tóth gabi
Megint beszorult egy busz a Ferihegyi gyorsforgalmi úton lévõ magasságkorlátozó kapuba. Az emeletes jármû tetejét leborotválta a vasrúd, huszonnyolcan megsérültek, közülük nyolcan súlyosan.
Ez már a sokadik eset! Ideje, hogy lecseréljék az ósdi kaput, hiszen vannak már sokkal modernebb, az utasokat nem veszélyeztető megoldások...
Õrizetbe vették azt az 52 éves ukrán sofőrt, aki figyelmen kívül hagyta vagy nem vette észre a magasságkorlátozó kaput jelző táblákat, miközben a repülőtér felé haladt a gyorsforgalmi úton.
Feltehetően GPS-t sem használt, mert a készüléknek jeleznie kellett volna, hogy 3,6 méternél magasabb jármű nem mehet fel az útra. A buszt végül a magasságkorlátozó kapu állította meg, leborotválva a jármű tetejét. A járművön 48 turista utazott, húszan könnyebben, nyolcan súlyosan megsérültek, az utasok többsége sokkot kapott. Csak a szerencsén múlt, hogy nem történt nagyobb tragédia. 2006-ban – egy ugyanilyen balesetben – hárman haltak meg egy szerb buszon.
De miért ilyen veszélyes szerkezettel védik az alagutat?
– Ma már vannak ennél a merev kapunál korszerűbb megoldások is – mondta a %Ripost%-nak Pető Attila közlekedési szakember. – Például olyan előjelző, ahol a kapu magasabban van, de láncot szerelnek rá vagy fadarabokat, amik a buszhoz koppanva olyan erős hangot adnak ki, hogy biztosan megállítják a sofőrt. Ilyen esetben sérülhet ugyan jármű, de legalább az utasoknak nem esik bajuk. Létezik olyan magasságkorlátozó is, amin felfelé gördülő rudazat található, tehát, ha nekimegy a busz, a rúd felfelé gördül. A jármű ebben az esetben is megsérül, az utasok viszont nem. A XXI. században a lézeres előrejelző sem ördögtől való, amely piros lámpát villant fel, vagy bekapcsol egy sziréna, amint a busz az alagút közelébe ér – sorolta a lehetőségeket a szakember.
A balesetek többnyire éjszaka, sötétben történnek, és mivel ez az egyetlen gyors út a városból a repülőtérre, közlekedési nehézségeket is okoznak, hiszen ilyenkor több órára le kell zárni az utat.
Idén áprilisban döntött a kormány a gyorsforgalmi út fejlesztéséről, és a megvalósítás első szakaszára 20,3 milliárd forintot különít el 2018 és 2021 között. Ez azt jelenti, hogy a tervezés még idén megkezdődik, és remélhetően érinti a sok balesetet okozó
merev kaput is, amit jó lenne már a felújítás első szakaszában egy modernebb szerkezetre cserélni.