tóth gabi
Január óta országszerte "osztályozzák" a betegeket a sürgõsségi ellátásban aszerint, hogy mennyire súlyos a bajuk. Megnéztük, hogy mûködik az új rendszer. A Ripost tapasztalatai szerint 5 percen belül tényleg minden beteggel foglalkoznak, és 10 percen belül elirányítják a beteget a megfelelõ ellátóhelyre!
Ne forduljon elő, hogy órákig senki sem néz rá egy súlyos bajjal a sürgősségi ellátásra érkező betegre – ez a célja a rendszer átalakításának.
Az egész rendszer lényege egy új szó, a triázs (sokfelé úgy írják, hogy triage), magyarul a betegek osztályozása, kategóriákba sorolása.
Rögtön, pár perc alatt eldöntik, hogy mennyire súlyos a baja, és milyen sürgős ellátást igényel! Aki a sürgősségire érkezik, rögtön (maximum 5 perc) felveszik az adatait, majd néhány perc múlva már a triázsvizsgálóba kerül. A súlyos, kritikus állapotú betegeknek így nem kell feleslegesen órákat várniuk, egy erre kiképzett szakember (orvos vagy diplomás ápoló) rögtön megvizsgálja őket.
A %Ripost% több fővárosi kórház sürgősségi osztályát is megnézte. Meglepő módon sehol sem tapasztaltunk tumultust vagy fejetlenséget. Az adminisztrációs pultokhoz célszerű TAJ-kártyával érkezni, de nem voltak kígyózó sorok: aki panasszal érkezett, az a párperces adatfelvétel után már mehetett is tovább a triázsvizsgálók egyikébe. A Honvédkórházban épp egy hölgyet vizsgáltak, aki a mellkasát fájlalta. Az ápoló megmérte a vérnyomását, és pár kérdést is feltett, amivel pontosítani tudta a diagnózist. A hölgyet vizsgálat után a 3. kategóriába rangsorolták, így fél órán belül szakorvos elé került. Ottjártunkkor nem volt más azonnali eset, így az orvosok a nem sürgős és halasztható kategóriába sorolt betegeket is megvizsgálták érkezési sorrend szerint.
A budapesti Jahn Ferenc kórházban szintén rendezettséget tapasztaltunk a sürgősségin, az egyik triázsban épp egy idős urat vizsgáltak, kikérdezték, illetve épp infúziót kötöttek be neki. A váróban csak azok maradnak hosszabban, esetleg órákig, akiknek nem sürgős az ellátása. Az egyik váróban egy hölgy a hasát fájlalta.
„Hasfájással jöttem be. Az első vizsgálat már megvolt, ott a 4. kategóriába soroltak, így sajnos még várnom kell egy kis ideig. De bizakodom, mert egész gyorsan haladunk és nagyon rendesek a kórházi dolgozók” – mesélte a %Ripost%-nak a középkorú hölgy.
Az egyik sürgősségi osztályon megtudtuk, hogy az esetek 40%-a esik a sürgősebb kategóriákba, azon belül azokból a betegekből van a legtöbb, akiket fél órán belül kell ellátni. A fennmaradó 60%-ba olyan betegek tartoznak, akiknek a vizsgálata nem sürgős.
„A várakozási időt országszerte radikálisan sikerült csökkenteni” – mondta Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere az új rendszer első hete után. A %Ripost% tapasztalatai megerősítik ezt: a két helyen többtucatnyi beteggel találkoztunk, de egyetlen olyan sem volt köztük, akinek sürgős lett volna az ellátása, és régóta üldögélt ott anélkül, hogy megnézték volna.
Évtizedek óta nem sikerül valamiért megoldani, hogy rendszerszinten osztályozzák és elirányítsák a betegeket a sürgősségi osztályokon – most ez lépett működésbe januártól.
„Én 7 évet dolgoztam Szegeden traumatológián, és mindig sikerült a beteget hamar a megfelelő ellátóhelyre juttatni. Most ezt országosan is sikerült megoldani. Itt-ott voltak már rá példák, hogy osztályozták a betegeket, most ez általános lett” – mondta el a miniszter az Inforádiónak.
„Az első héten az első két, legsürgősebb kategóriába tartozó minden beteget elláttak, vagyis 5 perc alatt rögzítették az adatokat és 10 perc alatt a végleges ellátás helyére került minden beteg. 3 kórháznál a kevésbé sürgős ellátást igénylő betegeknek kellett várakozni hosszabb időt, mint amennyi elő van írva – de az, hogy 8-9 órát kell várni, mint még akár tavaly is, most megszűnt, mert megszerveztük” – tette hozzá a miniszter.
Így működik a besorolási rendszer
1. Az adminisztrációs pultnál (diszpécsernél) megadjuk az adatainkat (maximum 5 perc)
2. Pár percen belül a triázsvizsgálóban vizsgálnak minket (ha mentő hoz be, maximum 5 perc, ha saját lábon érkezünk, maximum 10 perc)
3. A speciális képesítésű ápoló besorol minket a megfelelő kategóriába
4. Kategóriától függően továbbküldenek orvoshoz, vagy várakozunk, ha nem sürgős az ellátásunk – a diszpécser újra elirányít minket, és „összeköt” a megfelelő ellátóhellyel
1. Azonnali ellátás
2. Kritikus állapotúak (legfeljebb 15 perc várakozás)
3. Sürgősen ellátandók (legfeljebb 30 perc várakozás)
4. Kevésbé sürgős esetek (legfeljebb 60 perc várakozás)
5. Halasztható esetek (legfeljebb 120 perc várakozás)