tóth gabi
Ma indul a gigantikus közlekedési feladvány: a 3-as metró nélkül kell boldogulnunk a fõvárosi közlekedésben. Hétvégére teljes hosszában leáll a járat, és hétfõ lesz az elsõ nap, amikor az iskolába, munkába járást is enélkül kell megoldani Újpest és a Lehel tér között.
Türelemből vizsgáznak a Budapesten közlekedők: elkezdődik a 3-as metró régóta szükséges felújítása. Ez azt jelenti, hogy három évig nélkülöznünk kell ezt a vonalat, vagy annak bizonyos szakaszait. Komoly, ám elengedhetetlen próbatétel ez a városlakóknak, a Budapesten közlekedőknek és a szakembereknek egyaránt.
Az M3-as metró munkanapokon az első hajnali járatindulástól 20:30-ig rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, onnan Újpestig metrópótló buszokkal mehetnek tovább az utasok. A metróról a metrópótlóra történő átszálláskor nem kell új jegyet érvényesíteni. Esténként fél kilenc után, valamint szombaton és vasárnap egész nap a teljes vonalon pótlóbusz jár.
A metrófelújítás idején 90 busszal több közlekedik a fővárosban, ebből 60 a metrópótló vonalon jár, a csúcsidőszakban 45 másodpercenként. A pótlóbuszok gyorsabb haladását kibővített buszsávok segítik. Egyes végállomásokon szükség esetén tartalékbuszokat is bevetnek. Ennek ellenére valószínűleg csak az utasok 60-70 százaléka fér majd fel a pótlóbuszokra, ezért érdemes más útvonalakban is gondolkodni.
A metró óránként akár negyvenezer utast is képes elszállítani, a buszok a fizikai határok feszegetése mellett is ennek csak a 60-70 százalékát
– ismerte el Tarlós István főpolgármester.
További 20 százalékot a BKV különböző villamosokkal vált ki, a maradék 10-20 százalék utasforgalom pedig alternatív útvonalak segítségével bonyolítható le.
Az Árpád úton, a Lehel térnél és a Váci út érintett szakaszán egy-egy sávot elvettek az autósoktól a pótlóbuszok javára. A BKK óvatos becslése szerint a személyautóval közlekedőknek legalább 15 perccel tovább tart majd bejutniuk a városba, de a helyzet ennél is nagyobb türelmet igényelhet. A Lehel térnél az is nehezíti majd a haladást, hogy itt lesz a pótlóbuszok végállomása. A Váci úton közlekedő autósok nem tudnak majd rákanyarodni a Róbert Károly körútra, ezért érdemes lesz másik, párhuzamos utat választani.
Mivel este fél kilenc után, illetve hétvégén a teljes vonalon, hétköznap napközben pedig a Lehel tér és Kőbánya-Kispest között is pótlóbuszok járnak majd, ezért az autósok nem hajthatnak a Bajcsy-Zsilinszky útról a Szent István körútra, valamint a Teréz körútról a Bajcsy-Zsilinszky útra. Ilyenkor az Üllői úton, a Népligetnél jelzőlámpás csomópont lassítja a közlekedést, a XIX. kerületi Vak Bottyán utca és Lehel utca csomópontjánál pedig áthelyezik a jelzőlámpát, ezért nem szabad rutinból vezetni. Sok autós számára a Pap Károly utca-Göncöl utca, a Béke út és a Reitter Ferenc utca jelenthet menekülő útvonalat.
Aki el akarja kerülni a dugót és a tömeget, bátran pattanjon biciklinyeregbe. Ehhez nem muszáj beszerezni saját kerékpárt, a MOL Bubi közösségi bringarendszer is használható, amit megerősítenek, több bicikliparkoló helyet alakítanak ki.
Ma délután fél 4-kor csap össze a Fradi és a Debreceni VSC a Népligetnél található Groupama Arénában. Az Óbuda felől érkező szurkolók a buszok és metrópótlók helyett választhatják az 1-es villamost, ám a 13. kerületből érkezőknek például korábban kell indulniuk a szokásosnál, mert nem biztos, hogy felférnek az első metrópótlóra, és hazafelé sem érdemes sietni.