. Ám nemcsak Jurij C. követett el hibát, hanem a mögötte haladó testvérhajó, a Viking Idun kormányosa is. „Amint elhangzott az ’ember a vízben’ riasztás a hely megjelölésével, a Viking Idunnak ki kellett volna húzódnia, és elrendelni az ember a vízben riadót.”

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.