tóth gabi
Már javában dolgoznak a kontinens elsõ földalatti vasútjának felújítási tervein. Bár az építési munkálatok majd csak azután kezdõdhetnek, már most sokan aggódnak, megmaradnak-e a történelmi állomások olyannak, amilyenek voltak. A Ripost utánajárt, milyen lesz az új Kisföldalatti.
Nem csak a pestieknek, hanem a vidékieknek, de még a külföldieknek is kedves a Vörösmarty tér és Mexikói út között közlekedő Kisföldalatti, ami Európa első földalatti villamos vasútvonala volt.
Lánykori neve Millenniumi Földalatti Vasút, hiszen a honfoglalás ezeréves évfordulójára adták át, 1896. május 3-án maga Ferenc József nyitotta meg. Ekkor még baloldali közlekedésű volt, és a Széchenyi fürdőnél volt a végállomása.
1973-ban hosszabbították meg a Mexikói útig, de a meglévő vonalat csak részben újították fel. Nagyobb rekonstrukcióra 1995-ben került sor.
A Főmterv Zrt. nyerte el a megbízást, hogy elkészítse a Kisföldalatti vonalhosszabbítási és rekonstrukciós terveit, beszerezze az építéshez szükséges engedélyeket. A régi megállók és a kocsik információink szerint megőrzik majd az egykori hangulatukat, úgy újítják fel és modernizálják azokat, hogy megmaradjon szecessziós szépségük. Csak az új állomások lesznek modernek. A legfontosabb, hogy felújítják a pályát és az alagutat, mert ezzel gyorsabbá válhat a kocsik közlekedése, és jobban megfelel majd a modern követelményeknek.
A főbb állomásokat akadálymentesítik, és több olyan újdonságot terveznek, ami segíti az utasok mindennapjait. A Deák Ferenc térre liftet építenek, hogy az idősek és mozgássérültek is könnyebben használhassák az állomást, míg az Oktogonon és a Hősök terén új kijáratokat nyitnak, így remélhetően csökken a sokakat bosszantó tömeg a lépcsőkön.
Új megálló épül a Hungária körút alatt, így végre összekötik a földalattit az egész várost átszelő 1-es villamossal. A belvárosban meghosszabbítják a pályát a Vigadó térig, ezért a végállomásról mindjárt a Dunapartra sétálhatunk ki. A másik irányban később tervezik a vonal meghosszabbítását egészen a Körvasútig.
A megújult pályán vadonatúj szerelvények közlekednek majd. A BKK a régi, ’70-es évekből származó, elavult háromrészes csuklós szerelvényeket lecseréli egész hosszában átjárható, modern szerelvényekre, amik jobban hasonlítanak majd a régi, magyar gyártású kocsikra. De a mostani Ganz motorkocsikból is kerül majd néhány a nosztalgiaflottába a régi faburkolatú szerelvény mellé.