tóth gabi
Feltûnõen sok a busztûz, és a kiégett tömegközlekedési eszközök között feltûnõen sok a Mercedes Citaro. A tûz oka általában nem derül ki, miközben több mint 260 ilyen típusú busz jár a magyar utakon!
Csak a hős sofőr lélekjelenlétén múlt, hogy 50 utas megúszta a hétvégét Pomázon, amikor lángra kapott és villámgyorsan kiégett a Volán egyik távolsági járata Pomáz és Pilisszentkereszt között. Pont ugyanilyen jelenet játszódott le novemberben Tatabányán, ahol a kora reggeli forgalomban, iskolába tartó gyerekekkel teli helyi járat kapott lángra. Ott is mindenki megúszta, de könnyen lehetett volna mindkét esetből a veronaihoz hasonló tömegkatasztrófa: ha bármelyik busz felborul, vagy az utasok nem jutnak ki időben, több tucat ember is odaveszhetett volna.
Mindkét döbbenetes esetnél Mercedes Citaro busz gyulladt ki magától, majd égett porig. Ma több mint 260 Citaro járja az ország útjait helyi járatként vagy helyközi Volán-járatként. Időzített bombákon ülünk?
Míg egy személyautónál gyorsan megfékezhetőek a lángok, egy nagy busznál ez sokkal nehezebb feladat. Az utóbbi járművekben ugyanis sokkal több a gyúlékony anyag és az elektronika, mint egy autóban.
A székek huzata, a szivacs, a függönyök, a padlószőnyeg, a műanyag borítások mind könnyen lángra kapnak. Vannak olyan típusok, amelyek fapadlósak, amit még lakkal is bevonnak, ez pedig könnyen és gyorsan ég
– nyilatkozta a %RIPOST%-nak egy szakember. Ráadásul a többtonnás járművek rengeteg, 4-600 liter üzemanyagot szállítanak a tankjukban.
„Számos oka lehet annak, hogy egy busz kigyullad, ám az biztos: ha az olajsár nincs rendesen letakarítva a motortérben, az könnyen begyulladhat” – mondta a szakértő. Elég egy szikra, vagy a klíma meghibásodása, és a tűz átterjed az utastérbe, ami percek alatt porrá ég. Nyáron még rosszabb a helyzet, olyankor akár 90 fok is lehet a motortérben.
Egy rossz vezeték, kis szikra, olajsáros motortér és a 40 fokos kánikula együtt könnyen okozhat tüzet
– állította a közlekedési szakértő.