tóth gabi
Egy budapesti járat volt kénytelen leszállni Kairóban.
Néhány nappal ezelőtt megdöbbentő dolog történt a Dzsibba - Budapest vonal egyik járatán. Egy zarándokokat szállító repülőgépjáraton ugyanis pánik tört ki, és a pilótának kényszerleszállást kellett végrehajtania Egyiptomban.
Lapunk információ szerint a balhé azzal kezdődött, hogy az egyik magyar utas kötekedni kezdett, majd az egyik utastársát, és a személyzet egyik tagját is megütötte. A Bors megkeresésére a Wizz Air tájékoztatást adott az incidenssel kapcsolatban:
"A Dzsiddából Budapestre tartó február 4-i Wizz Air járat kairói leszállására azért volt szükség, mert a járat egyik utasa agresszív viselkedést tanúsított egy utastársával és a személyzet több tagjával szemben."
A kényszerleszállást a kapitány rendelte el Egyiptomban, vélhetőleg ő úgy értékelte a helyzetet, hogy az utasok biztonsága szükségessé teszi ezt a lépést. A Budflyer Facebook-oldalán megjelent egy poszt, ami szerint 2 órával a földet érés után tudták csak eltávolítani az utasok közül a balhézó személyt. A bejegyzésből kiderült, hogy utolsó perceit a gépen lekötözve töltötte az agresszív utas.
A repülőn dolgozók munkaideje közben lejárt, és Ciprus szigetét is útba kellett ejteni a végcél előtt. Így végül a gép az eredetileg tervezett 11:30-as felszállása helyett 3 óra késéssel tudott felszállni, és 16:30 előtt pár perccel szállt le Budapesten. Az összesen 3 kontinensen átívelő út így összesen 18 órás késéssel zárult.
A Bors lapnak árulta el Dr. Neiger Éva Kata ügyvéd és turizmus- és utazásjogi szaktanácsadó, hogy milyen esetben járhat az utasoknak kártalanítás, és hogy szabályosan járt-e el a pilóta.
– Ebben az esetben egy sajátos helyzetről van szó, melynek egyelőre nem tisztázottak a körülményei. A légitársaság alapvetően arra tesz vállalást, hogy A-ból B-be elviszi az utasait, amit meg is tettek. Az, hogy pontosan miért szállt le a gép, egyelőre nem tisztázott.
– jegyezte meg az ügyvéd, majd hozzátette:
– A repülőgép parancsnokának van egy speciális jogköre, hiszen ő felel az utasok biztonságáért. Ha ő a gépen úgy ítélte meg, hogy az utas erőszakos magatartása veszélyezteti a repülőgépen tartózkodók testi épségét, minden bizonnyal jól járt el. A történtekkel kapcsolatos egyik tisztázatlan kérdés az, hogy ez a férfi hogyan viselkedett a felszállás előtti órákban. Ha már akkor is zavart volt, esetleg alkoholt fogyasztott és ez látszott rajta beszálláskor, akkor a légitársaság embereinek kellett volna kiszűrniük őt az ellenőrzések során.
Amennyiben tehát a pilóta helyesen járt el, úgy a légitársaság valószínűleg mentesül az ilyen esetekben meghatározható 250-400-600 eurós kártalanítás alól – mondta el a lapnak Dr. Neiger Éva Kata.
A Wizz Air tájékoztatása szerint a balhézó utas hatalmas károkat okozott a társaságuknak, amelynek mérete több tízezer eurót is kóstálhat.
– A szabályszegő utas jelentős, több tízezer eurós (4 és 40 millió forint közötti összeg) kárt okozott a légitársaságnak: kényszerleszállás miatt módosult a menetrend, megnövekedett az üzemanyag-használat, az utasok számára szállást kellett biztosítani és a mentesítő járatnak is magas költségei voltak. A Wizz Air megteszi a szükséges jogi lépéseket a szabályszegő utassal szemben, akit a légitársaság járatairól végleg eltiltottak.
A kényszerleszállás ára rengeteg tényezőtől függ: a repülő útjának irányától, az út hosszától, a leszállás helyétől, vagy akár a pilóta tevékenységétől, amelyet az utasok biztonságáért tesz meg.
„A Wizz Air az érintett utasoktól elnézést kér a késésért és az esetleges kellemetlenségért, de továbbra minden esetben az utasok, illetve a személyzet biztonsága az elsődleges (...)” – hangsúlyozta a légitársaság.