kulcsár edina
Részletes statisztikát tett közzé a Magyar Közút Zrt. a kezelésében lévõ utak állapotáról, és kiderült: hazánk útjainak több mint fele rossz állapotban van. A 2017-es adatokhoz képest némi javulás látható.
Minden évben 1-től 5-ig osztályozza a kezelésébe tartozó 32 ezer kilométernyi közutat a Magyar Közút Zrt. Bár ez az ország összes, 207 ezer kilométernyi útjának csak a töredéke, mégis a forgalom háromnegyedét bonyolítják le. Nem mindegy tehát, hogy milyen állapotban vannak.
Nem úgy van, mint az iskolában: itt a legjobb minőségűek 1-es besorolást kapnak, míg az 5-ös osztályzat itt a bukást jelenti. Ezek az utak már annyira tönkrementek, hogy a felületi javítások már mit sem érnek rajtuk, az alapoktól kéne újraépíteni őket. Az előző év adataihoz képest javulás látszik: az országos összátlag 3,9-ről 3,8-ra javult. A legrosszabb állapotú utak a 4,5-ös besorolást kapott Komárom-Esztergom megyében vannak, míg a legjobb aszfalton a 3,0-t kapott Veszprém megyében autózhatunk. A megyék többsége 4 körüli átlaggal a középmezőnyben végzett.
A koncessziós autópályákat külön mérte a Magyar Közút, ezek sokkal jobb állapotban vannak, mint az úthálózat egésze: az M5 2,5-öt kapott, az M6 Dunaújvárosig tartó szakasza 2,7-et, a déli része pedig 2,4-et.
A számokból kiderül, hogy az utak állapota sokat javult 2017 óta. Idén folytatódnak a felújítások: nemrég tették közzé a közbeszerzési értesítőben, hogy az ország hat régiójában nettó 3,9 milliárd forintnyi útfelújítást indít el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A projektek a Dél-Alföld, a Dél-Dunántúl, a Közép-Dunántúl, Közép-Magyarország, a Nyugat-Dunántúl és Észak-Magyarország régióit érintik.
2017 2018
Rossz 53,43% 51,27%
Nem megfelelő 11,08% 11,00%
Tűrhető 17,85% 19,22%
Megfelelő 5,47% 11,62%
Jó 10,53% 11,62%
Nincs adat 1,64% 1,42%
Rendbehozták az Opel reklámból elhíresült utcát
Frissen aszfaltozták a Józsefvárosban található Dobozi utcát, amely egy botrányos Opel reklámban tett szert hírnévre még februárban. A reklámban a magyar utakon gúnyolódott a német gyártó, noha leginkább csak történelmi utcaköveket és fekvőrendőrt mutattak egy-két kátyú mellett. A reklámmal az autógyártó magára haragította a magyarokat, így napokon belül eltűnt a képernyőről a csúfolódó hirdetés.