kulcsár edina
Augusztus 21-ével lejár a 2017. január 20-án éjjel történt veronai busztragédia nyomozásának határideje, de a magyar hatóságok még mindig nem nevezték meg a felelõsöket. Õsszel az olasz bíróság elõtt kell nyilatkoznia a magyar buszvezetõnek, elismeri-e felelõsségét. Ha igen, legfeljebb 12 év börtönt kaphat.
Joggal háborítja fel a veronai busztragédia tizenhét halálos áldozatának hozzátartozóit, hogy a magyar nyomozóhatóság 19 hónappal a tragédia után sem nevezi meg a felelősöket. A nyomozás határidejét újra meg újra meghosszabbították, a legutóbbi ma jár le. Fejlemény nincs, a %Ripost% kérdéseire az ORFK megint csak annyit válaszolt: „Az ügyben – az olasz hatóságok eljárásától függetlenül – a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségének gyanúja miatt folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen. A nyomozás érdekeire tekintettel a rendőrség az eljárásról bővebb tájékoztatást nem ad”. Tehát, míg a veronai ügyészség októberben bíróság elé állítja a buszt vezető sofőrt és öt autópályamérnököt, addig nálunk nem sikerült kideríteni, hogy kik a felelősök.
Az új büntetőeljárási törvény már nem szab határidőt a nyomozásnak mindaddig, amíg nem neveznek meg gyanúsítottat.
„Ha valakit meggyanúsítanak, akkor a gyanúsítástól számított két év alatt kötelezően le kell zárni a nyomozást” – mondta el a %Ripost%-nak egy exzsaru. „De az ismeretlen tettes elleni nyomozás a végtelenségig eltarthat.”
A tragédia áldozatainak családtagjai folyamatosan közreadják a tudomásukra jutott bizonyítékokat, amik azt igazolják, hogy nemcsak a volánnál elalvó sofőr hibás, hanem a busztársaság vezetője és mindazok, akik tudtak arról, hogy a buszt engedély nélkül átalakították: több ülés és póttartály került bele.
Korábban a busz illegális átalakítása önmagában nem számított bűncselekménynek – a balesetet követően került be a büntető törvénykönyvbe -, így a hatóságoknak azt is bizonyítaniuk kell, hogy az átalakítás hozzájárult ahhoz, hogy a szerencsétlenségben ilyen sokan meghaltak és megsérültek. A buszon ötvenhatan utaztak: 43 gyerek, 11 felnőtt és a két sofőr. Az illegális póttartályok nem az ütközési oldalon, hanem a jármű másik oldalán voltak, kérdés, hogy mennyiben játszottak szerepet a tűz terjedésében. A hozzátartozók elveszítették már a türelmüket...
Hogy milyen elhatározásra jutottak a szülők, kit tartanak felelősnek ők, illetve az olasz hatóságok, kiderül a keddi %Ripost% napilapból. Keresd az újságárusoknál!