RETRO RÁDIÓ

Félmillió embernek adja fel a leckét a metrófelújítás

Félmillió embernek adja fel a leckét a metrófelújítás
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2017. 11. 04. 13:00

Ma indul a gigantikus közlekedési feladvány: a 3-as metró nélkül kell boldogulnunk a fõvárosi közlekedésben. Hétvégére teljes hosszában leáll a járat, és hétfõ lesz az elsõ nap, amikor az iskolába, munkába járást is enélkül kell megoldani Újpest és a Lehel tér között.

Türelemből vizsgáznak a Budapesten közlekedők: elkezdődik a 3-as metró régóta szükséges felújítása. Ez azt jelenti, hogy három évig nélkülöznünk kell ezt a vonalat, vagy annak bizonyos szakaszait. Komoly, ám elengedhetetlen próbatétel ez a városlakóknak, a Budapesten közlekedőknek és a szakembereknek egyaránt.

Nem visz el mindenkit a metrópótló busz

Az M3-as metró munkanapokon az első hajnali járatindulástól 20:30-ig rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, onnan Újpestig metrópótló buszokkal mehetnek tovább az utasok. A metróról a metrópótlóra történő átszálláskor nem kell új jegyet érvényesíteni. Esténként fél kilenc után, valamint szombaton és vasárnap egész nap a teljes vonalon pótlóbusz jár.
A metrófelújítás idején 90 busszal több közlekedik a fővárosban, ebből 60 a metrópótló vonalon jár, a csúcsidőszakban 45 másodpercenként. A pótlóbuszok gyorsabb haladását kibővített buszsávok segítik. Egyes végállomásokon szükség esetén tartalékbuszokat is bevetnek. Ennek ellenére valószínűleg csak az utasok 60-70 százaléka fér majd fel a pótlóbuszokra, ezért érdemes más útvonalakban is gondolkodni.


A metró óránként akár negyvenezer utast is képes elszállítani, a buszok a fizikai határok feszegetése mellett is ennek csak a 60-70 százalékát

– ismerte el Tarlós István főpolgármester.

További 20 százalékot a BKV különböző villamosokkal vált ki, a maradék 10-20 százalék utasforgalom pedig alternatív útvonalak segítségével bonyolítható le.

Besegít a villamos és a hajó

  • A 12-es és a 14-es villamos helyett hétköznap a 12M és 14M jelzésű, rövidebb menetidejű metrópótló villamos közlekedik a Lehel térig. Az M1-es, M2-es és M4-es metróra közvetlen átszállási lehetőséget nyújt a 3-4 percenként közlekedő 20E jelzésű busz és a 30-as járatcsalád. A Keleti pályaudvar felé közlekedő 120-as busz mostantól megáll a Munkásotthon utca megállóhelyen is, a 30A és a 230-as busz pedig a Verseny utca érintése nélkül közlekedik.
  • A Bécsi út környékéről indulók a 19-es és a 40-es villamossal a budai fonódó villamoshálózaton át juthatnak a Szentlélek térre, ahonnan a H5-ös HÉV-vel, majd a 2-es metróval érhetnek a belvárosba. Az Óbuda felől érkezők a 34-es és a 106-os busszal utazhatnak.
  • Újpestről 30 percenként indul a belváros felé a D11-es hajójárat. Rákospalota és Újpalota irányából sűrűbben közlekedik az 5-ös és a 7E busz, illetve a 25-ös és a 225-ös járat.
  • Autóval sem lesz egyszerű

    Az Árpád úton, a Lehel térnél és a Váci út érintett szakaszán egy-egy sávot elvettek az autósoktól a pótlóbuszok javára. A BKK óvatos becslése szerint a személyautóval közlekedőknek legalább 15 perccel tovább tart majd bejutniuk a városba, de a helyzet ennél is nagyobb türelmet igényelhet. A Lehel térnél az is nehezíti majd a haladást, hogy itt lesz a pótlóbuszok végállomása. A Váci úton közlekedő autósok nem tudnak majd rákanyarodni a Róbert Károly körútra, ezért érdemes lesz másik, párhuzamos utat választani.

    Mivel este fél kilenc után, illetve hétvégén a teljes vonalon, hétköznap napközben pedig a Lehel tér és Kőbánya-Kispest között is pótlóbuszok járnak majd, ezért az autósok nem hajthatnak a Bajcsy-Zsilinszky útról a Szent István körútra, valamint a Teréz körútról a Bajcsy-Zsilinszky útra. Ilyenkor az Üllői úton, a Népligetnél jelzőlámpás csomópont lassítja a közlekedést, a XIX. kerületi Vak Bottyán utca és Lehel utca csomópontjánál pedig áthelyezik a jelzőlámpát, ezért nem szabad rutinból vezetni. Sok autós számára a Pap Károly utca-Göncöl utca, a Béke út és a Reitter Ferenc utca jelenthet menekülő útvonalat.
     

    Megoldást jelenthet a kerékpár

    Aki el akarja kerülni a dugót és a tömeget, bátran pattanjon biciklinyeregbe. Ehhez nem muszáj beszerezni saját kerékpárt, a MOL Bubi közösségi bringarendszer is használható, amit megerősítenek, több bicikliparkoló helyet alakítanak ki.

     

    Három évig tart

    Az első, Újpest-központ és Lehel tér közötti szakasz felújítása várhatóan egy évet vesz igénybe, 2018 végéig tart. Ezt követi majd a Lehel tér és Nagyvárad tér, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest szakasz. A teljes felújítás három évet vesz igénybe.

    Káosz várható a hétvégi meccs miatt

    Ma délután fél 4-kor csap össze a Fradi és a Debreceni VSC a Népligetnél található Groupama Arénában. Az Óbuda felől érkező szurkolók a buszok és metrópótlók helyett választhatják az 1-es villamost, ám a 13. kerületből érkezőknek például korábban kell indulniuk a szokásosnál, mert nem biztos, hogy felférnek az első metrópótlóra, és hazafelé sem érdemes sietni.

    Ripost hírek

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.