RETRO RÁDIÓ

Hetvenéves, ócska szovjet hajó süllyedt el 7 másodperc alatt

Hetvenéves, ócska szovjet hajó süllyedt el 7 másodperc alatt
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 05. 31. 06:30

Egy szovjetek által leselejtezett régi hajó volt a Hableány, ami szerdán elsüllyedt a Dunán. Két éve már volt egy mûszaki hibás balesete: letarolta a Petõfi hídnál a partot és a mólót.

Egy ócska, régi hajó borult be szerdán  a Dunába a Margit híd pilléreinél, miután szabályosan letarolta egy hatalmas szállodahajó. Döbbenetes, de a hajó alig 7 másodperc alatt felborult és elsüllyedt, esélyt sem adva a túlélésre a hajó belsejében lévőknek. A hajón egy dél-koreai turistacsoport utazott. Lapzártánkig 7 koreai túlélőt és 7 koreai holttestét találtak meg, 21 embert – köztük a magyar kapitányt és magyar segítőjét, valamint 19 koreait – még kerestek.

Ócska szovjet konstrukció

De hogy süllyedhetett el ilyen gyorsan a hajó? Erre talán magyarázatot ad, hogy egy igen régi szovjet konstrukcióról van szó. 1949-ben, vagyis 70 éve gyártották a Szovjetunióban, a mai Ukrajnához tartozó Herszonban. Ezt a típust csak 1965-ig gyártották, tehát már igen elavultnak számít. A szovjetek le is selejtezték, és rejtélyes körülmények között, a rendszerváltás zűrzavarában átkerült Magyarországra.  Szakszervezeti, vagyis SZOT-sétahajó lett belőle 1992-ben. Egy időben BKV-hajóként is funkcionált, majd tulajdonosváltás után mai tulajdonosa rendezvényhajóként működteti 2003 óta. A hajót azóta persze felújították már, üzemeltetője, a Panorama Deck szerint jó műszaki állapotban volt és minden műszaki engedélye megvolt.

A Hableánynak már volt egy balesete, műszaki hiba miatt két éve nekiütközött a Petőfi hídnál a partnak és a mólónak.

Az utasoknak esélyük sem volt a menekülésre

A pórul járt Hableány az ütközés szöge miatt süllyedt el szinte másodpercek alatt, az utasok nagy részének esélye sem volt a menekülésre.

„Ha a nagyobb hajó pont az orrával trafálta volna telibe a kisebbet, akkor jobb esélye lett volna az utasoknak és a legénységnek is. Ehelyett a Hableány oldalát találta el a hatalmas szállodahajó, ezzel megpecsételte a másik hajó sorsát. Nem roncsolódott a hajótest, hanem egy az egyben felborult. Ennek hatására betörtek az ablakok is, így szinte másodpercek alatt megtelt az utastér vízzel és a folyóba merült a szerencsétlenül járt turistahajó, annak ellenére, hogy mindegyik hajón van menekülési útvonal" – magyarázta lapunknak Révész Attila hajózási műszaki szakértő.

Mindkét hajón hibázhattak

Rejtélyes, hogy miért történt a baleset, a szakértők most vizsgálják az okokat.

Az biztos, hogy a hatalmas, 135 méteres hosszú és 29 méter széles Viking Sign túl gyorsan ment, egyes információk szerint nem is jó helyen: állítólag két másik hídpillér alatt kellett volna elhaladnia. A felvételeken látszik, ahogy utoléri, meglöki és egy pillanat alatt felborítja a kisebb turistahajót.

A kis hajón pedig, talán az eső és a rossz látási viszonyok miatt, nem látták a nagy hajót: van egy pillanat, amikor úgy tűnik a felvételeken, hogy a kis hajó kanyarodik be a nagy elé – talán egy uszadékfa vagy egy hibás manőver miatt? Vagy azért, mert a nagy hajó akkor már meglökte? Ezekre a kérdésekre még nincs válasz.

A dunai hajósok szerint kódolva volt a katasztrófa

„Kaotikus a helyzet a Duna budapesti szakaszán. A folyó már telített, egymás hegyén-hátán haladnak a kisebb és nagyobb hajók. A nagyobb probléma az, hogy vállalhatatlanná vált az egész, mert a szakma tele van egyre több tapasztalatlannal. A nagyobb szállodahajók túl gyorsan mennek, gyakran okozva vészhelyzeteket, míg a kisebb hajók nincsenek megfelelően felszerelve. A hatósági követelmény csupán egy AIS-jeladó, ami néhány alapvető adatot tartalmaz csak. De sok hajón nincs sem GPS, sem normális radar sem "– mondta a %Ripost%-nak Révész Attila hajózási műszaki szakértő.

 

 

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.