kulcsár edina
Megteltek már a polcok a húsvéti ünnephez készült díszekkel és édességekkel, kijöttek az ünnepi katalógusok, és döbbenetes dologra figyeltünk fel: szinte az összes karácsonyi kiegészítõnek elkészült a húsvéti mása! Az egyik üzletlánc drágább ajándékokat kínál gyerekeknek, mint karácsonyra. A kereskedõk célja egyértelmû: minél több pénzt kihúzni a családok zsebébõl.
Csak pislogunk: egyre-másra futunk bele olyan portékákba, amelyeket mintha karácsony után, húsvétra újraterveztek volna.
Az egyik vegyesboltban ajtódíszkoszorút, a Pepcóban karácsonyfagömbökre emlékeztető, barkaágra akasztható tojásformákat, a Kikben pedig húsvéti mintás mécsest, valamint tojásforma LED-izzósort, no meg lombos, tojást termő húsvéti fát láttunk!
Meglepő tény, hogy sokkal több csokinyuszit vesznek az emberek, mint csokimikulást. Talán ez sarkallja a kereskedőket arra, hogy megpróbálják a húsvéti kínálatot és forgalmat a karácsonyi szintre emelni. Az Aldi például ugyanúgy nyolcoldalas húsvéti ajándékkatalógust jelentetett meg, mint karácsonyra. Ám míg akkor a legdrágább termékek (sokoldalú játékasztal, szintetizátor, hordozható hangrendszer) 29 990 forintot kóstáltak, addig a húsvéti kiadványban 199 990 forintos fa játszóházat, 119 990 forintos kültéri pingpongasztalt és 49 990 forintos védőhálós trambulint kínálnak.
A %Ripost% arról kérdezte Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakembert, hogy ha ez így megy tovább, idővel tényleg annyit költünk húsvétra, mint karácsonykor?
– A húsvét is egyre kevésbé a hagyományokról, sokkal inkább a pénzköltésről szól.
Óriási a nyomás a marketingeseken, akiknek újabb és újabb ötletekkel kell előrukkolniuk, hogy növeljék a vevők vásárlási kedvét. A fenti példák is ezt mutatják. Ami pedig az egyik üzletláncnak bejön, azt hamarosan a többi is átveszi – mondta a szakember.
– Sok család karácsonyra időzíti a nagyobb vásárlásokat, így például egy új tévé beszerzését, amire egyrészt szükségük van, másrészt családi ajándéknak is tekinthető, így két legyet ütnek egy csapásra.
Ugyanez a helyzet a szabadba csábító kültéri pingpongasztallal vagy a kerti mászókás faházzal, amelyek jelentős kiadások, viszont összemoshatóak a húsvéti ajándékozással. Vagyis, láthatóan a karácsonyi értékesítési módszereket ültetik át húsvétra. Ezzel együtt nem valószínű, hogy a húsvéti költekezés utolérné a karácsonyit, ilyenkor általában csak a gyerekeknek vesznek ajándékot – vélekedik Nyíri Zoltán.
Ez persze egyáltalán nem biztos: vannak családok, ahol a férfi már nem meglocsolja szerelmét, inkább megajándékozza egy komolyabb parfümmel. A hölgy pedig nem egy pohár itallal kínálja viszonzásul, hanem egy egész üveggel...