kulcsár edina
Nagyon ráfér a gyerekekre egy iskola elõkészítõ évfolyam, sõt akár egy óvodai elõkészítõ is - vélik a pedagógusok. Nem írni-olvasni-számolni kéne tudniuk hatévesen, hanem azt, hogyan fejezzék ki az érzelmeiket, s hogyan viselkedjenek.
A tavasz az óvodai és iskolai jelentkezések és beíratások időszaka. Ennek köszönhetően rendkívül népszerű egy óvónő Facebook bejegyzése, akitől azt kérdezte a barátnője, mire tanítsa meg oviba készülő kislányát. Tízig számolni? Felismerni a színeket? Verseket, énekeket tudjon? Az óvónő válasza meglepő:
inkább a kilincs használatára, az alapvető szavak jelentésére, az orrfújásra, az önálló étkezésre tanítsa meg, és arra, hogy mondja meg, mi a baja!
Mert a gyerekek hozzászoknak, hogy a szülő még a gondolataikat is kitalálja.
Magam is tapasztalom, hogy önállótlanok a gyerekek, a szülő mindent meg akar helyettük csinálni
– mondta a %Ripost%-nak Gál Anikó óvónő, aki egyetért a Facebook-bejegyzést író kolléganőjével. – A gyerekek sokat tudnak, de a hétköznapi gyakorlati dolgokkal nincsenek tisztában. Mi az óvodában megpróbáljuk önállóságra szoktatni őket, együttműködésre, együttérzésre nevelni, de mindennél fontosabb a szülői példamutatás és az, hogy otthon is engedjék a gyerekeket a koruknak megfelelően önállóan tevékenykedni.
A fejlesztőpedagógus szerint pedig éppen ez hiányzik. A szülők olyannyira mindent meg akarnak adni a gyereküknek és mindentől megkímélnék őket, hogy már a kiskori mozgásfejlődésben önkéntelenül akadályozzák, amikor segítenek neki felülni, felállni, járni, féltik, ezért nem engedik ugrálni, fára mászni, amikor beceneveket használnak, hogy könnyebb legyen kiejteni – innivaló helyett például azt mondják: iszi -, és mindenben kiszolgálják őket.
– A gyermek természetes mozgása és erőfeszítése járatja be az idegpályákat, ezzel szerzi meg a tanuláshoz szükséges képességeket, és ezekkel szerez sikerélményeket – mondja Vatay Annamária. – Amikor a szülő mindent meg akar csinálni a gyermeke helyett, akkor éppen a fejlődés és a sikerélmény lehetőségétől fosztja meg. Elveszi és a magáévá teszi a gyerek feladatait, problémáit. Azt hiszem, a mai szülői generáció több okból is szeretethiányos, ezt kompenzálja, ám éppen ezzel okoz kárt. Amikor 6-8 éves korban a kisiskolások hozzám kerülnek tanulási nehézségekkel, az elmaradt mozgásformák pótlásával fejlesztjük a tanulási képességeiket, ami minden ismeretszerzés és siker alapja.