kulcsár edina
Elege lett az egyik magyar magyar fuvarozócég tulajdonosának! A férfi tíz éve minden sofõrjének pluszpénzt ad a korrupt ukrán katonák, határõrök, rendõrök lefizetésére. De egy hónapja csúnyán megemelték a tarifát a csapi határátkelõhelyen.
Sz. Gábornak elege lett! A férfinak tíz éve van fuvarozó cége. Öt kamionnal dolgoznak Magyarország, Ukrajna és Oroszország között. A férfi azt mondja:
10 év alatt tízmilliókat fizetett ki kenőpénzre a korrupt ukrán vámosoknak és rendőröknek.
Ez mindig így működött. Már megszoktuk. Minden sofőrömnél van pluszpénz, nagyjából 20-25 ezer forint egy útra. Az ukrán határon Csapnál kell először fizetni, 20-30 hrivnyát fejenként. Vagyis egy kamionos 15-20 embernek fizet összesen 5-600 hrivnyát.
- magyarázta a %ripost%-nak a cégtulajdonos, aki szerint Csapnál az a mondás, hogy ott még a placcon sétáló kutyának is perkálni kell.
A vállalkozó szerint egy moszkvai fuvar alatt Ukrajna a zsebbenyúlósabb. A határ után szinte minden rendőr, aki megállítja a kamionjait, úgynevezett kávépénzt akar magának. Ezt is meg lehet úszni általában 20-30 hrivnyából. De rendőre válogatja. Akad, aki ennél is pénzéhesebb.
Oroszország már sokkal nyugodtabb és olcsóbb. A férfi állítása szerint ott a rendőrök nem állítják meg a kamionjait, hogy piti pénzeket húzzanak le a sofőrjeiről. Visszafelé viszont minden kezdődik elölről. Így tűnik el az a 20-25 ezer forintnyi hrivnya a korrupt ukránok zsebében.
Gábornak öt kamionja van, amelyek havonta háromszor indulnak Ukrajnába vagy Oroszországba. Vagyis:
egy hónap alatt kb. 225 ezer forint megy el csak a korrupt határőrökre. Tehát évente 2,7 milliót rántanak le a cégéről.
A férfi számításai szerint 10 év alatt nagyjából 30 milliót fizetett kávépénzként az ukránoknak.
Csapnál viszont egy hónapja árat emeltek a pénzéhes pénzügyőrök!
A magyarországi mérlegelés szerint a rakomány kb. 20 150 kg volt, a kamion összsúlya pedig 35 150 kg.
Az ukránok mérlege viszont teljesen mást mutatott: azt, hogy a kocsi túlsúlyos. A sofőr nem hitte. Hitelesítést kért, de azt mondták: nem adnak, és ez itt Ukrajna, itt mindenképpen fizetni kell.
A sofőrömet a rakománnyal együtt majdnem 600 euróért engedték át a határon! A magyar oldalon teljesen mást mutatott a mérleg, jóval kevesebbet, hisz elindulás előtt mi is lemértük. Gombnyomással hozzáadogatnak egy-két tonnát a mérleg számlálójához.
Nem csak Sz. Gábor cége, hanem más fuvarozók is összefogtak a mérhetetlen korrupció miatt, és jelentették ezt az ukrán konzulátusnak is. Eddig még választ sem kaptak a levelükre. A fuvarozók azt mondták a %RIPOST%-nak, ha a helyzet nem javul az ukrán határon, akkor útlezárással fognak tiltakozni.