RETRO RÁDIÓ

Csaltak a ferihegyi zajméréssel, forronganak a környékbeliek

Csaltak a ferihegyi zajméréssel, forronganak a környékbeliek
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 04. 25. 07:50

Örülnek a budapestiek, mert nyártól megszûnnek az éjjeli repülések a fõváros fölött. Tarlós István fõpolgármester azt is kijelentette: "senki se ellenõrizze saját magát", ezért a reptéri zajmérést ezentúl a közlekedési hatóság végzi majd, nem a Budapest Airport. A cég ugyanis trükközött a zajszintmérés adataival...

Budapestiek tízezrei dühösek, mert elviselhetetlen a repülőgépzaj több kerület fölött. Ebben manipuláció is lehet: ma ugyanis a repteret üzemeltető Budapest Airport feladata a zajszintmérés, vagyis az ellenőrzi, mekkora a zaj, akinek az az érdeke, hogy minél több gép repüljön… Tarlós István főpolgármester ki is mondta: az a cél, hogy „senki se ellenőrizze saját magát”.

„A zajméréseket a jövőben a közlekedési hatóság végzi, de lehetőség lesz egyedi mérések elvégzésére is” – jelentette be kedden Tarlós István. A főpolgármester korábban diplomatikusan, de utalt arra, hogy nem megbízhatók a zajmérési adatok. Mint mondta, ha más mér, akkor „elkerülhető, hogy a kevésbé terhelt időszakok adataival kozmetikázzák a legterheltebb, elviselhetetlen zajjal járó három órát az ebben érdekeltek”.

A reptér környéki zajszintmérések során sokszor átlagokat számolnak, vagyis például ha a legsűrűbb kora reggeli órák adatait együtt nézik a ritkább hajnali órákéval, akkor átlagban még tűréshatáron belüli számok jöhetnek ki, miközben a lakók megőrülnek a valójában egészségkárosító zajszinttől…

 

Rengeteg a panasz az elviselhetetlen zajra

„Remélem, végre tényleg csend lesz éjjel, mert a gépzaj már elviselhetetlen volt!” „Végre rendet kell tenni!” – így reagáltak a budapestiek a hírre, hogy augusztustól éjjeli repülési tilalmat vezet be Tarlós István főpolgármester.

„A feleségemmel élünk itt évtizedek óta. Nappal még bírná az ember, bár sokszor nehéz telefonálni vagy akár a szomszéddal is beszélni a gépzaj miatt. Na de éjjel! Elviselhetetlen! Nyáron jó lenne nyitott ablak mellett aludni, de így egyszerűen nem lehet” – mondja Béres János a 18. kerületi Krúdy utcából.

„A nagyobb gépeknél az ablaküveg is beremeg, félek, egyszer betörik. A szomszédom meg a gyerekeit nem engedi ki az udvarra játszani” – mondja Csíki Mária, aki nagyon örül, hogy éjjel legalább csend lesz.

„Esténként a legrosszabb a helyzet. A feleségem olyankor telefonálna, de alig hallja a gyerekeket a vonal végén. Én meg a meccset nem hallom a tévében” – mondja Timár Győző, hozzátéve: reméli, igaz a hír, hogy az éjjeli repüléseket megtiltják Ferihegyen.

Rengeteg a lakossági panasz

Özönlenek a lakossági panaszok a kerületi önkormányzatokhoz a belsőbb városrészekből is. Kőbányán, Zuglóban és Angyalföldön a legrosszabb a helyzet.

„Elviselhetetlen! Hajnaltól késő éjjelig zúgnak a gépek, a zárt ablakokon is bejön a dübörgés, mi lesz itt a nyári hőségben?”

– fakadt ki lapunknak a budapesti Nagy Lajos király útján lakó Szőke Zoltán.

„Éjjel-nappal megy a zúgás, néha már a falat kaparom, főleg, mikor éjjel a repülő fülsüketítő zajára riadok” – mondta a %Ripost%-nak Szabó Mátyás, aki a Bosnyák térhez közel költözött pár éve – de nagyon megbánta…

 

Megszólaltak éjjel az autóriasztók a gépzaj miatt

A kőbányai önkormányzat már petíciót is indított, amit több százan írtak alá. A lakók arról számoltak be, hogy „a repülőgépek szinte a házak között haladnak el", „talán súrolják is a fák tetejét", az autóriasztók is megszólalnak éjjelente.

Mostanra Tarlós István is megelégelte a helyzetet. A főpolgármester kezdeményezésére január óta egyeztetések zajlanak a Fővárosi Önkormányzat, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Budapest Airport Zrt., a HungaroControl Zrt. és a lakosság képviselői között.

Éjféltől 5 óráig tilos a repülés, 5 és 8 között vizsgálják

Augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali 5 óra között, a mélyalvási időszakban nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren. A megállapodást Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs miniszter jelentette be kedden. Vészhelyzetben persze éjjel is le lehet majd szállni, de a cél, hogy tervezett műveletek ne legyenek 0 és 5 óra között.

A főpolgármester közölte: külön megvizsgálják a hajnali 5-től reggel 8 óráig terjedő időszakot.

Büntetik a légitársaságokat, pályázni lehet ablakszigetelésre

Szankcióként zajvédelmi díjat vezetnek be, az érintett lakosoknak pedig meghirdetik az ablakszigetelési programot. A szankciót a Budapest Airport és a közlekedési hatóság rója majd ki a légitársaságokra. A befolyó pénzt a zajmérés fejlesztésére, és nagyobb részben a lakossági zajszigetelési programra fordítják.

 

Az alapjogi biztos is üdvözli a döntést

A ferihegyi zajterhelés lényeges csökkentését sürgette Dr. Bándi Gyula, a jövő nemzedékek szószólója is. Mint mondta, a le- és felszálló repülők zaja jelentősen károsítja az emberek életminőségét.

„Szakorvosi megállapítás, hogy mindenki ki van téve annak, hogy a zajhatás, különösen a mélyalvás megzavarása egészségkárosodáshoz, szív- és idegrendszeri problémákhoz vezethet” – mondta a %Ripost%-nak. Tarlós javaslatáról, az éjszakai repülési tilalomról azt nyilatkozta lapunknak: „Üdvözlendő a szándék a probléma megoldására, ami azt is jelzi, hogy az érintett szervezetek, intézmények a gyakorlatban is készséget mutatnak rá. Magam is emellett álltam ki a ferihegyi zajcsökkentéshez javaslatokat tevő korábbi állásfoglalásomban. A döntés ugyan nem orvosolhatja a légiközlekedés zajterhelésének minden következményét, de kedvező első lépésnek, jó kezdetnek tartom.”

 

A zaj miatt nem kapott engedélyt a Red Bull Air Race

Éppen a zajterhelés és a versennyel együtt járó forgalmi korlátozások miatt nem adott engedélyt Tarlós István főpolgármester idén a Red Bull Air Race versenyére Budapesten. Tarlós korábban elnézést is kért a fővárosi lakosoktól, mert a verseny alatt sok panasz érkezett a zajra, és, mint a főpolgármester fogalmazott, „akármilyen sikeres is a rendezvény, ilyet nem lehet a budapestiekkel csinálni”.

 

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.