kulcsár edina
A Black Friday ugyan jó kezdeményezésnek tûnik, de még nem minden magyarországi üzlet készült fel rá. Hol az áru fogy ki hamar, hol a verekedést nem tudják megakadályozni.
A Fekete Péntek az Egyesült Államokból indult világhódító útjára, és a hálaadást követő pénteken tartják. Ma már a vásárlás ünnepeként tartjuk számon ezt a napot, de eredetileg a halálos balesetek és a forgalmi dugók miatt kapta nevét a hálaadást követő péntek.
Magyarországra is elért a pénteki vásárlási láz, és vele a botrányok is. Tavaly például Miskolcon verekedtek össze a vevők egy tévé miatt.
De nem csak a boltokban lehet gond, a webshopok is lefagyhatnak a megnőtt forgalom miatt. Idén például az egyik hazai webáruház nyitás után gyakorlatilag azonnal kiürült. Az akciót reggel hét órakor indították el, de már néhány perc múlva panaszos vásárlói bejegyzések érkeztek az üzlet Facebook-oldalára:
„Több terméket szerettem volna venni, de érdekes módon 7 óra 1 perckor már semmi sem volt!!!”
A cég gyekezett megnyugtatni vásárlóit. Azt írták: „Az akció indulásakor 130 ezer vásárló volt egyidejűleg az oldalunkon, ezért elképzelhető, hogy az általatok kiválasztott termék már nem volt készleten".
Ilyenkor fellendül a kereslet, hiszen pont egy hónappal vagyunk karácsony előtt. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta: idén is nagy tömegekre lehet számítani, hiszen a decemberi vásárlási láz első nagy hulláma már a Fekete Péntekkel megérkezik.
A leárazás mértéke azonban nálunk még jóval kisebb, mint az Egyesült Államokban. Ott 80-90 százalékos engedményeket adnak. Itthon még csak kísérleteznek a kereskedők, hogy mekkora leárazás éri meg. A kereskedelemben még mindig az Aranyvasárnap a legforgalmasabb (ez idén december 18-ára esik), és a legerősebb hónap is a december maradt.
Érdekesség, hogy a „Ne vásárolj semmit” nap is november utolsó péntekjére esik. A kezdeményezés a tudatos fogyasztásra szeretné felhívni a figyelmet, emellett a túlfogyasztás veszélyeit is tudatosítani szeretné az emberekben.