kulcsár edina
Ma 13 órakor átadják a hármas metró felújított északi szakaszát, így mától csaknem egy hétig végigutazhatunk a metróvonalon. Április 6-án aztán ellepik a munkagépek a Nagyvárad tér és a Kõbánya-Kispest végállomás közötti déli szakaszt, ahol pótlóbuszokat vetnek majd be.
Végre újra a teljes vonalon utazhatunk a hármas metróval, kora délután ugyanis átadják a csaknem másfél évre lezárt északi szakasz hat megállóját. A Lehel tér és Újpest – Városközpont közötti 4,7 kilométeres szakaszon már jártak próbavonatok, de most végre utasokat is szállítanak a felújított fehér szerelvények az angyalföldi és újpesti szakaszon.
Bár a %Ripost% már megírta, hogy március végén újra birtokba vehetjük a 3-as metró északi állomásait, a nagy titkolózás miatt szinte derült égből villámcsapásként érkezett a hír, hogy pontosan melyik nap adják majd át a felújított szakaszt. Mint az a Főpolgármesteri Hivatal friss közleményéből kiderül: szombaton Tarlós István főpolgármester ünnepélyes keretek között felavatja a felújított állomásokat, majd kora délutántól az utasok is igénybe vehetik a megújult megállókat, s jövő péntekig a teljes vonalon járnak majd a szerelvények.
A metró északi szakaszának felújításakor ügyeltek az akadálymentesítésre: az összes most átadásra kerülő állomás kerekesszékkel is megközelíthetővé vált. Sőt, a déli részen is hasonló változások várhatóak. Április 6-án, azaz jövő szombaton ugyanis megkezdődik a csaknem 14-15 hónapig tartó munka a 4 és fél kilométer hosszú déli részen, ahol szintén felújítják a metróállomásokat, illetve az alagutakat. Igaz, a mozgáskorlátozottaknak a Pöttyös utcai és Ecseri úti megállóknál 2023-ig korlátliftek segítik majd a közlekedést. A Nagyvárad tér és a Kőbánya-Kispest közötti szakasz befejezését 2020 második felére tervezik, míg a teljes, 17,3 kilométeres metróvonalat 2022-től használhatják majd az utasok.
Mivel a hármas metró egy hétig újra végig jár az újpesti végállomásig, majd április 6-tól a Nagyvárad tér és Újpest között ingáznak a metrószerelvények, ezért már nincs szükség az eddig kiesett észak-pesti szakaszon a pótlásra. Többek között az eddigi M3 és M3A pótlójáratok megszűnnek a Lehel tér és Újpest – Városközpont közötti szakaszon, de a 34-es és 106-os buszjáratok is csak az Árpád híd metróállomásig közlekednek a Lehel tér helyett, ezért a Váci úton megszüntetik a buszsávot. A 12-es villamos újra az Angyalföld kocsiszínig jár, a 20E busz pedig a továbbiakban nem érinti majd a Munkásotthon utcát. Ugyanakkor a 15-ös és a 115-ös busz a Lehel teret továbbra is a Bulcsú utca felől közelíti meg, és a villamosvégállomás mellett állnak meg. A 30 és a 30A járatok szintén a metrópótlás idején megszokott útvonalon járnak majd.
Jövő hét szombattól több új járatot indítanak Pest déli részén, miközben számos, már meglévő járat menetrendje is megváltozik. Így elindítják a 45-60 másodpercenként közlekedő M3-as metrópótlót Kőbánya – Kispest és a Nagyvárad tér között, de M3E jelzéssel a reggeli csúcsidőben gyorsjárat is közlekedik a Határ út és a Nagyvárad tér között, amely kihagyja a Népliget metróállomást. Emellett 84M, 94M, 161E, 167, 194M, 223M, 254M és 294M jelzéssel új buszjáratokkal ismerkedhetünk, s változni fog a 23E, 66B, 84E, 85E, 89E, 94E, 168E, 200E, 201E, 202E és 294E buszok, valamint az 51-es és 52-es villamosok közlekedése.
Az új szakasz átadásával egyidejűleg bezár a Lehel téri aluljáróban található ideiglenes jegypénztár. Jegyet és bérletet legközelebb az aluljáróban vagy a villamos végállomáson lévő automatából lehet vásárolni, személyes ügyintézésre pedig a Nyugati pályaudvarnál a bérletpénztárban, illetve a Deák Ferenc tér metróállomáson található ügyfélközpontban van mód.