kulcsár edina
Órákat állnak a Budapest-Balaton közötti vonatok a gárdonyi szakasznál történõ sorozatos tragédiák miatt.
Megint több órát késtek a balatoni vonatok egy újabb halálos gázolás miatt péntek este, csúcsidőben.
Rövid idő alatt négyszer is vonat ütött el figyelmetlen utasokat, akik a helyiek szerint ész nélkül rohannak át a síneken Gárdonynál.
Ha strandszezon van a Velencei-tónál, akkor rettegnek a gárdonyi vonal környékén élők, ugyanis rengeteg a vonatgázolás. A hozzátartozók gyászolnak, a helyiek megdöbbennek, ugyanakkor sok tízezren bosszankodnak Budapesttől a Balatonig: bár az esetek a Velencei-tónál történnek, ez a vonal a balatoni vasútvonal, így a tragédiák a magyar tengerhez nyaralni indulókat is többórás várakozásra kényszerítik.
Legutóbb péntek este fél hétkor történt tragédia: ismét elgázoltak egy embert, mégpedig egy Budapestre tartó gyorsvonat. Órákig csak egy vágányon haladt a forgalom, tízezrek vártak órákat a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa, a Budapest–Székesfehérvár–Tapolca, valamint a Székesfehérvár–Szombathely vonalakon. Egy hete a vasúti átjárótól száz méterre ütött el a személyvonat egy férfit: nem élte túl a balesetet.
A helyiek már meg sem lepődnek a történteken, a %Ripost% újságírójának azt mondták, hogy a strandszezon kezdetével sokkal figyelmetlenebbek és vakmerőbbek az utasok is, akik a Velencei-tó partjáról rohannak az állomásra.
Ott járok szinte mindennap, birka módjára mennek át az emberek a síneken, ahol épp tetszik. A vonat meg éppen húz ki, aztán csodálkoznak, ha dudál
– mondja Szabó Sándor, aki szerint sokan azért nem használják az aluljárót, mert félnek, hogy lekésik a vonatot.
Innét félóránként megy járat Budapestre, de a túloldalon van buszmegálló is. Ész nélkül futnak át a vágányokon, mintha az életük múlna az utazáson, sokszor sajnos az életükbe kerül a bátorságuk is
– teszi hozzá a gárdonyi férfi.
A múlt hétfői tragédia előtt öt nappal, július 4-én is gázolt a vonat a Gárdony-Agárd vonalon, a Strand utcánál történt a tragédia.
A partról érkező férfi azt hitte, még átér a vonat előtt a túloldalra, de megbotlott. Hiába fékezett és dudált a vonat, elkerülhetetlen volt a baleset. Órákig helyszíneltek, a vonatok pedig egy órát késtek
– elevenítette fel a történteket egy szemtanú.
A nyár első hónapjának végén, július 29-én is elütött a vonat egy férfit, őt a mai napig nem tudták azonosítani. „Gárdony-Dinnyés térségében, a nyílt vasúti pályán személyvonat elé lépett egy férfi, aki életét vesztette. Az ügy kapcsán idegenkezűség nem merült fel, a haláleset bekövetkezésének körülményeit a Gárdonyi Rendőrkapitányság közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálja” – válaszolta a Ripost-nak Sipos Mónika rendőr-főhadnagy.
A helyiek szerint már nem tud mit tenni a vasúttársaság, a létező összes biztonsági és óvintézkedést megtették: figyelmeztető tábla, sorompó, jelzőlámpa és aluljáró is van a gárdonyi állomásokon. „Ellehetetlenítik a vasutasokat is, nem is a késés a legnagyobb gond, hanem az, amit a mozdonyvezetőnek okoznak ezzel örök életre. Szerintem még a kerítésen is képesek átmászni. Már nem lehet több tiltótáblát sem kitenni, egyszerűen csak megfontoltabbnak és figyelmesebbnek kellene lenni” – vélekedett a gárdonyi férfi.
Így a gyalogosoknak csak annyit lehet tanácsolni: figyeljenek és ne kockáztassanak!
A vonattal a Velencei-tóhoz vagy a Balatonhoz készülőknek meg azt lehet mondani, hogy számítsanak késésekre, vigyenek mindig elég vizet magukkal a hőségben…
A KSH adatai szerint az elmúlt években átlagosan 140-180 alkalommal történt vasúti közlekedést érintő baleset, ezek 30%-a járművel történő ütközés, a többi gyalogost érint, azaz személygázolás. A vonatbalesetek jellemző módon halálosak szoktak lenni, vagy súlyos egészségkárosodást hagynak maguk után.