kulcsár edina
Már fut a próbaüzem Újpest Központ és a Lehel tér között. Jövõ hétvégén a teljes 3-as metrót visszakapjuk, de csak egy hétig járnak majd az egész szakaszon a szerelvények. Várhatóan április 8-án lezárják a Kõbánya-Kispest és a Határ út közötti szakaszt, itt ismét másfél évig tart a felújítás. Az autók már most nem mernek ráhajtani a buszsávra, pedig addig még szabad!
Ha minden a tervek szerint zajlik, március 30-ától egy héten át teljes vonalon utazhatunk majd a 3-as metrón. Csaknem másfél év után véget ér az Újpest Központ és Kőbánya-Kispest közötti metrófelújítás első szakasza, hogy aztán a dél-pesti szakaszon folytatódhassanak a munkálatok.
Már közlekednek az utasok nélküli próbavonatok a 3-as metró északi szakaszán – értesült a %Ripost%. Tesztelik a pályát és a biztonsági berendezéseket. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság múlt héten tűzvédelmi szemlét tartott, s mivel mindent rendben talált, megadta az engedélyt. Ha a tesztüzemmód hibátlan, március 30-án átadják a felújított szakaszt. A munkások azonban még nem tűnnek el az állomásokról, apróbb feladatok hátra vannak, de ezeket már a forgalom korlátozása nélkül is elvégezhetik. Eltűnnek a metrópótló buszok az újpesti szakaszon, a 34-es és a 106-os busz újra csak az Árpád híd metróállomásig közlekedik majd a Lehel tér helyett. Megszüntetik az ideiglenesen kialakított buszsávokat, az autósok visszakapják a teljes Váci utat.
Információink szerint az átadást követően egy teljes héten ismét végig lehet majd közlekedni a 3-as metróval Újpest Központ és Kőbánya-Kispest között. Ezután azonban lezárják a Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér közötti szakaszt, ott folytatják ugyanis a felújítást. Az Üllői úton már kijelölték a buszsávokat a Nagyvárad tér és a Határ út között. Az érintett szakasz buszmegállóit kitáblázzák a metrópótló járattal kapcsolatos információkkal, míg az autósokat új forgalmi táblák tájékoztatják az Üllői úton és környékén. A Nagyvárad téren, illetve a XIII. kerületi Váci út–Lőportár utca kereszteződésében jelzőlámpás buszfordulót is kialakítanak. Az Üllői út alatt húzódó metróalagutak felújítása során az alagút egyik vágányát szabadon hagyják, hogy kora reggel, illetve este összeköttetést biztosítsanak a szerelvényeknek a metrógarázs és a Nagyvárad tér között.
A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint megkezdődtek a metrópótláshoz szükséges út- és forgalomtechnikai kialakítások, ennek munkálatai várhatóan négy hétig tartanak. A déli vonalszakaszt érintő metrópótlás megkezdéséig az Üllői úton a jelenlegi forgalmi rend lesz érvényben, tehát minden forgalmi sáv használható, ám esetenként a munkavégzés miatt lassulhat a forgalom. Az autósokat azonban megtéveszti az új felfestés.
„Reggelenként, de még délelőtt is óriási a dugó az Üllőin, az autósok ugyanis nem mernek rámenni a felfestett buszsávra, csak a belső sávokat használják” – panaszolta a %Ripost%-nak Kovács Zoltán, aki nap mint nap közlekedik az említett szakaszon. Pedig a buszsáv egyelőre használható az autósok számára is.
A 3-as metró rekonstrukciója során kényelmes és modern állomások épülnek, korszerűsítik az alagútrendszert, felújítják többek közt a biztosítóberendezéseket és a járművezérlési rendszereket. A húsz megálló közül 18 akadálymentessé válik, és a fővárosi önkormányzat ígérete szerint 2023 végéig megoldást találnak az Ecseri úti és a Pöttyös utcai megállónál is a korlátliftek kiváltására.
A munkálatok 2017 novemberében kezdődtek. Az első szakasz felújítása 16 hónapot vett igénybe, a Nagyvárad tértől Kőbánya-Kispestig tartó szakasz a tervek szerint 2020 második felében készülhet el, míg az utolsó, a Nagyvárad tér és Lehel tér közötti résszel várhatóan 2022-re végeznek.