kulcsár edina
A Ripost megszerezte a Hableány tragédiáját túlélõ hét dél-koreai utas vallomását! Ezek alapján teljesen érthetõ, miért gyanúsítja a rendõrség a Viking Sigyn kapitányát segítségnyújtás elmulasztásával is: ha a nagy hajó azonnal megáll és mentõöveket dob a vízbe, sokkal többen megmenekülhettek volna. Ami viszont érthetetlen: hogyhogy nem merült fel eddig a mögötte érkezõ Viking Idun mulasztása? A túlélõk elbeszélésébõl ugyanis az derül ki, hogy az Idun is közönyösen továbbment. Megrázó részletek.
Többször is meghallgatta a rendőrség a Hableány május 29-i tragédiáját túlélő hét dél-koreai utast. Valamennyien azt kérték, derítsék ki, kik a felelősök és büntessék meg őket. Egyikük sem érzékelt az ütközés előtt hang- vagy fényjelzést. Valamennyien a Hableány fedélzetéről estek a Dunába és hosszú időt töltöttek a hideg, sodró vízben. Annak sikerült megmenekülnie, aki meg tudott kapaszkodni egy, a Hableányról elszabadult tárgyban vagy mentőövben, és később ki tudták emelni. Ha több mentőöv, több mentőcsónak kerül vízre, méghozzá gyorsan, akkor a Hableány fedélzetéről a vízbe esett húsz utasból nem csak hetet menthettek volna meg. Csakhogy a két Viking hajó továbbment.
„A talált mentőövbe ketten kapaszkodtunk bele…
a lábunkkal elkezdtünk hajtani, hogy kikerüljünk egy hajót…”
– vallotta az egyik túlélő. Amiről beszél, az valószínűleg a Viking Sigyn mögött érkező Viking Idun, ami lényegében keresztülment a baleset helyszínén, noha – mint azt a Ripost tegnapi számában idéztük – Jurij C., a Sigyn kapitánya négy perccel az ütközés után felhívta az Idun kapitányát és mondta, hogy „összeütköztem valamilyen hajóval.”
Egy másik túlélő így számol be megmeneküléséről: „A nagy hajón volt fent egy csomó ember, aki nem csinált semmit, csak nézett. Nem foghatták fel, hogy mi történt, mert sokan nevettek eleinte… Az ütközés után
a nagy hajó nem lassított, hanem ugyanolyan sebességgel ment tovább,
ezért borult fel a mi hajónk a második ütközés után… Láttam, hogy a hajó környékén egyesével az emberek feljönnek a víz felszínére. Először csak 1-2 ember jött fel és azután több mint 10 ember bukkant fel. Ezek az emberek egymásba kapaszkodtak, hogy fent maradjanak a vízen. Segítségért kiabáltak az emberek. Semmibe nem tudtunk kapaszkodni. Abban a pillanatban azt hittem, hogy mindenki meg fog halni.”
A túlélő végül elcsípett egy mentőövet és csak arra tudott gondolni, hogy meg tudjon menteni még egy embert. Ez sikerült is, és már ketten harcoltak az életükért az övbe kapaszkodva, amikor kis híján elütötte őket az Idun.
„Minket közben majdnem elütött egy másik nagy hajó. Hasonló nagy, mint ami nekünk jött.
Mikor ez a hajó is elment és ketten maradtunk, már nem hallottam se kiabálást, se embereket nem láttam.”
Vagyis az Idun sem állt meg, hanem majdnem elütötte a menekülőket!
Ezt bizonyítják Sógor Zsolt, a Hableány tulajdonosának ügyvédje szerint azok a felvételek is, amelyeket az Idun kamerája készített a baleset időpontjában. Ezen látszik, hogy emberek kapálóznak a vízben, segítségért kiabálva.
"Ezért indítványoztam, hogy vizsgálja a hatóság a Viking Idun kapitányának a felelősségét, mert álláspontom szerint ő is elmulasztotta a segítségnyújtást – mondta az ügyvéd a %Ripost%-nak.
A Viking Idun csak akkor állt meg végül, amikor a Navinfo Budapest utasította erre, mentőcsónakot pedig nem bocsátott le.
Egy harmadik túlélő arról beszél, hogy meg tudott kapaszkodni egy nagy hajóban, de nem tudott rá felmászni, mert az nem állt meg.
„Amikor a vízbe kerültem az ütközés után és próbáltam feltörni, először akadályba ütköztem. Azt gondolom, hogy
ez az akadály egy elhaladó hajó volt,
akár a Viking hajó is lehetett, de nem láttam…. Amikor a vízben körbe néztem, nem láttam semmilyen mentési kísérletet… mivel nagyon sokáig nem érkezett segítség, egy fehér műanyag dobozban kapaszkodtam meg, amit a víz sodort felém…„
Beszámolóját azzal folytatja, hogy másik hajóról dobtak neki mentőövet, azzal odahúzták és egy férfi megpróbálta kiemelni, de nem sikerült. Próbált felmászni rá, de nem tudott. Végül elengedte a hajót és vitte tovább az ár.
„Ha ez a hajó megállt volna, fel tudtam volna rá mászni, de a hajó tovább haladt”
– mondta a túlélő, aki legalább félórát töltött a hideg Dunában, végül egy mentőcsónak vette fel. Bár a tanú azt nem tudta megnevezni, melyik hajóról beszélt, ez is lehetett az Idun.
A Sigyn kapitányát egyértelműen felelősnek tartják az áldozatok
A túlélők beszámolójából egyértelmű, hogy a Viking Sigyn továbbment, mintha mi sem történt volna.
„Számomra érthetetlen, hogy a nagy hajó, ami nekünk ütközött, nem segített, holott még szemkontaktust is létesítettünk a nagy hajóról felénk nézőkkel…”
„…próbáltam feljönni a víz felszínére, de láttam, hogy felettem van a nagy hajó, ezért kitartóan úsztam, majd, amikor fel tudtam jönni a víz felszínére, megkapaszkodtam egy vízen úszó részben, majd egy hajóról ledobtak nekem egy mentőövet… Hosszúnak tűnt a mentés. Abban biztos vagyok, hogy az ütközés után a nagy hajó továbbment, ezt éreztem a víz alatt.”
„Nem értem, hogy az a hajó, amelyik elcsapott minket, miért nem segített rajtunk.”
Áprilisban együtt balesetezett a két Viking kapitány
A Viking Idun április 1-jén balesetet szenvedett, nekiment egy tankernek. Jelentős anyagi kár keletkezett, de senki nem sérült meg. A hajón tartózkodott a baleset idején Jurij C. is, a Viking Sigyn későbbi kapitánya, de a hajót üzemeltető cég úgy nyilatkozott, az Idunt nem ő vezette a baleset idején. Ez hatással lehetett a Sigyn és az Idun kapitányának budapesti viselkedésére.