kulcsár edina
Mindenki örül, hogy végre teljesen megújul a budapesti 3-as metró, ám vannak, akik ragaszkodnak a régihez. Õk azok, akik a régi kék járgányok egy-egy darabkáját relikviaként tartják. Van, ahol hangulatvilágításként, máshol komplett elõszobaként maradnak fent a régi alkatrészek.
Sokszor a szívünkhöz nő valami, amit naponta használtunk, ezért később sem szeretnénk tőle megválni. Sokan vannak így a régi hármas metróval. Van, aki ölni tudna a jellegzetes, a női keblekről elnevezett lámpáért, ami az utastérben volt, más pedig a teljes előszobáját a régi szovjet eredetű jármű alkatrészeiből alakítja ki. Vannak, akik csak otthon a falra szeretnének pofás hangulatvilágítást, de máshol pedig egy komplett metrókocsit visznek ki a szabadba, hogy kiállítsák.
Akik Rácsik Dezsőhöz mennek vendégségbe, egyből a régi metróban érezhetik magukat. Az előszobában kialakított emlékhelyen az ülés alatt a cipőstároló van, míg a kapaszkodókból stílusos ruha vállfatartó lett. A plafonon pedig a jellegzetes lámpa ad fényt.
„Szeretem a régi metrókat és a retrót is, szép emlékeket juttatnak az eszembe. Így adta magát a dolog. Egyfajta értékmentés volt a célom, de úgy, hogy praktikus is legyen az egész”
– mesélte a %Ripost%-nak Rácsik Dezső.
Kedvelt szórakozás a hazai és külföldi fiatalok között befizetni egy szabadulószobás szórakozásra. Az egyik fővárosi helyen az egyik ilyen szoba metrós stílusúra lett berendezve. Olyan, mintha a falból jönne ki a metró, amiben ki kell találnunk, hogy miként juthatunk ki. Sok alkatrész egy-egy kiszuperált metróból származik.
Sokan csak egy-két emléket szeretnének maguknak, akár egy lámpát vagy egy kapaszkodót. Aki kedvet kapna ehhez, sokszor a BKV-tól is szerezhet ilyet, alkalmanként a honlapjukra tesznek fel eladó dolgokat. Van, aki vezetőfülkeajtót, más kisebb táblákat szerzett.
„Régóta szerettem volna egy metrós lámpát a nappalimba. Most még csak simán fehéren világít, de tervezem, hogy egy speciális LED-et teszek bele, ami a lejátszott zene ritmusára váltogatja a színét, így igazi kis diszkófény lesz a régi lámpából” – mesélte lelkesen lapunknak Tóth András.
A hazai metróőrületnek Budapesten kívül van egy másik központja is. A Fejér megyei Csákberényben néhány évvel ezelőtt egyik napról a másikra megjelent egy kiszuperált metrókocsi. Sokáig nem tudták még a helyiek sem, hogy mikor és miért került oda a kék földalatti vonat. Ám kiderült, hogy az egész egy művészeti alkotás, amelynek célja, hogy a szovjet eredetű járműnek megőrizzék az emlékét az utókor számára. Azóta járműfanatikusok és graffitisek is látogatják a helyszínt.
Nemrég befejezték az északi szakaszt felújítását, és elkezdték a Nagyvárad tértől Kőbánya-Kispestig tartó déli szakasz felújítását. Ezen a szakaszon munkanapokon csak pótlóbuszokkal lehet közlekedni, hétvégenként pedig Kőbánya-Kispesttől a Lehel térig pótlóbuszok járnak. A déli szakaszon a munkák körülbelül 2020 végéig tartanak. Ezután megkezdődik a belvárosi szakasz felújítása is, ami a tervek szerint 2022-re fejeződik be.