RETRO RÁDIÓ

A magyar gyerekek sem ismerik a hagyományos órát

A magyar gyerekek sem ismerik a hagyományos órát
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 05. 30. 10:00

Angliában leszerelik a mutatóval rendelkezõ órákat, mert a gyerekek már csak a digitális órát ismerik. Magyarországon ugyan az iskolában tanítják, de a Ripost gyorstesztje szerint tíz gyerekbõl három nálunk sem tudja megmondani a mutatók alapján, mennyi az idõ.

Egyre több angol iskolában leszerelik a hagyományos, mutatóval rendelkező órákat, mert a gyerekek már nem tudják leolvasni a pontos időt a számlapról –írja a Godfullness portál. Malcom Trobe, a helyi Iskolai és egyetemi vezetők társaságának titkára azzal indokolta a döntést, hogy a diákok mindenhol digitálisan látják az időt, a telefonjaikon, a számítógépeken. Hozzátette: a tanárok azt szeretnék, ha a diákok nyugodtak lennének tanulás közben, a hagyományos órák felesleges stresszt jelenthetnek.

 

Tízből hárman nem tudják

A %Ripost% utánajárt, hogy állnak ezzel a magyar diákok, és meglepő eredményre jutottunk: tízből hárman nem tudták megmondani a mutatóval rendelkező óra alapján, mennyi a pontos idő. Magyarországon a második osztályos matematika tananyag része a hagyományos óra.

„Már régen tanulták. Amikor az érdemjegy múlott rajta, akkor tudták, de azóta elfelejtették "– indokolta unokája hibázását Tóth Józsefné.

„ Nem használjuk már, otthon minden óra digitális. Minek is tudná? Már én is a telefonon nézem meg, mennyi az idő!"

Az én gyerekemnek a falán hagyományos óra van, fontosnak tartom, hogy ismerje. Az időérzék kialakulásában nagy szerepe van, könnyebben megértette az idő múlását, a „mindjárt” jelentését, amikor a régi órán mutattam neki "– vélekedett egy anyuka, Kovácsné Gál Etelka.

 

Segít megérteni az idő fogalmát

Sönberger Nimród második osztályos tanuló szereti a mutatókat, mert így könnyebben felméri, mennyi idő van még.

„ Nemrég tanultuk az órát, de nekem unalmas volt, mert már rég tudom" - mondta. „Nálunk az iskolában minden teremben van óra a falon, szoktam nézni, hány perc van csengetésig, és számolok visszafelé. Ha egy feladatra húsz percet kapunk, akkor tíz perc múlva készen kell lennem a felével, megszabom, meddig ér akkorra a nagymutató."

Barta Erika tanító szerint a gyerekek többsége ma már az iskolában tanulja meg a hagyományos óra leolvasását, otthon nem mutatják meg nekik. Azon viszont nagyon meglepődött, hogy Angliában le is szerelik a régi időmérőket.

 

Szükség van rá a fizikához is

„A klasszikus óra ismerete hozzátartozik az alapműveltséghez" –vélekedett. „Nemcsak az a fontos, hogy leolvassuk róla, hány óra van, hanem az idő fogalmát, szabályos és periodikus mozgását tanítjuk. A mutatók segítenek abban, hogy a gyerekek megértsék az idő örök körforgását, a kör és részei geometriáját, a szögmérés elvét, az egyenes arányosságot az egész és a negyed vagy a fél között, fizikából pedig a kör és a periodikus mozgások jellemzői is mind az analóg óra ismeretén alapulnak. Ezért nagyon is helye van az iskolában! 

Királymezei Ágnes gyerekpszichológus hasonló véleményen van.

„A gyerekeknek nagyon fontos a tér-idő tájékozódás, ennek a hiánya sok tanulási nehézség alapja, táptalaja "– hangsúlyozta a szakember. „ Az élet sok területén kapaszkodó a térben és időben való tájékozódás, amit meg kell alapozni. Az időbeosztás elsajátítása szintén ennek a segítségével lehetséges."
 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.