tóth gabi
Az utasok dühösek, így sok buszsofõrt ért inzultus, mert a legnagyobb hõségben sem kapcsolják be a klímát Budapesten - tudta meg a Ripost. De nem csak a buszokon nagy a hõség: 35-37 fokos meleget mértünk az utastérben több villamoson, sõt az elvileg klimatizált metrószerelvényben is! És megint jön a 30 fok feletti kánikula...
Izzadunk a tömegközlekedés járművein, pedig a szabály szerint, ha kint meghaladja a hőmérséklet a 24 fokot, be kell kapcsolni a klímaberendezéseket. Sok régi járművön nincs légkondi, de mint a %Ripost% nemrég megírta, gyakran azért izzadunk, mert a sofőröknek érdeke, hogy ne kapcsolják be a klímát: pénzt kereshetnek ugyanis az így megspórolt üzemanyagon! Név nélkül egy buszsofőr azt is elárulta, hogy van, aki ezzel havi 60 ezer forintot tesz így zsebre!
Sok a régi busz, és van, amin rossz a klíma
– Az utasok dühe mindig a sofőrökön csattan, pedig a helyzet bonyolult – mondta lapunknak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet, az EKSZ elnökségi tagja. Azt nem cáfolta, hogy a sofőrök pénzt kereshetnek, ha nem kapcsolják be a klímát, de irreálisnak tartja a havi 60 ezer forintos összeget. Mint mondta, a buszsofőrnek sem jó, ha ott ül a legnagyobb melegben a sofőrfülkében…
Azt ő is megerősítette lapunknak, hogy a szabály szerint a tömegközlekedésben nem vehetnének részt klímaberendezés nélküli járművek, de például a 3-as metró pótlását csak régi buszok beállításával lehetett megoldani. Mint mondta, a régebbi Volvo buszokkal szintén gond van: bár rendelkeznek légkondival, azok működtetését a már elavult motorok nem bírják, a javításuk pedig körülményes.
37 fokot mértünk a villamoson
Kíváncsiak voltunk, vajon meddig emelkedik a hőmérő higanyszála a villamos utastérben akkor, amikor odakint 30 foknál melegebb volt. Sok járművön 35-37 fokot mutatott a szerkezet. Jártunk olyan busszal, ami nem rendelkezett légkondival, de klímással is, bizony nem működött a szerkezet – vagy a sofőr nem kapcsolta azt be…
Sajnos az elvileg hűtött metróban is 35 fok körüli hőmérsékletet mértünk. Megkerestük az ügyben a BKK-t, hogy megtudjuk, hány hűtött és hány klíma nélküli jármű közlekedik Budapesten, de lapzártánkig nem válaszoltak.
Mivel a szabály szerint, ha kint 24 foknál melegebb van, akkor be kell kapcsolni a klímát, érdemes az utasoknak figyelnie a fővárosi „forgó órákat”, mert azokhoz igazodnak a buszsofőrök, villamosvezetők. A képlet úgy szól, hogy a klimatizált tömegközlekedési járműben az utastérben a külső hőmérséklet felénél 10 fokkal több lehet.
A rendelkezés szerint, ha például kint 26 fok van, akkor bent legfeljebb 23 foknak kell lennie, ha pedig kint 30 fok a hőmérséklet, akkor bent 25 fok az elfogadható. Ehhez képest a %Ripost% tapasztalata szerint általában 7 fokkal van több bent, mint kint...